Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Trække fra uden indtægt

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 19. Nov 08
Indlæg ialt: 79
Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Klovn:

Jamen så lad mig være djævlens advokat i denne tråd og sige at Ronnie's svar er overfladisk med den information der ligger til grund for spørgsmålet. Ronnie kan have ret men kan lige såvel tage fejl.

Dels er der forskel på de begreber, der ligger bag fradrag for moms og dels muligheden for at fradrage eksempelvis underskud i Skatten. At du kan få fradrag for moms er ikke det samme som at Skat vil acceptere at du trækker et underskud fra.

Reglerne om moms er styret fra EU og reglerne om fratrækken af underskud er styret af Danmarks egen skattelovgivning.

Om Skat vil acceptere dit underskud hænger sammen med hvad din virksomhed består i?, hvad er omfanget?, hvordan er virksomheden tilrettelagt mv?. HVis du googler lidt på Amino vil du finde de  krav som SKAT stiller for at vurdere om det er selvstændig virksomhed du driver (Det er et emne som har været oppe af vende flere gange).

Jeg vil give Ronnie ret så langt at hvis du opfylder kravene for selvstændig virksomhed - ja så accepterer man at der er startsudgifter i forbindelse med opstart.

Men hvis du vil have et mere sikkert svar må der flere oplysninger på bordet.

Klovn

Selvfølgelig skal de almindelige betingelser være opfyldt for at man kan trække sin moms ud.. Man skal selvfølgelig være momsregistreret.. Da jeg i sin tid oprettede mit cvr (2005) spurgte jeg dengang om det samme til Skat - svaret var entydigt at der ingen begrænsninger er såfremt at der handles indenfor EU, og at de varer man trækker momsen ud af ikke bruges helt eller delvist privat. Det eneste jeg skulle være opmærksom på var moms fra importerede varer fra andre EU lande.

Mit svar i denne tråd var selvfølgelig under den forståelse at manden er momsregistreret og aktiv - hvilket jeg er helt sikker på er det eneste krav i momsreglerne for at kunne udtrække moms.

Her er der et link til de krav der skal være opfyldt for ikke at kunne få tilbagetræk af moms.
Her er der et link til de krav der skal være opfyldt for at kunne få fuldt tilbagetræk af moms.
Her er der et link til de krav der skal være opfyldt for at kunne få begrænset tilbagetræk af moms.

Ud fra spørgsmålet i denne tråd kan jeg ikke se nogen anledning til den forvirring du egentlig kun har skabt med dit svar Klovn.. Jeg vil pænt bede dig holde dig til emnet og det spørgsmål der bliver stilt således at der ikke opstår en eventuel misforståelse som kan ende med forkert momsangivelse.

Spørgsmålet lød:

zies:

Jeg overvejer at starte en lille enkeltmandsvirksomhed..! Men ville høre hvis dette nu bliver tilfældet og jeg får nogle til at lave hjemmeside, logo, reklamer osv for mig, må jeg trække det fra uden at have en indtægt. Hvis jeg som det første får nogen til at lave dette for mig, kan jeg så trække det fra uden at have udført noget arbejde for nogen?

og svaret i forhold til spørgsmålet er stadigvæk:

Ronnie:

Mange nye firmaer har faktisk ikke ret meget andet end underskud de første 24-36 måneder... Det tager lang tid at få et firma økonomisk stabiliseret... Der er vil altid være flere udgifter for en iværksætter end indtægter det første lange stykke tid.. (Dog er der selvfølgelig undtagelser)..

Men ja, du skal selvfølgelig trække alle dine udgifter fra, såvel vel som lægge indtægter til..

Og det er uden undtagelse!

Skulle du være mere i tvivl Zies, så se da de links jeg har posteret her i tråden da de er langt mere givende end at følge et råd om at "Søge her på amino fordi det har været oppe og vende flere gange"... Så skulle jeg måske også bare sige til alle andre herinde "Google er din ven, og RTFM".. Det gavner virkeligt folk der er i tvivl er har et simpelt spørgsmål der kan besvare forholdvis ret simpelt...

Så hvis mit svar var overfladisk, vil jeg da nu kræve min ret til at sige touche.

Tænk over det næste gang du svarer i en tråd Klovn.

Hilsen
Ronnie

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:26

Ronnie!

DU har fuldstændig misforstået mit indlæg.

Det jeg siger er at der er forskel på hvad økonomisk virksomhed er jvf. momsloven og økonomisk virksomhed jvf. Skatteloven. Så afhængig af den virksomhed der drives kan der eksempelvis opnås momsfradrag for startsudgifterne JA. Men det er ikke det samme som at SKAT vil acceptere fradrag i din indkomst for et eventuelt underskud.

Hvis du søger på sondringen mellem hobbyvirksomhed og erhvervsmæssig virksomhed på enten SKAT's hjemmeside eller her på Amino vil du se hvilke kriterier, jeg henviser til.

Jeg beklager, at min bemærkning har været så upædagoisk at du ikke har forstået det.  Om svaret er simpelt - ja med dine forudsætninger for svaret så JA - så er det simpelt - men verden er nu ikke sort eller hvid....

Som forudsætninger for mit svar har jeg lagt til grund at Zies i tidligere indlæg her på Amino har lagt vægt på at starte virksomhed i fritiden og herunder været i tvivl om omsætningen vil nå grænsen for momsregistrering. Det kan derfor være relevant at have ovennævnte sondring mellem erhvervsmæssig virksomhed og hobbyvirksomhed i baghovedet....

Henrik

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:20

Et er at Ronnie fuldstændig misforstår det som Klovn ganske rigtigt skriver. Noget andet er at jeg ikke er enig i hans betragtninger om at disse links er mere værd end hvad han kan læse her. De pågældende links henviser til noget som er skrevet generelt.

Alt afgørende i denne situation er om virksomheden kommer op og køre eller ej, og som det bliver sagt om virksomheden kan betragtes som erhvervsvirksomhed eller hobbyvirksomhed. Det er uanset hvad en vurdering som i givet fald bliver taget efterfølgende.    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Dansk
Tilmeldt 16. Aug 07
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 06:49

Nu er jeg ikke ude på at trække et underskud fra..! udelukkende min opstartsudgifter..! Men der skal der siges at virksomheden vil være en hobbyvirksomhed i det jeg havde tænkt mig at starte den op ved siden af mit fuldtidsarbejde..! Men som sagt jeg er kun ude efter at trække min startudgifter fra, som primært er hjemmeside, indkøb af regnskabsprogram, annoncer, reklamer osv..!

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:49

Det at der er tale om en virksomhed som drives sideløbende med andet arbejde gør ikke nødvendigvis virksomheden til en hobbyvirksomhed i skattemæssig henseende. Afgørende er om virksomheden drives erhvervsmæssigt forsvarligt og om der er udsigt til at den bliver overskudsgivende.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)