Jeg har lige et par spørgsmål i forbindelse med interessentskab.
- Mig og en kammerat har for nyligt stiftet et interessentskab, vi er dog ikke kommet i gang med salg endnu (jvf. PBS' lange behandlingstid : ), og har kun haft udgifter i forbindelse med firmaet. De udgifter vi har haft, kommer de på nogen måde til at have indflydelse på vores private økonomi? Det skal lige siges at firmaet ikke skylder penge væk, da alle udgifter er blevet betalt af vores startindskud.
- Kan det lade sig gøre at trække startindskuddet ud af firmaet uden beskatning?
- Hvis en af interessenterne skulle få rod i privatøkonomien, hvordan ville det så stille firmaet - ville det kunne gå ud over firmaets økonomi?
- Og til sidst: ville det kunne svare sig at lave firmaet om til et S.M.B.A - vi regner med at have en begrænset indtægt det første år, men over de næste to tre år regner vi med en god omsætning.
Hvordan beskattes firmaets overskud så?..med 25, eller er det helt oppe på de 40 procent?
Men når firmaet begynder at få overskud kommer det så ikke til at figurere på min personlige skatteangivelse?..også selvom der ikke bliver trukket penge fra firmaet til min private konto?
Jeg står pt. i samme situation. Lad os sige vi har et overskud på 100.000 kr. i 2008. Min kammerat og jeg har hver 50% i firmaet. Vi har ikke indskudt noget, og det er ren profit.
Vi har planlagt at lade årets overskud stå i firmaet de første par år, så vi kan omdanne det til ApS eller A/S så hurtigt som muligt. Hvordan vil det påvirke vores privatøkonomi? Så skal vi vel ikke beskattes på nogen måde, når vi ikke trækker overskuddet ud?
Ok..vi vil nemlig også lade overskuddet være i firmaet de første år (jeg er på SU, så det skal helst ikke ind og påvirke min privatøkonomi) Kan man sørge for at bruge et evt. overskud i firmaet på indkøb, investering, og så undgå at blive beskattet personligt?
Eller kunne det føromtalte S.M.B.A være et alternativ?
Jeg mener ikke af et SMBA er relevant her, og slet ikke hvis I senere vil omdanne til et ApS. Man kan ganske enkelt ikke omdanne et SMBA til et anpartsselskab. Det har ingen ihvertfald overbevist mig om endnu.
De udgifter I afholder i virksomheden vil fragå i jeres overskud, og hvad investeringer m.v. angår vil de fragå i det omfang de kan straksafskrives/afskrives.