Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SMBA selskab

Side 7 ud af 19 (188 indlæg)
Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:
IKke helt. Som jeg har hørt det vil man videreføre de bestående selskaber som 125.000 kr. selskaber. Dvs. kapitalkravet videreføres og afskaffes kun med fremadrettet virkning for nye selskaber, men det er da muligt at der er andre som har hørt andet.

Bent,

Det er vist en bold, der stadigvæk er i spil.  EU er undervejs et forslag om SPE-selskaber, hvor kapitalkravet forventes at blive mellem 1 og 10.000 Euro. Som jeg har forstået teksten kan ejerne af et SPE-selskab selv kunne vælge hjemland , således at man eksempelvis kan lægge firmaet i et land med et lavt kapitalkrav.

Uanset hvordan vi vender og drejer det så vil kapitalkravet i Danmark blive sat under pres.  Det vil også være ulogisk at ApS startet i 2009 vil stilles ringere end selskaber stiftet efter loven eventuelt bliver vedtaget.

Mit bud på fremtiden er at SMBA er en uddødende selskabsform om et par år, hvis de nye love i dels i relation til ApS og A/S samt SPE-selskaber bliver vedtaget. Den stigning der er i SMBA'ere i disse år vil ophøre og interessen falde markant.

Henrik

PS. iøvrigt skriver FRR om lavkapitalselskaber i relationen til betænkningen:

"Så uanset hvad vi mener, vil udviklingen gå i retning af lavkapitalselskaber med de udfordringer, det måtte medføre for revisorbranchen i form af flere konkurser, mulige forsøg på at snyde kreditorerne samt skatteunddragelse og tvangsopløsninger."

Tilmeldt 18. Oct 08
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 22:54

uddø vil smba selskabsformen næppe, men der vil blive mindre af dem bestemt, grønttorvet og odense lufthavn har nok næppe stiftet et smba grundet et kapitalkrav på 125.000 eller 500.000 kr. Der foreligger en langt større aftale frihed i et smba som er godt for nogen og skidt for andre, forstår udemærket at man vælger et aps grundet "sikkerhedsnettet" i form af en lovgivning som tager stilling til rigtig mange ting. Derfor er det heller ikke lige meget hvor man har sine vedtægter fra. dokumenter.dk er ok men som de skriver kan de ikke stå til ansvar da de ikke kan vide om standarddokumentet lever op til de reele behov i selskabet, men uden tvivl et godt produkt.

Den nye selskabslov som afskaffer kapitalkravet til aps'et er fint, dog bekymrende med den meget korte høring der var på lov foreslaget. Fjerner man kapitalkravet helt og dermed sidestiller det aps'et med smba'et, så er der kun lov reguleret eller minimal lov reguleret tilbage i forhold til fordele og ulember. En sådan lov fjerner helt ideen med at at omstrukturere til aps da disse to selskaber er næsten identiske. Som jeg ser det kan man så trygt starte et smba hvis man vil have den begrænset hæftelse fra virksomhedens start.

Dette er ikke en salgstale, blot som jeg ser tingene.

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 23:11

Hej Thomas,

Jeg er enig med dig i at mange at de gamle traditionelle smba'er også vil findes i fremtiden.

smba-stiftelse.dk:
Der foreligger en langt større aftale frihed i et smba som er godt for nogen og skidt for andre, forstår udemærket at man vælger et aps grundet "sikkerhedsnettet" i form af en lovgivning som tager stilling til rigtig mange ting.

Det er jo ikke blot et spørgsmål om at have et sikkerhedsnet - men også et spørgsmål om eventuelt at begrænse sine muligheder fremover. Bent har eksempelvis fremkommet med flere gode situationer  - senest med et par gode spørgsmål ovenfor som Ejler endnu ikke har besvaret.

smba-stiftelse.dk:
En sådan lov fjerner helt ideen med at at omstrukturere til aps da disse to selskaber er næsten identiske. Som jeg ser det kan man så trygt starte et smba hvis man vil have den begrænset hæftelse fra virksomhedens start.

Hvorfor så i det hele taget starte ud i SMBA hvis det begrænser en senere hen jvf. tråden ovenfor iøvrigt. Det  er netop min point, nye SMBA'ere mere eller mindre vil blive overflødiggjort i fremtiden.

Henrik

Tilmeldt 18. Oct 08
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 23:23

Klovn:

Hvorfor så i det hele taget starte ud i SMBA hvis det begrænser en senere hen jvf. tråden ovenfor iøvrigt. Det  er netop min point, nye SMBA'ere mere eller mindre vil blive overflødiggjort i fremtiden.

Henrik

Det er vi så ikke enig om men uden at trække noget ned over hovedet på dig, så bunder det nok i vores personlige holdinger til smba'et. Du ser det som det bliver overflødigt, hvor jeg ser en sidestilling og ser mulighederne, men igen forstår jeg godt den almindeige iværksætter vil vælge aps'et.

Til patrick

Du kan overveje at drive et smba drevet som et I/S fx., ved ikke om det er urelavant, men igen blot en tanke.

mvh

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 00:10

Hej Thomas,

smba-stiftelse.dk:
så bunder det nok i vores personlige holdinger til smba'et

Uagtet at det til stadighed påstås det modsatte, kan jeg i flere tilfælde godt se at et smba kan være en god løsning for mange iværksættere. Men i modsætning til "Prædikanten", er det ikke min opfattelse at smba er løsningen på ALT.

Det må uanset hvilken virksomhed du starter op  være en del af planen, at prøve at se nogle år frem og tænke over hvad man vil med sin virksomhed. Er det noget der skal sælges om nogle år, fusioneres og hvad bliver omfanget mv. Der er mange faktorer der spiller ind ved valg af selskabsform.

Jeg bemærker da også Ejlers henvisning til http://www.selskabsadvokaterne.dk/eng/juridiskartikel/42/ 

"men det er dog vigtigt at slå fast, at vedtægter i et S.m.b.a. væsentligt skal adskille sig fra vedtægterne i et ApS – så et S.m.b.a. er mest egnet i de situationer, hvor man f.eks. har behov for en mere utraditionel selskabsløsning med f.eks. variabel kapital og/eller et krav om at alle ansatte er ejere af virksomheden."

- og det har de jo så ret i.

Henrik

Tilmeldt 1. Aug 07
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 07:06

Har såmænd blot sat min fader ind i Bestyrelsen, ja, det lyder fint, men sådan hænger det altså sammen ;-)

Sriv endelig hvis jeg kan være dig behjælpelig.

dbh.

Anderloni

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:57

Jeg er meget enig med Thomas (Smba-stiftelse) i det med den korte høringsfrist, men jeg er ikke enig i det med at ApS og smba bliver næsten identiske. Det vil stadigvæk være sådan at et SMBA ikke kan indgå i en række konstellationer m.v. i relation til skattelovgivningen, jf. de pinde jeg nævnte ovenfor.

Jeg opfatter heller ikke Thomas indlæg som en salgstale men som et indlæg hvor der er en vis objektivitet i.

Patrick: Der skal ikke nødvendigvis indgå en advokat ved en skattefri virksomhedsomdannelse. Der skal en revisor på til at lave vurderingsberetningen. Jeg laver selv rigtig mange omdannelser og typisk beløber de sig ikke til mere end 6 - 15.000 kr.

Der bør derimod en advokat på til at lave en anpartshaveroverenskomst men det er ikke anderledes end en I/S kontrakt eller en samarbejdsaftale i et SMBA. Det er ikke et lovkrav men noget man laver for at sikre sig selv uanset hvilken driftsform man vælger.

Vedr. det her med at sætte farmand ind i bestyrelsen. Umiddelbart burde det jo ikke give anledning til problemer men hvad når nu virksomheden er blevet flere mio. hver. Så har farmand vel egentlig en andel i værdien eller hvad ? Her kan Thomas måske være behjælpelig.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:56

Skattekonsulenterne:
det var da utroligt som folk har det med at tolke det som jeg tidligere har skrevet 

1. Korrekt Eiler. Jeg har aldrig sagt at SMBAer ikke er omfattet af reglerne i selskabsskatteloven for det er de da.

Nogle indrømmelser får man da.

Du fejlciterer fortsat mit navn. Jeg hedder faktisk Ejler Ottesen.

Skattekonsulenterne:
2. Eks. kan et SMBA eller nogle af ovenstående foreninger/selskaber udover aktie og anpartsselskaber ikke inddrages i en sambeskatning med et A/S/ApS

Det er jo helt forkert. Er det den form for råd eller information du giver til dine klienter? Hvad med rådgiveransvar? Du bør vist læse selskabsskatteloven igen og eksempelvis læse om international sambeskatning. Det er jo rutine for store koncerner som eksempelvis APMM at indrage andre selskabsformer.

Skattekonsulenterne:
3.  Man kan ikke optage en investor som medejer af et SMBA hvis denne ønsker at den virksomhed som der investeres i er et A/S eller et ApS

Som du dog kan sige det. Selvindlysende og irrelevant.

Det er ligesom at sige: Hvis man ønsker en tingest grøn og den ER gul, så vil man ikke købe den som gul. Men man kan da eksempelvis male den grøn senere.

SMBA-selskaber kan klart omlægges til en anden selskabsform selv om det MÅSKE kan få visse skattemæssige konsekvenser.

Skattekonsulenterne:
5. Det samme hvis man vil anvende reglerne om udstedelse af medarbejderaktier i ligningslovens § 7A, 7H eller 28.

Det kan da godt være. Men de kan blive deltagere efter egne aftaler eller efter en aftale, som er modelleret efter den pågældende lov.

Skattekonsulenterne:
DERFOR: Argumenterer jeg imod SMBA-formen.

Det går du da næsten altid selvom du langt om længe indrømmer indrømmer visse fordele.

Skattekonsulenterne:
Eiler bliver ved med at henvise til diverse foredrag han  har afholdt, en artikel han har skrevet og en artikel skrevet af Aminos advokater som ikke har nogen retsværdi.

Du ser jo bare bort fra kendsgerninger, relevant information og konstruerer nye hypotetiske og irrelevante tilfælde til understøttelse af dine holdninger.

Skattekonsulenterne:
Det jeg har sagt er at hvis man ikke i en virksomhed kan rejse 125.000 kr. i form likvider eller værdier så er der meget som tyder på at virksomheden endnu ikke er moden til at blive omdannet til ApS eller A/S.

I betænkning om SPE selskaber erkender man som udgangspunkt, at krav om minimumskapital ikke har nogen praktisk betydning for kreditorbeskyttelse og derfor anbefales det at opgive sådanne kapitalkrav.

Det er formentlig derfor at et eventuelt kommende lovforslag om ApS selskaber vil nedsætte kapitalkravet drastisk.

SMBA-selskaber vil dog fortsat have mange andre fordele frem for ApS selskaber. Det er indtil videre langt billigere at oprette og administrere SMBA-selskaber fremfor ApS og A/S selskaber. Det gælder især for små virksomheder, hvor de administrative byrder relativt vejer tungt.

Jeg forstår, at du har mange forretninger med skattefrie omdannelser af personlige virksomheder til ApS eller A/S. 

Dine forretningsmæssige interesser vil jeg da ikke i sig selv klandre dig for, selv om andre i din støttegruppe gør det. og mistænkeliggør mig alene fordi jeg er erhvervsdrivende. Et eksempel er en person, som kalder sig selv Klovn, argumenterer, at fordi han som bosiddende i Italien ikke (længere, måske) har erhvervsmæssige interesser kan klandre mig mig for at "sælge SMBA-selskaber". Han fejlargumenterer helt klart. i visse henseender. Klovn ser i sine indlæg om mine dbatindlæg helt bort fra alle fakta om min person og hvad jeg beskæftiger mig med. Jeg kan godt selv lide Buster Larsen som klovn. Han gjorde det godt.

Skattefri omdannelse af personlige virksomheder er indtil videre klart undtaget for SMBA-selskaber. Men et SMBA-selskab vil sandsynligvis uden videre kunne omdannes til det kommende fælleseuropæiske SPE-selskab, som tænkes ligestillet med ApS-selskaber.

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 14:26

Ejler Ottesen:
Et eksempel er en person, som kalder sig selv Klovn, argumenterer, at fordi han som bosiddende i Italien ikke (længere, måske) har erhvervsmæssige interesser kan klandre mig mig for at "sælge SMBA-selskaber".

Eiler, jeg klandre ingen for at drive virksomhed. Det var dig der bragte ordet "uvildig" ind i debatten. Og jeg gentager gerne.

Hvem er mest uvildig? Ham der sælger SMBA eller turistguiden fra Milano......  Dette har absolut intet med at klandre dig for at drive et erhverv.

Ejler Ottesen:
Klovn ser i sine indlæg om mine dbatindlæg helt bort fra alle fakta om min person og hvad jeg beskæftiger mig med

Og ????  Er der noget jeg skal tage hensyn til ??

Henrik

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:26

Beklager at jeg fejlciterede dit navn Ejler men så fik du da den indrømmelse. Jeg har bare svært ved at se at det er afgørende for sagen:

International sambeskatning er vel ikke relevant her hvor vi taler om et dansk SMBA og grænserne for hvilke selskaber som kan inddrages under en frivillig international sambeskatning er breddere end de selskaber som omfattes af tvungen national sambeskatning efter § 31.  Mulighederne for sambeskatning af selskaber følger af selskabsskattelovens § 31 (national) og § 31A (international). Tvungen national sambeskatning efter § 31 omfatter alene selskaber omfattet af bestemmelserne i  1, stk. 1, nr. 1-2 a, 2 d-2 g, 3 a-5 og 5 b, § 2, stk. 1, litra a og b. 

Hvis et SMBA selskab falder ind under disse bestemmelser så er det § 1, stk. 1, nr. 2. hvad jeg da ikke vil afvise at det kan. Der vil jeg godt give mig, men det afhænger af en konkret vurdering. Man kan ikke entydigt sige at et SMBA altid er omfattet af denne bestemmelse. Bl.a. er det jo et krav at deltagerne fordeler overskuddet i forhold til den af deltagerne indskudte kapital.

Jeg er såmænd enig  med dig i at ophævelsen af kapitalkravet formentlig skyldes det ikke har nogen praktisk betydning for kreditorbeskyttelsen men det ændrer ikke min opfattelse. Jo i det omfang man har en forventning om at en virksomhed som opstartes i selskabsform bliver overskudsgivende fra starten og kan generere et fornuftigt afkast/egenkapital

Det er korrekt opfattet at jeg laver mange skattefri omdannelser til ApS eller A/S men det er typisk noget jeg laver for revisionsfirmaerne (og derved deres kunder) og derfor har jeg heller ingen personlige eller forretningsmæssige interesser i overhovedet at promovere disse selskabsformer fremfor SMBA-formen.

Dine bemærkninger om "min støttegruppe" må jeg afvise. Jeg har ingen støttegruppe på Amino. Jeg har som mange andre et netværk i form af personer som har forespurgt mig om at komme i netværk med dem og omvendt, men hvad jeg skal bruge det til ved jeg sådan set ikke. Mit netværk består primært af folk med samme indgangsvinkel til Amino som mig selv (rådgiver/revisor/advokat/bogholder) men jeg har såmænd også City Self Storage på fordi jeg skulle sende en besked til vedkommende om noget som overhovedet ikke har noget med min branche eller mit virke her at gøre.

Det er ikke noget jeg skriver for sjov Ejler. Enhver er velkommen i "mit netværk" forudsat at de ikke via indlæg her o.l. sviner folk til, er useriøse eller opererer indenfor områder som jeg personligt ikke kan bakke op om. Et eksempel er firmaer/bruger der etablerier offshore selskaber i udlandet. Dem vil jeg ikke sættes i bås med. Et andet eksempel er firmaer som begiver sig af med spam. Du hører for mig at se ikke hjemme i nogle af ovenstående kategorier. Du skriver om SMBA-selskaber fordi det er noget du brænder for og er engageret i og al respekt for det. Du har lige om lidt fået en invitation til at blive en del af mit netværk.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 7 ud af 19 (188 indlæg)