Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Internet-supermarked

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Slagelse
Tilmeldt 26. Nov 07
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 09:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Tre andre og migselv har i erhversøkonomi fået idéen at lave et supermarked over nettet. Vi har nu fået til opgave at lave en markedsundersøgelse, og det har vi besluttet at vi bla. vil gøre herinde, da vi ved at der er mange iværksættere herinde.

I må meget gerne komme med input og forbedringer og skrive jeres meninger til om i tror denne idé er holdbar og om det er noget man ville bruge.

Beskrivelse af idéen og hvorledes den opstod:

Idéen er at igangsætte et nyt supermarkedkoncept hvor køb af dagligvarer foretages over Internettet og afhentes i løbet af dagen, medarbejdere finder varerne på lageret, pakker dem for kunderne, som så afhenter varerne senere. Vi vil tilknytte en slagter til at lave delikatesse varer for at medvirke til vores image af en ”convenience store” dette betyder at kunderne har mulighed for at få aftensmad med hjem sammen med deres dagligvarer. Samtidig vil vi have en kiosk der kan sælge cigaretter, sodavand osv., varer man ikke nødvendigvis havde forudset at man skulle have med, dette sikrer os en vis fleksibilitet. På længere sigt tilstræber vi at kunne bringe varer ud til den enkelte kunde på en daglig basis. Idéen opstod ved at vi sad og overvejede hvilken sektor vi mente kunne forbedres, vi kom på dagligvarersektoren og senere kom vi på en måde at gøre livet lettere for danske forbrugere, dette resulterede i vores idé.

Tror du at et internet-supermarked, hvor man bestiller varer over nettet og kan afhente dem, når det bedst passer en, vil være en holdbar idé til et skoleprojekt?

• Helt sikkert (63,6%)
  • Ja, men der skal måske laves lidt ændringer (22,7%)
  • Nej, idéen er allerede taget (9,1%)
  • Slet ikke (4,5%)
  • Totalt antal stemmer: 22
Fra Århus
Tilmeldt 16. Nov 08
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 09:16

Hej,

Idéen findes (e-supermarked.dk) - Dog med udbringning og ikke afhentning.

Dog er idéen ikke nogen dårlig idé. Der hvor jeg ser problemstillingen er at få de store butikker/kæder med som leverandører. De lever jo utroligt meget af impulskøb, og dette tror jeg vil blive minimeret utroligt meget.

Men fordi idéen findes kan det stadig være et godt skoleprojekt, evt. med henblik på færdigudvikling. Smile

/Mads

Fra Slagelse
Tilmeldt 26. Nov 07
Skrevet kl. 10:05

Vi ved godt at idéen allerede eksisterer. Det er jo også derfor vi har lavet det om til at man kan afhente det selv til at starte med, forhåbentligt med henblik på at bringe ud, som et fremtidsmål. 

Argumenter for at folk selv kan hente det istedet for at få det bragt ud, er at hvis man får det bragt ud koster det penge plus man kan ikke få bragt ud særlig tit. Vi har jo tænkt at det skal være muligt at skrive et tidspunkt på hvornår man vil hente varerne, når man laver sin bestilling, så vi har det klar til den tid.

Flere input er meget velkomne :)

Tilmeldt 10. Apr 07
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:22

Hej

Som udgangspunkt en holdbar idé. Jeg mener der er flere store problemstillinger i hh. til forretningsområdet. 

Ved afhentning af forudbestilte varer i skal kunden kører til jeres location, hvilket forudsættet at 

a) kunden har bil og

b) at jeres location er et strategisk godt sted, hvor mange bilister passere på deres daglige vej. Evt en af de købenahvnske indfaldsvej. Hertil skal der være gode tilkørselseforhold og ekstrem hurtig betjening, så den tid man har sparet ved at bestille via nettet ikke går tabt i bilen mens kunden venter på at modtage sin bestilling. 

Men det er forhold der selvfølgelig kan ordnes.

Ved personlig levering af dagligvarer ser jeg straks størrer problematikker. Først og fremmest afleveringen af varer, da kunden helst skal være på sin bopæl for at modtage dem. Opbevaring af køle og frost varer er besværligt og omkostningsfuldt. Levering af dagsfriske varer som frugt og grønt er altid forbundet med stor reklamation og returkrav, da standarden på varene er meget svingende.

Men også det kan lade sig gøre, det bliver barer ikke discount varer, tror jeg.

Jeg ved at ISO (nu: SuperBest) for nogle år siden brændte fingerne på lign. koncept. De kaldte det telekøb. Det kan være der er nogle gode erfaringer at hente der?

Go vind med opgaven

/Jeppe

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:26

Først og fremmest et metodespørgsmål hvis ideen i første omgang alene er en skoleopgave i erhvervsøkonomi. Er dette det rigtige forum at spørge i?

Amino er jo gennemsyret  af kreative folk med ideer, folk der ser muligheder og ikke begrænsninger mv. Men spørgsmålet er om det også i sidste ende er aminoerne, der står for indkøbene derhjemme. Rammer i målgruppen til sådan en shop her - eller rammer i en gruppe mennesker der synes det "bare" er en god ide.

Det næste er at hvis jeg selv skulle hente vare skulle et pickup sted begrænse sig til at være nogenlunde på ruten hjem. Selv ville jeg ikke køre en omvej for det. Ideen kunne sælges som en integreret del af en fysisk købmandsbutik/supermarked mv. Mange af disse har allerede i dag en udkørsel af vare. Dertil kommer at flere kommuner har ordninger, hvorefter pensionister mv. kan tilmelde og kommunerne giver perudbrining op til 100 - 150 kr per levering.

Klovn

Fra Slagelse
Tilmeldt 26. Nov 07
Skrevet kl. 10:27

Mange tak for inputtet :D

Vi har også selv fundet mange problemer med levering, især, hvis man som du siger, kigger på varernes holdbarhed, hvis modtageren ikke er hjemme når de leveres osv.

Vores koncept ville hovedsageligt være, at det skulle gå meget hurtigt med betjæningen så det der trækker i folk, er den tid de sparer på ikke selv at skulle lave indkøb. Tid er jo penge ;)

Vores lokation havde vi tænkt os skulle ligge i københavns området et sted hvor mange passerer selvfølgelig.

Fra 8670 Låsby
Tilmeldt 30. Oct 06
Indlæg ialt: 229
Skrevet kl. 10:49

czepluch:

Argumenter for at folk selv kan hente det istedet for at få det bragt ud, er at hvis man får det bragt ud koster det penge plus man kan ikke få bragt ud særlig tit. Vi har jo tænkt at det skal være muligt at skrive et tidspunkt på hvornår man vil hente varerne, når man laver sin bestilling, så vi har det klar til den tid.

Ved osuma.dk levere de 2 gange dagligt på hverdage, midt på dagen og til aften. Så det med at man ikke kan få bragt ud særlig tit, er nok ikke et argument. Mht. leveringsomkostninger så tror jeg det er noget man bliver mere og mere accepteret, til fordel for komforten ved at sidde hjemme og handle. Men det er sikkert også meget område bestemt (hvis du bor 15km fra supermarkedet, betyder det måsle ikke så meget at betale 50,- for levering).

En anden skrev at det måske ville være svært at få aftale med de store kæder. Osuma aftaler med bla. Kvickly så det kan lade sig gøre...

Fra Århus
Tilmeldt 16. Nov 08
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 11:17

Henrik Krogh:
En anden skrev at det måske ville være svært at få aftale med de store kæder. Osuma aftaler med bla. Kvickly så det kan lade sig gøre...

Hej,

Min pointe var de store kæder generelt. Fordi Osuma.dk har aftale med Kvickly i Ry og Odder betyder det jo ikke at de kan levere fra samtlige Kvickly i DK. Wink

Mit udgangspunkt i at deltage i debatten er at idéen bør være landsdækkende. Hvis man kender lidt til detailhandel, vil man også vide, hvor mange ressourcer der bruges på at få kunderne ind i sin butik. Et online supermarked er jo netop det modsatte - At få kunderne væk fra butikkerne.

Blot uddybning omkring, hvad jeg mente med min komemntar. Smile

/Mads

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 11:32

Ideen er fin til et skoleprojekt, men skulle i sagens natur afpudses en del i forbindelse med realisering.

Jeg har ikke nærlæst tråden, så jeg risikerer at komme med gentagelser, men her er mine umiddelbare betragtninger:

• Afhentning skal være ekstremt nemt. Der bliver vildt travlt mellem 16 og 18, så du skal have en hær af små forklædeklædte studerende, der slæber poser. Lad jer inspirere af MacD
  • Der ligger et problem i frugt og grønt. Der skal en enorm kvalitetskontrol til for ikke at få utilfredse kunder - spørg hos Årstiderne, hvordan de kvalitetskontrollerer og håndterer klager
  • Dagligvarebutikker tjener ofte de bedste penge på impulskøb. Hvordan sikrer I jer, at folk køber impulsivt - måske noget med aktive forlslag eller bannerreklamer for slik?
  • ISO-kæden havde vist en fiasko med et lignende koncept - hvorfor - der må være nogen, der var med dengang, som I kan spørge. De er vist en del af SuperBest nu

God vind med opgaven. Husk at jeres opgave også er god, hvis den velargumenteret påpeger, hvorfor det ikke er en god idé. Så vær realistiske.

mvh Hans

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 20:52

Ideen med afhentning er fin nok. Alle skal forbi et supermarked på et eller andet tidspunkt, men det ekstra i tilbyder er nul ventetid når man fx kommer fra arbejde og bare vil hjem til familien. Det betyder meget. Det ultimative ville være hvis man kunne starte i samarbejde med en Bilka, og lave noget a'la McDonalds drive in:

1) Fortæl dit ordrenummer ved højttaleren

2) Kør til kassen og betal

3) Kør til udlevering og sæt varerne i bagagerummet

4) Hjem til konen og aftensmaden

Mht. til udbringning er jeg ret sikker på at det der dræbte ISo er at de tilbød daglig udbringning. Daglig udbringning er vildt dyrt i en startfase hvor der er få kunder med langt imellem. Årstiderne.dk der har haft succes med et lignende koncept har lært lektien og bringer kun ud en gang om ugen til den enkelte husstand. Nogle husstande får så varer mandag, andre tirsdag osv.

Mvh Jesper

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)