Bent, Det er vist en bold, der stadigvæk er i spil. EU er undervejs et forslag om SPE-selskaber, hvor kapitalkravet forventes at blive mellem 1 og 10.000 Euro. Som jeg har forstået teksten kan ejerne af et SPE-selskab selv kunne vælge hjemland , således at man eksempelvis kan lægge firmaet i et land med et lavt kapitalkrav. Uanset hvordan vi vender og drejer det så vil kapitalkravet i Danmark blive sat under pres. Det vil også være ulogisk at ApS startet i 2009 vil stilles ringere end selskaber stiftet efter loven eventuelt bliver vedtaget. Mit bud på fremtiden er at SMBA er en uddødende selskabsform om et par år, hvis de nye love i dels i relation til ApS og A/S samt SPE-selskaber bliver vedtaget. Den stigning der er i SMBA'ere i disse år vil ophøre og interessen falde markant. Henrik PS. iøvrigt skriver FRR om lavkapitalselskaber i relationen til betænkningen: "Så uanset hvad vi mener, vil udviklingen gå i retning af lavkapitalselskaber med de udfordringer, det måtte medføre for revisorbranchen i form af flere konkurser, mulige forsøg på at snyde kreditorerne samt skatteunddragelse og tvangsopløsninger." |
uddø vil smba selskabsformen næppe, men der vil blive mindre af dem bestemt, grønttorvet og odense lufthavn har nok næppe stiftet et smba grundet et kapitalkrav på 125.000 eller 500.000 kr. Der foreligger en langt større aftale frihed i et smba som er godt for nogen og skidt for andre, forstår udemærket at man vælger et aps grundet "sikkerhedsnettet" i form af en lovgivning som tager stilling til rigtig mange ting. Derfor er det heller ikke lige meget hvor man har sine vedtægter fra. dokumenter.dk er ok men som de skriver kan de ikke stå til ansvar da de ikke kan vide om standarddokumentet lever op til de reele behov i selskabet, men uden tvivl et godt produkt.
Den nye selskabslov som afskaffer kapitalkravet til aps'et er fint, dog bekymrende med den meget korte høring der var på lov foreslaget. Fjerner man kapitalkravet helt og dermed sidestiller det aps'et med smba'et, så er der kun lov reguleret eller minimal lov reguleret tilbage i forhold til fordele og ulember. En sådan lov fjerner helt ideen med at at omstrukturere til aps da disse to selskaber er næsten identiske. Som jeg ser det kan man så trygt starte et smba hvis man vil have den begrænset hæftelse fra virksomhedens start.
Dette er ikke en salgstale, blot som jeg ser tingene.