Ja, man skal tænke sig godt om før man starter en web-shop. Jeg ville aldrig vælge en lejet løsning. Hvis man skal have mulighed for at udvikle forretningen, uden at skulle starte fofra hvergang, så er man nød til at eje alle rettigheder til sin hjemmeside. Man finder først ud af hvem maan samarbejder me,d den dag der er problemer, og så er det rigtig træls hvis man ikke kan flytte, desuden er der også risikoen for firmaet lukker, eller får nye ejere osv. så drop de lejede web-shops.
Det kommer da an på om hun har lagt 10000 kroner på bordret, og så betaler en dyr hosting. Så burde hun bare kunne bede om det.
Dog har i ret i hvis det er en løsning hvor man betaler et fast beløb for at få en webshop, så kan man ikke få koderne. Lidt ligesom de mange Typo3 løsninger der findes!
:-)
Kevin Simper // Cykelrytter på fuldtid; Nørd på halvtid!
Jo men hvis du ikke kan få kildekoderne er det jo fordi du ikke har betalt for en løsning, men bare lejet løsning af dem. Hvis du har købt selve løsningen frem for at leje har du adgang til kildekoden.
Det er korrekt, men aftalen var ikke nogen form for lejet løsning - dog vil firmaet ikke udlevere kildekoderne og så må jeg vel betegne det som en form for lejet løsning. Jeg betaler ellers et kontantbeløb og ingen løbende " leje " men qua det faktum at de ikke vil aflevere dem ( de har selv lavet et cms system ) så må jeg vil betegne løsningen som en lejeløsning og derfor ikke interessant da jeg vil have retten over site, indhold, programmeringsudvidelser m.m
Når man ikke har forstand på web-shopper, så ved man da heller ikke at når det er hostet er det lejet. Jeg har heller aldrig skrevet under på noget, da det hele er foregået over mail. Ham der har lavet siden har lejet sig ind på et eller andet, men jeg vil bare have min side. Den har kostet 15-20.000 kr
Der er desværre ofte mange misforståelse, når det handler om ophavsret. Det er også et lidt kompliceret område - det indrømmer jeg. Så lad mig lige ridse nogle af de vigtige ting op i en sag som denne.
Imaterielle rettigheder er grundlæggende helt anderledes end materielle rettigheder. Enhver sammenligning med fysiske ejerskaber af f.eks. et møbel, en strikketrøje eller en bil, er derfor ikke særlig præcise.
Når du beder en ekstern programmør eller grafiker om at lave f.eks. en webshop til dig, så vil de som regel tage udgangspunkt i stumper af kode, grafikstumper osv som de bruger for at kunne levere et bedre - mere gennemprøvet og sikkert resultat - til en lavere pris. Det du køber er en licens til at bruge det fremstillede materiale til det som du har bestilt det til. Du ejer det således ikke - på samme måde, som du heller ikke ejer musikken på en CD du køber. Du har blot en licens til at bruge det med visse begrænsinger.
Du kan godt aftale med en programmør, grafiker, tekstforfatter, fotograf - eller andre der leverer ophavsretsligt beskyttet materiale, at de overdrager dig de fulde, ubegrænsede og eksklusive rettigheder til det de leverer til dig. Men det vil så typisk også blive en hel del dyrere, da alting så skal laves fra grunden (den samme eksklusive ret til f.eks. en stump kode kan jo ikke sælges flere gange).
Hvis din webshop opbygges på en Open Source (OS) platform bliver det lidt mere kompliceret. For på den ene side er f.eks. programmører der udvikler tillæg til OS software normalt forpligtet til at gøre denne tilgængelig for alle andre brugere af samme OS software (og således også dig), på den anden side er der ikke nogle generelle undtagelser i Ophavsretslovens nuværende form, der automatisk fratager ophavsmanden sine ubegrænsede ophavsrettigheder. Jeg vil derfor meget anbefale dig, at du også ved udvikling på OS software får lavet en klar aftale, hvor det fremgår hvilke rettigheder du har til alt ophavsretsligt beskyttet materiale du efter leveringen vil have - samt eventuelle tidsbegrænsinger. Få ev.t en advokat til lige at se det igennem inden du skriver under, hvis det er et større projekt.
Jeg håber det hjalp lidt på forståelsen - eller også er du bare blevet forvirret på et lidt højere plan :)
Måske vil dette virke en smule negativt. Men egentligt har du kun et problem fordi du har brugt en masse penge på webdesign, kode og dertilhørende uden at have lagt en forretnings strategi. Der er jo en grund til at man ikke sælger sine varer, enten er det dårligt købmandskab eller også er det i bund og grund dårlige varer (forstået på den måde at din kundekreds f.eks er meget lille, eller varerne f.eks har dårligt omdømme)..
Jeg er ganske sikker på at hvis du havde haft en god forretningsplan der bl.a kortlægger planer for reklame, omtale m.m. så havde du haft den volume og dermed det salg på din hjemmeside der havde været nødvendigt for den fortsatte drift af denne..
Jeg ser dit problem med hensyn til kildekoden, men jeg kan ikke forstå din begrundelse.. Jeg forestiller mig at du har gået i den tro at hvis man har en webshop med lidt varer på og som ellers ser godt ud, så skal det nok sælge... Problemstillingen her er bare, at lige gyldigt hvor god kildekode, design, varer og forretningsplaner man har, så er det fuldstændigt spildt hvis ingen kender til dig, din webshop eller dine varer.
først så stod dns ved gratisdns og lavede en url redirect til deres midlertidige webshop domæne hos danaweb hvor fejlen var der, efter snak med danaweb så fik jeg navneserverne fra dem og fik dem smidt på istedet for gratisdns's så danaweb styrer selv hvor domænet flyver hen ;)
Det burde ikke være et cookie problem da alle cookies er blevet slettet hver gang siden er blevet besøgt for at se om det var problemet..