Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dele affiliate-indtægter mellem 2 partnere i 2 EU-lande

Side 2 ud af 3 (29 indlæg)
Fra Chlorakas
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 2169
Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Bent, hvad vil du rådgive os til at gøre i denne situation? Er du enig i konklussionen eller har du en anden vinkel?

Vil godt understrege at vi ikke leder efter måde at snyde på. Vi leder efter den rigtige måde at gøre det på.

Hilsen Anders

Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com
Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum.  Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding. 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:41

Jamen jeg mener jo et eller andet sted ikke at der er så meget at lave. Forstået på den måde at det I gerne vil opnå, rent faktisk er det I har i dag, medmindre jeg da har misforstået noget.

Som jeg forstår det tilgår indtægterne nu et interessentskab, som er et sameje mellem din virksomhed og den anden part (person). Et interessentskab er ikke et selvstændigt skattesubjekt, mig bekendt heller ikke Grækenland. Det er et sameje: Dvs. I medregner 50% af indtægterne (overskuddet) hver og bliver godskrevet det over jeres kapitalkonti, som I så kan hæve fra.      

Men det du mener er måske at I selv kan bestemme hvor pengene (indtægterne) skal hen:

Hvis den udbetalende danske virksomhed er momsregistreret må vi formode at de kan fratrække en eventuel købsmoms, som derved bliver omkostningsmæssig neutral for begge parter. Så kunne man registrere virksomheden som dansk interessentskab, eller etablere et selskab, og - nu skriver jeg noget som ikke er normalt fra min side: Eventuelt et såkaldt SMBA. Lige præcis her kunne jeg se en ide i SMBA-tanken (ingen egentlige kunder og måske lidt overkill at lave et ApS), hvor I så kan lave overskudsdelingen. 

Er der ikke momsfradrag på for udbetaler kan man overveje noget tilsvarende i udlandet (EU), hvorved der kan fakureres uden moms.           

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Tårnby
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 92
Fra  IsenTekst - Indhold til Internettet Skrevet kl. 21:49

Anders Saugstrup:

PS. Er det i øvrigt forbundet med meget besvær eller nogen udgifter for ham at få et CVR i Danmark, eller er det simpelthen vejen at gå?

Hej Anders

Jeg kan ikke byde ind med den store eksperthjælp, men jeg er selv for nylig gået fra lønmodtager til enkeltmandsfirma med CVR-nummer. Og det kan altså have betydning for din partner, om han er det ene eller andet.

Mest konkret er det, at hvis det går helt skævt, kan han ikke få dagpenge, før fimaet er lukket ned. Det er også sværere at få sygedagpenge. Desuden er der som selvstændig også papirarbejdet med moms, skat osv. Men mon ikke han allerede kender til det...

Alt dette behøver selvfølgelig ikke være et problem og der er jo også mange fordele ved at være selvstændig. Man skal bare lige stikke fingeren i jorden før man springer ud. Hvis din partner fx. er ansat fuld tid et andet sted og er nervøs for at blive arbejdsløs, så tjek lige med nogle eksperter i en a-kasse eller lign.

Håber ikke, jeg bringer mere forvirring ind i tråden, nu hvor den ellers var ved at ende så lykkeligt Smile

mvh Henrik I.

Henrik A. Isen, Journalist DJ, iværksætter, webredaktør.
Indhold til Internettet: - IsenTekst.dk

Fra Chlorakas
Tilmeldt 9. Jan 06
Skrevet kl. 22:09

Skattekonsulenterne:

Som jeg forstår det tilgår indtægterne nu et interessentskab, som er et sameje mellem din virksomhed og den anden part (person). 

Det er der den går galt så.  Lad mig prøve at forklare det bedre:

Vi har ikke sådan et fælles selskab.

Der er kun min partner som privatperson i Danmark og mit firma i Grækenland.  Pengene er slet ikke i vores hænder endnu. Pengene er i den virksomhed, som vi samarbejder med (en dansk virksomhed som kunne være fx Tradedoubler, Euroads, Google Adsense osv.) Altså bare en virksomhed, som lever af at servere reklamer på websites for andre virksomheder. Vi har vist deres reklamer, folk har købt ting, og vi har dermed optjent penge til udbetaling.

Mens jeg skriver kommer jeg til at tænke på at det nok er en del lettere, hvis vi smider abstraktionerne og bliver konkrete:

Min partner er Lasse Kjær (også amino) og vores website er http://fitness-blog.dk og vi optjener i dette tilfælde penge hos Partner-Ads som vi nu spekulerer på hvordan vi bedst får udbetalt og delt uden at skulle slås med moms på tværs af eu-lande.

Håber det hjalp. Ved godt at setupet nok ikke var så grundigt forklaret tidligere i tråden.

Hilsen Anders

Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum.  Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding. 

Fra Chlorakas
Tilmeldt 9. Jan 06
Skrevet kl. 22:12

Henrik Anderson Isen:

Jeg kan ikke byde ind med den store eksperthjælp, men jeg er selv for nylig gået fra lønmodtager til enkeltmandsfirma med CVR-nummer. Og det kan altså have betydning for din partner, om han er det ene eller andet.

Mest konkret er det, at hvis det går helt skævt, kan han ikke få dagpenge, før fimaet er lukket ned. Det er også sværere at få sygedagpenge. Desuden er der som selvstændig også papirarbejdet med moms, skat osv. Men mon ikke han allerede kender til det...

Alt dette behøver selvfølgelig ikke være et problem og der er jo også mange fordele ved at være selvstændig. Man skal bare lige stikke fingeren i jorden før man springer ud. Hvis din partner fx. er ansat fuld tid et andet sted og er nervøs for at blive arbejdsløs, så tjek lige med nogle eksperter i en a-kasse eller lign.

Henrik, tak fordi du byder ind på den del af spørgsmålet med et nyttigt svar! Jeg havde helt glemt den del af det. 

Lasse er snart handelsstudent, så han skal nok klare det med momsregnskab og skat som en leg! :-)

Hilsen Anders

Fra Tårnby
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 92
Fra  IsenTekst - Indhold til Internettet Skrevet kl. 22:28

Anders Saugstrup:

Lasse er snart handelsstudent, så han skal nok klare det med momsregnskab og skat som en leg! :-)

Nåja, så er det med regnskaberne åbenbart ikke et problem Smile

Men når Lasse en gang er færdiguddannet, kan det være at han får brug for dagpenge. Det er jo meget normalt som nyuddannet. Så han bør nok lige spørge nogen om mulighederne for en sikkerheds skyld. Det skal jo ikke komme som en overraskelse.

Måske kan det også bare være en hobbyvirksomhed.

Jeg glemte i øvrigt at sige, at det er ret nemt og gratis at få et CVR-nummer. Det skal i hvert fald ikke holde jer tilbage

Pøjpøj med projektet.

mvh Henrik I.

Henrik A. Isen, Journalist DJ, iværksætter, webredaktør.
Indhold til Internettet: - IsenTekst.dk

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 22:38

Bent,

Selv et SMBA er overkill her. Meget lettere og meget mere enkelt med dit løsningsforslag om et I/S.

Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:49

Hej igen!

Bent...i min verden behøver en kreditnota ikke omhandle de tilfælde, som du beskriver.

Det skal så siges, at jeg har en del år på bagen indenfor international transport, hvor man f.eks. ofte

bruger og udsteder kørselsafregning(=kreditnota), som udstedes af debitor og ikke kreditor.

Naturligvis er et CVR.nr. forbundet med lidt administration, og modellen som jeg har beskrevet, mener jeg klart kan bruges.

Mener hverken det er nødvendigt med et I/S eller SMBA.

Har en del kunder indenfor affiliate, og har indtil nu aldrig haft problemer med SKAT.

Nok også grundet det normalt altid er overskud i sådanne virksomhed.

Anders...held og lykke med projektet.

Fra Chlorakas
Tilmeldt 9. Jan 06
Skrevet kl. 22:54

Klovn:

Bent,

Selv et SMBA er overkill her. Meget lettere og meget mere enkelt med dit løsningsforslag om et I/S.

Henrik

Henrik, se mit svar til Bent. Vi var lige kørt midlertidigt af sporet.

Peter, tak! :-)

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 08:36

Anders: Jeg mener faktisk ikke jeg er helt gal på den,: I modtager pengene fælles og har websitet fælles.Så er det pr. definition et interessentskab. Men du har ret derhen at når I ikke klart har defineret hvem der ejer websitet så kunne man i realiteten overveje andre løsninger. Dvs. at websitet stod som tihørte det bare en af jer, men er det hvad I ønsker ? Hvad hvis I bliver uvenner ?

Peter: OK - Så forstår jeg dig bedre.

Henrik (Klovn): Måske overkill måske ikke.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 2 ud af 3 (29 indlæg)