Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Æ,ø,å i url?

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 23:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Herinde har jeg lært at man skal kalde sine undermapper noget relevant - fx "www.minhjemmeside.dk/mitprodukt" for at opnå bedre indeksering i fx. google.
Det synes jeg jo lyder fornuftigt, men hvad gør man når ens undermappe / produkt indeholder æ,ø,å?

Er det så lige så effektivt at "oversætte" fx æ med ae?

Hilsen Morten

Tilmeldt 19. Nov 08
Indlæg ialt: 79
Skrevet kl. 00:12

Jeg tror faktisk at de fleste mennesker er vant til at man bruger ae, oe, aa når de skriver adressen til en hjemmeside på et firma/site der indeholder ÆØÅ. Google søger dog fint på ÆØÅ og viser også resultater med ÆØÅ.

Der burde der ingen problemer være i at give din mappe bogstavet ÆØÅ såfremt serveren tillader ISO

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 00:47

Hej Ronnie

Tak for dit svar.

Dit svar overrasker mig lidt, for jeg har også læst at url's ikke bør indeholde æ,ø,å. Men man lærer jo noget nyt hver dag :)

Hilsen Morten

Tilmeldt 19. Nov 08
Skrevet kl. 00:50

Hej Morten.

Du kan godt bruge ÆØÅ i din url. Dog vil kun Explorer brugere kunne finde frem til dit website ved at indtaste urlen direkte.

Det er nok derfor at du har hørt at man ikke bør bruge ÆØÅ, og det er også korrekt.. Det er ikke standardiserede bogstaver i UTF formatet er som verdens standarden.

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 01:04

Ahhh.... hvis de kun virker i IE, så er jeg lige vidt.

Jeg har startet et importfirma, der sælger elektriske løbehjul, så jeg prøver at finde ud af om linket skal være www.powerboards.dk/loebehjul eller www.powerboards.dk/løbehjul. Hvis du har et forslag så lytter jeg meget gerne Smile

Hilsen Morten

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 01:07
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg kan ABSOLUT ikke anbefale at du bruger danske tegn i URL's! Brug fonetisk omskrivning af danske tegn: æ=ae, ø=oe, å=aa

Du vil løbe ind i alt for mange problemer hvis du bruger danske tegn, selvom du teoretisk set godt kan få dem vist i nogle browsere nogle gange.

Tilmeldt 19. Nov 08
Skrevet kl. 01:11

Jeg havde nok brugt /lobehjul

altså et o istedet for oe/ø

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 01:58

Hej

Ja jeg havde også forstået at æ,ø,å er fy-fy i url'er.... så tror det bliver den oversat til oe,ae,aa - og så håber jeg bare på det bedste.

Tak for hjælpen her lørdag nat. Og smut så i seng med jer - det er jo lørdag Wink

Hilsen Morten

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 22:49
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Morten

Om det er en god ide at bruge æøå i URL'er afhænger meget af hvor godt Google kender det danske sprog på det pågældende tidspunkt (de bliver bedre og bedre til det). Søger du på "pøt" skal du ikke regne med at finde sider om at "Goethe var en stor poet". Der vil derfor være nogle ord hvor ordet genkendes med oe og andre hvor det ikke gør. I tilfældet løbehjul kan du Google ordet og se hvilke url'er der dukker op og hvad der highlightes i resultatet. For løbehjul highlightes "loebehjul", men ikke "lobehjul".

For danske ord med ø hvor Google ikke sidestiller det med oe versionen kan der være rigtigt gode positioner at hente på at have en url med ø'et (og især fordi de færreste af dine konkurrenter bruger ø i url'en). Som sagt er der også ulemper ved de danske bogstaver, så det bør være en vurdering fra gang til gang om fordele opvejer ulemper.

Mvh Jesper

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 22:52

Du kan evt. have to sider: /loebehjul og /løbehjul. Så fanger du også dem der taster det direkte ind, bare undgå duplicate content.

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)