Hej Amino'er - jeg har en række komplicerede spørgsmål som har været umulige at få svar på fra de offentlige myndigheder og jeg har ikke kunne finde informationen på nettet heller så inden jeg springer ud fra et højt sted eller dropper planen så vil jeg da gerne høre om nogle af jer har erfaringer som kan hjælpe. Jeg har mulighed for at få retten til at sælge et kosttilskudsmærke i Danmark fra en populær producent i USA. De fleste af de produkter der skal sælges er lovlige at sælge i Danmark, men enkelte er ikke - de findes ikke på "positivlisten" fra fødevarestyrelsen. De produkter som ikke er lovlige i DK er lovlige i f.eks. Sverige og England jeg det er derfra jeg selv bestiller varer idag. Det er fuldt lovligt for mig som privatperson at købe disse varer fra andre EU lande så længe de er solgt i andre EU lande. Man kan vel sammenligne situationen med f.eks. Red Bull som er ulovligt at sælge i DK men kan købes fuldt lovligt i både Tyskland og Sverige og tages med hjem over grænsen. Nå men det korte og det lange er sådan set at jeg ikke orker at spilde min tid med fødevarestyrelsen, egenkontrol og meget andet godt - jeg vil kun sælge produktet online og outsource lageret så jeg på sigt ikke skal arbejde ret meget. Desuden er jeg ikke længere bosat i DK og har intet ønske om at flytte tilbage så det ville være meget bedre for mig at etablere et selskab indenfor EU som importerer og sælger produktet til danske slutbrugere via en webshop. Min plan er så som følger: 1 - oprettelse af selskab i EU land med lav skatteprocent og lav moms hvor produktet er lovligt at sælge. 2 - hive produktet ind i EU gennem England via www.customsclearanceuk.com som så videresender produktet til et pluklager i DK hvorfra det sendes ud til danske privatkunder Kunderne køber produktet på min webshop som er baseret i et EU land, dermed skal de betale momsen i det land mit selskab er baseret (her kan de spare op mod 10%) og de får så tilsendt produktet fra et lager i Danmark (hurtig levering) Er er nogen som ved om dette er lovligt? - umiddelbart kan jeg ikke se et problem i det, jeg har talt med customsclearanceuk.com og fået at vide at de godt kan fortolde varerne for mig og videresende dem til et central lager - jeg er bare usikkker på om jeg må opbevare disse varer i DK når jeg nu ikke må sælge dem i DK (jeg sælger dem jo i det EU land mit selskab er - så er det vel i princippet ligemeget om jeg opbevarer dem i Jylland eller Spanien). Håber ikke det blev for forvirrende... og håber mest af alt nogle er istand til at kaste lidt lys på sagen eller evt. komme med noget input som jeg har overset eller ikke tænkt over. Ha' en god dag.
|
Hej!
I Norge taler man om at forbyde købe-sex. Så jeg opretter en web-shop i et EU-land og indlogerer pigerne i Norge, så de hurtigt kan komme ud til kunderne. Det giver jo ikke nogle problemer for pigerne er jo ikke købt i Norge......
Lidt mere seriøst..... dit eksempel med red bull er rigtigt dårligt. For at du kan tage Red Bull med hjem over grænsen kræver det at det er til eget brug og at du selv transporterer dem. Du kan altså ikke bare lægge dem på lager i Danmark.
Selv om du lægger dine varer på lagerhotel, er det stadigvæk dit ansvar at lagerhotellet overholder kravene om opbevaring mv. i forhold til Fødevarestyrelsen. Det er din opgave at sikre sig at de overholder reglerne.
Det næste er at du formentlig også skal tjekke op på momsen igen i din konstruktion. Faktureringen skal følge varen Men der leveres jo intet fra "Udlandet" til Danmark. Varen er jo allerede i Danmark. Så uden at bruge megen tid på research er det min opfattelse at du ikke kommer uden om en momsregistrering i Danmark - og dermed dansk momssats på de varer der ligger på lager i Danmark.
Klovn