Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Idé til hjemmeside: Sådan får du 12 uden at lave lektier

Side 3 ud af 4 (36 indlæg)
Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Hvad med at udgive den som en e-bog?

Klovn

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9731
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:57

Først opg fremmest vil jeg sige at det er en god ide. Det er noget der trænger til at komme mere fopkus på - og det kunne du måske give sagen.

Der er efterhånden en del videnskabelige studier, der viser at lektier slet ikke hjælper på indlæringen. Som en forsker fra Danmark sagde for ikke så længe siden, så er der faktisk kun en grund til at vi stadig har lektier: Det er fordi forældrene forventer det, og ikke tror at skolen er god, hvis der ingen lektier er. Men det er en forældet opfattelse af læring, som vi må se at komme over.

Det er også et faktum, som du selv er inde på, at karakterer ikke er en særlig god måde, at måle elevers faglige evner på. Nogle er gode til det "system" og får højere karakterer end de måske burde, og mange får langt lavere karakterer end de burde, simpelt hen fordi de er dårlige til det system - ikke fordi de nødvendigvis er fagligt svage. Så jeg synes bestemt det er godt, at der bliver mere fokus på, hvordan folk kan blive bedre til eksamner.

For en del år siden lavede Bjarne Reauter et lille nummer på live TV. Det var dengang han stadig varer skolelærer. Han påstod, at han kunne hæve en hvilken som helst elevs eksemenskarakter med 1-2 point blot ved at give dem nogle simple "tricks" til eksamen. De testede så i starten og slutningen af udsendelsen - og det viste sig, at Bjarne fik ret. Alene det at vide hvordan man bedst muligt går til eksamen, kan hæve karakteren.

Jeg kan på ingen måde se de umoralske i dit projekt. Naturligvis er der nogle der vil blive provokeret af det. Det skal du ikke se som noget negativt - det er en styrke i projektet. Lidt gode velvalgte provokationer, som din, skaber debat og opmærksomhed - og omtale i pressen. Det er guld værd!

Held og lykke med det!

Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 19:55

W3P:

Hvis jeg skal se lidt mere moralsk på det, så må jeg erkende at jeg heller ikke syntes det er nogen super ide. Den korte forklaring er, at man ofte får brug for det man lære i skolen senere i livet. Hussler man sig til et 11 i tysk, men ens egenskaber egentligt kun er til 7, så er chancen for det giver bagslag senere i livet stor. Hvis jeg som arbejdsgiver ansætter en medarbejder, ville jeg bruge hans karakter til og vurdere hans egenskaber inden for bestemte områder. I dette tilfælde vil jeg forvente han var stort set flydende i tysk, men måske senere hen blive slemt skuffet når jer finder ud af, at han karakter ikke var berettiget og han kun lige kan de vigtigste gloser. Ret irriterende hvis man netop har ansat ham som salgs ansvarlig for det tyske marked :)

Blot et eksempel but you get the point.

Undskyld at jeg er så direkte, men der mener jeg altså, at du er helt forkert på den. Dét et godt snit giver dig, er friheden til at vælge. Har du, som trådstarter, et snit på 11,1 kan du komme ind på alle videregående uddannelser i Danmark, og det giver dig muligheden for at vælge lige præcis den karriereretning man har lyst til.

Der er jo ingen i det danske erhvervsliv, der ansætter en person med en længere videregående uddannelse, på baggrund af hans enkelte karakterer i gymnasiet. De bliver højst sandsynligt ikke engang tjekket.Og hvis man ikke er god til tysk, så er det jo selvfølgelig ikke den karrieretning man vælger. Derfor, er det altså efter min mening helt ude i skoven det du skriver.

Der er absolut ingen ulemper ved at have et højt snit - at have et lavt snit er der tilgengæld utallige ulemper ved. I visse tilfælde, er det endda bedre slet ikke at have et eksamensbevis, end at have et med dårlige karakterer.

Tilmeldt 15. Nov 05
Indlæg ialt: 1420
Fra  Danske Trailløbere Skrevet kl. 23:21

Hej,

Jeg synes det er en god idé. Dog synes jeg at den kommer et par år for sent:-)

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:59

JuniorK:
Fiduser til "snyd" lige præcis inden for dette, bryder jeg mig ikke om,

Så vidt jeg kan læse, er der ikke tale om snyd, men om bevidst udnyttelse af kendskab til en bestemt kommunikationsgenre.
Jeg synes, det er rigtig fedt, når nogen knækker den kode. Jeg var selv rigtig god til netop det spil - især eksamensspillet - da jeg var i den målgruppe.
Min erfaring er, at det ikke er en ulempe at kunne sit stof.
Derudover, er der en række helt enkle faktorer, som trækker opad - nogle af dem er der endda lavet undersøgelser over.

• Smil
  • Sig noget i hver eneste time
  • Hed noget danskklingende (en undesøgelse viser, at fremmedklingende navne trækker ned i karakteren - ulækkert, men sandt)
  • Piger: se godt ud
  • Drenge: se selvsikre ud

Hvis man vælger at snyde, så vær cool. Jeg kendte én som kom med en lovlig skarp påstand om den genetiske sammenhæng til blødersygdommen til sin biologieksamen. Da censor anførte, at "det er rigtigt, at der er sådan en teori, men den er ikke bevist endnu", svarede han: "Sådan har det været længe, men i det seneste nummer af Ugeskrift for læger er der en artikel om en engelsk forsker, som netop har bevist den sammenhæng. 13-tallet var hjemme, og det kunne ikke efterfølgende ændres, selvom det var ren snyd.

Karakterer er noget pjat, og det er trist, at vores uddannelssystem er hængt så meget op på dem. Jeg ser ingen grund til at undlade at gøre sine karakterer så gode som muligt, og jeg opfordrer lystigt min egen datter til at bruge alle tænkelige kneb.

JuniorK:
Det kunne laves "mere" moralsk ved at (...)

Nej, det kunne laves mere moralsk, hvis man lod de videregående uddanelser optage studerende efter deres evner og ikke efter deres karakterer.

mvh Hans

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 00:04

Rent forretningsmæssigt ved jeg ikke, om ideen holder. Du kommer til at lægge et stort arbejde i at holde den interessant og opdateret samt at sælge annoncepladsen.

Og det er et arbejde, som du ikke kan "flide, fedte eller snyde" dig til.Big Smile

mvh Hans

Tilmeldt 16. Nov 08
Indlæg ialt: 101
Skrevet kl. 00:41

Damn havde skrevet en lang smøre til hans's post, men vinduet lukkede. Så skriver resume Smile

Jeg hæfter mig ved at ophavsmanden til idéen skrev beskidte kneb, som inden for dette område mener jeg er snyd. Ikke bare overfor skolen og sig selv men også overfor virksomhederne som bedømmer deres fremtidige elev på karakter (Udover jobsamtale=

Kan godt være du synes karakterer er noget pjat, men det er pt. den bedste måde til at bedømme elevens engagement og evner på.

Hvordan du opdrager din datter er mig uvedkommende. Men som jeg tidligere har skrevet, er det min holdning omkring det, din holdning er noget andet og det er ikke andet end fair.

Gider simpelthen ikke lave en ordentlig quote, kald det trick, fidus el. kneb

Nej, det kunne laves mere moralsk, hvis man lod de videregående uddanelser optage studerende efter deres evner og ikke efter deres karakterer.

Nu er det sådan at årskarakterer afspejler elevens evner og engagement i løbet af årerne. Til eksamen er det kun elevens evner der bliver bedømt. 

Synes at man kan sammenligne idéen med andre problemer (f.eks. fedme)

Idéen løser problemet på kortsigt ( op til eksamen hvor man lige kan hive en karakter højere) - ligesom operationer mv. kan hjælpe på fedmen.

Her kommer problemet igen. Nogle af de tricks man lærte i folkeskolen kan ikke bruges på gym, osv. til universitet osv. til jobsamtale. Samme med fedmen den kommer sku igen hvis personen ikke har lært lektien.

Men en idé der forebygger problemer med tips til at motivere eleven, give råd til lærings/lektieplan, hvordan man bedst kommer igennem skoleåret mv. Idéen her forebygger problemet ved at eleven har hele skoleåret til at lære stoffet og kan gå op til eksamen og fyre sine evner og teori af.

Det er det samme som staten sætter fokus på fedme og fortæller hvorfor det er vigtigt med sund kost, motion mv. 

Synes idéen er fin, men synes den skulle finpudses endnu mere. At forebygge problemet vil helt sikkert også give noget goodwill fra det offentlige hvor man evt. kunne lave et samarbejde. Måske det samme med virksomheder der søger elever.

Junior

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9731
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 00:58
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

> Kan godt være du synes karakterer er noget pjat, men det er pt. den bedste måde til at bedømme elevens engagement og evner på.

Det er jeg bestemt ikke enig i!. Det er den letteste metode - men langt fra den bedste og slet ikke den eneste. Faktisk er metoden SÅ dårlig, at stort set alle de steder, hvor det er virkelig vigtigt at få fat i de allerbedste folk, der kigger man stort set ikke på karaktererne. På f.eks. teater, film eller elitesports-skoler sker udvælgelsen gennem flere samtaler og prøver. Det samme gælder de fleste spændende stillinger i erhvervslivet.

Når karakterer så kobles med traditionelle eksamener, så bliver det rigtig skidt. Det viser det faktum, at man med simple "tricks" kan øge sine karakterer væsentligt, uden at forbedre sig fagligt, jo med al tydelighed.

Sålænge mange videregående uddannelser bruger karaktersystemet, som adgangskrav, så er det dog fortsat en stor fordel at få en god karakter fra sin gymnasiale uddannelse - hvis man ellers påtænker at studere videre.

Jeg ser derfor ingen som helst etiske eller moralske problemer med at lære folk at udnytte det system der nu engang er valgt - traditionelle eksamener og karakterer - på¨den mest optimale måde. Det er da direkte dumt, ikke at score de ekstra par point, man måske kan få, bare ved at kende psykologien i systemet.

Det værste ved det traditionelle eksamens- og karaktersystem er, at jeg har oplevet mange, som rent fagligt var VIRKELIG dygtige - nogle af de bedste, men som knækkede nakken på at være USÆDVANLIGT dårlige til at gå til eksamen. Det er spild af gode resurser, at tabe fagligt stærke mennesker på gulvet, bare fordi de ikke er så gode til lige det med de åndssvage eksamener (f.eks. fordi de bliver så ekstremt nervøse, at de fremstår som rene idioter ved en eksaminering)

Fra Køge
Tilmeldt 12. Nov 08
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 01:17

Det er da en sej idé. Skal selv til at starte på en hhx igen. :), så ville være lækkert med sådan et site.. 

Vh 

Daniel.. 

Tilmeldt 10. Mar 08
Indlæg ialt: 189
Skrevet kl. 01:26

Lau Jørgensen:
steinway:

Som jeg ser det er det en 2008 udgave af Gotha Andersens: "Flid, fedt og snyd". Grundtanken er at alle tre emner vægter lige højt i det spil du selv omtaler og alle tre emner skal være til stede for at "score" højt. Jeg er af den overbevisning at det ligger meget tæt på sandheden, så jeg tror du har fat i noget af det rigtige.

(cut)

Interessant, den bog kender jeg faktisk ikke. Men defininitionen passer jo perfekt. Det er helt sikkert også den retning jeg vil gå i. Hvis man på bare én af de tre parametre "springer over hvor gærdet er lavest", scorer man ikke højt på karakterskalaen.

(cut)

ROFL  Okay, det viser i hvert fald, at det er begrænset, hvad du så har lært/husket. Du behøver ikke engang læser lektier for at vide hvad Gotha Andersens "Flid, fedt og snyd" er.

Vedr. karakterer er det ikke noget jeg har oplevet som værende væsentligt.. medmindre man vil studere noget på KU. Det vigtige er om man kan tænke kritisk og om man er et menneske som er værd at være sammen med. Dermed sagt, at jeg ikke synes der er noget galt med ideen til siden.

"Alle klare hoveder gentager siden Bacon, at der ikke er anden virkelig erkendelse end den, der hviler på iagttagne kendsgerninger." Bookmaker guide
Side 3 ud af 4 (36 indlæg)