Hej! Hvad med at udgive den som en e-bog? Klovn |
Først opg fremmest vil jeg sige at det er en god ide. Det er noget der trænger til at komme mere fopkus på - og det kunne du måske give sagen.
Der er efterhånden en del videnskabelige studier, der viser at lektier slet ikke hjælper på indlæringen. Som en forsker fra Danmark sagde for ikke så længe siden, så er der faktisk kun en grund til at vi stadig har lektier: Det er fordi forældrene forventer det, og ikke tror at skolen er god, hvis der ingen lektier er. Men det er en forældet opfattelse af læring, som vi må se at komme over.
Det er også et faktum, som du selv er inde på, at karakterer ikke er en særlig god måde, at måle elevers faglige evner på. Nogle er gode til det "system" og får højere karakterer end de måske burde, og mange får langt lavere karakterer end de burde, simpelt hen fordi de er dårlige til det system - ikke fordi de nødvendigvis er fagligt svage. Så jeg synes bestemt det er godt, at der bliver mere fokus på, hvordan folk kan blive bedre til eksamner.
For en del år siden lavede Bjarne Reauter et lille nummer på live TV. Det var dengang han stadig varer skolelærer. Han påstod, at han kunne hæve en hvilken som helst elevs eksemenskarakter med 1-2 point blot ved at give dem nogle simple "tricks" til eksamen. De testede så i starten og slutningen af udsendelsen - og det viste sig, at Bjarne fik ret. Alene det at vide hvordan man bedst muligt går til eksamen, kan hæve karakteren.
Jeg kan på ingen måde se de umoralske i dit projekt. Naturligvis er der nogle der vil blive provokeret af det. Det skal du ikke se som noget negativt - det er en styrke i projektet. Lidt gode velvalgte provokationer, som din, skaber debat og opmærksomhed - og omtale i pressen. Det er guld værd!
Held og lykke med det!