Selvfølgelig skal de almindelige betingelser være opfyldt for at man kan trække sin moms ud.. Man skal selvfølgelig være momsregistreret.. Da jeg i sin tid oprettede mit cvr (2005) spurgte jeg dengang om det samme til Skat - svaret var entydigt at der ingen begrænsninger er såfremt at der handles indenfor EU, og at de varer man trækker momsen ud af ikke bruges helt eller delvist privat. Det eneste jeg skulle være opmærksom på var moms fra importerede varer fra andre EU lande. Mit svar i denne tråd var selvfølgelig under den forståelse at manden er momsregistreret og aktiv - hvilket jeg er helt sikker på er det eneste krav i momsreglerne for at kunne udtrække moms. Ud fra spørgsmålet i denne tråd kan jeg ikke se nogen anledning til den forvirring du egentlig kun har skabt med dit svar Klovn.. Jeg vil pænt bede dig holde dig til emnet og det spørgsmål der bliver stilt således at der ikke opstår en eventuel misforståelse som kan ende med forkert momsangivelse. Spørgsmålet lød:
og svaret i forhold til spørgsmålet er stadigvæk:
Og det er uden undtagelse! Så hvis mit svar var overfladisk, vil jeg da nu kræve min ret til at sige touche. Tænk over det næste gang du svarer i en tråd Klovn. Hilsen |
Ronnie!
DU har fuldstændig misforstået mit indlæg.
Det jeg siger er at der er forskel på hvad økonomisk virksomhed er jvf. momsloven og økonomisk virksomhed jvf. Skatteloven. Så afhængig af den virksomhed der drives kan der eksempelvis opnås momsfradrag for startsudgifterne JA. Men det er ikke det samme som at SKAT vil acceptere fradrag i din indkomst for et eventuelt underskud.
Hvis du søger på sondringen mellem hobbyvirksomhed og erhvervsmæssig virksomhed på enten SKAT's hjemmeside eller her på Amino vil du se hvilke kriterier, jeg henviser til.
Jeg beklager, at min bemærkning har været så upædagoisk at du ikke har forstået det. Om svaret er simpelt - ja med dine forudsætninger for svaret så JA - så er det simpelt - men verden er nu ikke sort eller hvid....
Som forudsætninger for mit svar har jeg lagt til grund at Zies i tidligere indlæg her på Amino har lagt vægt på at starte virksomhed i fritiden og herunder været i tvivl om omsætningen vil nå grænsen for momsregistrering. Det kan derfor være relevant at have ovennævnte sondring mellem erhvervsmæssig virksomhed og hobbyvirksomhed i baghovedet....
Henrik