Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Anders Fog: Danmark har fået ny Klimapolitik - Co2 udledning - klimaændringer

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Tillykke Danmark.

Jeg har netop hørt i 21 Søndag, at regeringen har besluttet sig til, at vi nu skal gøre noget ved vores CO2 udledning.

Personligt har jeg stadig mine tvivl om, hvorvidt det er vores CO2 udledning, der er årsag til klimaændringerne.

Jeg er langt mere i tråd med Henrik Svensmarks forskning: http://en.wikipedia.org/wiki/Henrik_Svensmark

http://www.google.com/search?q=henrik+svensmark&ie=ISO-8859-1&hl=da&btnG=Google-s%F8gning&lr=

Men at vi skal gøre os fri af kul, olie og andre fossile brændstoffer kan jeg kun tilslutte mig - og jeg har selv gjort hvad jeg kunne ved at investere i et pillefyr og har for 3-4 år siden bygget en hjemmeside, der fortæller, hvordan det er at varme huset op med et pillefyr i stedet for olie.

Derfor vil jeg lægge op til, at alle de initiativ- og iderige iværksættere her på Amino kommer med deres forslag til, hvordan vi kan nedbringe vores forbrug af fossile brændstoffer.

Så kan vi bygge en liste til vores statsminister fra rigtige iværksættere og ikke skrivebordsgeneraler Smile

Jeg vil gerne selv lægge ud med et forslag, som jeg aldrig er kommet ud med i det offentlige rum før, da jeg har følt, at det ville være som at slå i en dyne med den gamle politik - men med den nye klimapolitik burde der være en chance for at få lovgiverne til at "tænke uden for boksen":

Klimapolitik Forslag 1

Tilladelse til, at biler med 2 eller flere end 2 passagerer kan få lov til at bruge buskørebanerne - incl.  bussernes lyssignaler. Altså: Biler, der transporterer 3 eller mere end 3 passagerer incl. føreren betragtes som en bus i trafikmæssig sammenhæng.

Grunden til forslaget er naturligvis de lange blikrender, der halvejs i tomgang nøler sig ind mod vores storbyer hver morgen og ud igen om aftenen.

Forslaget medfører 3 fordele på samme gang:

1. Færre biler på gaderne
  2. Mindre tomgangskørsel
  3. Infrastrukturen bliver udnyttet langt bedre

Ved at tillade, at biler med 3 personer anvender busbanerne skaber man et naturligt initiativ blandt folk til at køre sammen. Og tager en person 2 deltagere med, betyder det typisk at der er 2 biler færre for hver bil indeholdende 3 personer.

Hvis alle biler tog  min 2 passagerer med vil jeg vurdere, alle trafikkøer er forsvundet som dug for solen. Herved kunne bilerne transportere personer lige så effektivt som busserne, da de ikke skal holde i kø med alle de andre biler Big Smile  

Vores vejnet bliver udnyttet optimalt. Jeg kan ikke være den eneste, der synes, at det er vanvittigt, at man har store, brede busbaner, der er ubenyttede 95 - 98 % af tiden medens bilerne holder i tomgang lige ved siden af. Ja, undskyld - i gamle dage ville man kalde det molboarbejde, hvis man kiggede på vores transportsystemer lidt oppefra.

Måske er det ikke nok for at få flere til at samle kollegerne op på vejen - men det kunne være en start, som lovgivningsmæssigt hurtigt og nemt burde kunne gennemføres. Hvis alle kunne se ideen når den er vedtaget er det bare et spørgsmål om at justere og forbedre ideen.

Er der andre, der har anderledes, evt. skæve indgangsvinkler til, hvordan vi som samfund kan hjælpe Anders Fog Rasmussen i regeringens nye klimapolitik?

(Og jeg er ikke i tvivl om at mit forslag nok skal føre til debat - for eller imod... men lad os se, hvad der kommer)

Venlig hilsen,
Christian

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9731
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:36

Det der har undret mig længe er, at der er så ekstremt lille fokus på lokal energiproduktion - f.eks. små husstandsvindmøller (på landet), solvarmeanlæg, jordvarmeanlæg osv. Det er den nuværende regering der fjernede al støtten til den slags, da den kom til i 2001!

Lokal energiproduktion har for mig at se 3 væsentlige fordele, som gør det attraktivt at supplere med (det kan aldrig stå alene, men det er et fandens godt supplement!)

1. De private midler der investeres i lokal energiproduktion - til det enkelte hus, er penge der ellers ikke ville blive investeret i alternativ energi. Måske enda tværtimod. Jeg har f.eks. længe overvejet at få en en husstandsvindmølle stillet op. Gør jeg det ikke bliver pengene ikke brugt på anden vedvarende energikilder - men måske en ny bil (altså den modsatte effekt).

2. Et af de store problemer med central energiproduktion er, det store tab der er i distributionen. Alene i EL-nettet er tabet omkring 10%, der bl.a. skyldes den naturlige modstand i kablerne, der omdannes til varmeenergi - som fuglene så kan nyde. Energi der produceres der hvor det skal bruges er der næsten intet transporttab på.

3. Erfaringerne med lokal energiproduktion viser tydeligt, at når folk selv producerer energien bliver de også mere bevidste om, at bruge den når den er der - og spare, når der ikke er så meget. Når vinden blæser sættes vaskemaskinen i gang. Det er ufatteligt meget værd, at en større del af energiforbruget justeres i forhold til produktionen. I dag smides en masse energi væk - ellers sælges ekstremt billigt, fordi det er de samme tidspunkter af døgnet og året, hvor der er for meget i dag.

I den nye VE-lov (som lige er blevet 1. behandlet) er der ikke EN ENESTE forbedring i forhold til lokal energiproduktion - blot en forlængelse af den garanti på 60 øre kw/t som gives til husstandsmøller. Underligt nok er der så bare ingen tids-garanti på netop vindmøllestrømmen - hvor nogle andre alternative energikilder gives 10, 15 eller 20 års garanti. Det gør i praksis, at man ikke kan budgettere med, at man i hele ens mølles afskrivningstid kan få de 60 øre som der står i loven nu. Det gør det meget usikkert.

Hvis de virkelig ville have gang i den lokale energiproduktion så skulle de gøre, som man gør i nogle lande, at lade elmåleren løbe baglæns ved overproduktion og forlæns ved underproduktion. Det ville gøre økonomien MEGET bedre for dem der skal investere lokalt.

Det virker meget somom, at VE-loven blot er de store spillere på markedet, der via effektiv lobbyisme, har delt pengene mellem sig. Ingen har tilsyneladende gidet kæmpe den lokale energiproducents sag. Og politikerne er som sædvanligt faldet for lobbyisterne. For tyndt!

Derudover kan jeg godt have min tvivl om regeringens handlekraft med hensyn til alternativ energi. Det kan godt være at Anders Fogh (nu endelig) mener det - og det gør Connie Hedegaard sikkert også, men der sidder satme stadig mange bonderøve i Venstre, DF og De Konservastive, som bestemt ikke er villige til at give den alternative energi den fokus der skal til.

Så lad os nu se, hvor meget der bare er de sædvanlige tomme floskler - og hvor meget der bliver udmyntet i handling. Indtil videre må jeg i hvert fald konstatere, at det nyeste tiltag - den nye VE-lov, bestemt ikke er noget at råbe hurrar for!

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 22:52

Hej Mikkel.

Jeg kan kun være enig med dig.

Der er så mange initiativer, der døde som følge af en mildest talt fjollet lovgivning.

Men nu er det nok ved at være tid at tage alle de gamle ideer op af glemmeskuffen igen og gøre noget ved dem.

Jeg har da een mere, der også drejer sig om lokal energi.

Det drejer sig om beskatningen af egetproduceret el.

Jeg undersøgte for for 3-4 år siden mulighederne for at udvikle egen, lokal elproduktion, så i stedet for bare at brænde energien af i skorstenen, så kunne man jo starte med at producere el som primær energi til boligen og så lade spildvarmen være sekundær.

Men nej - den tanke døde pga. dobbeltbeskatning. Hvis jeg selv ville producere miljøvenlig el til mit hus, så skulle jeg beskattes endnu en gang af den el jeg selv producerede ud fra energi jeg havde betalt for een gang Indifferent.

Og så døde dén ide. Tongue Tied

Så mit forslag 2 er:

Fjern dobbeltbeskatning af el produceret på parcellens eget lokale elværk.

Mvh,

Christian

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:54

Du vil få samme effekt ved at have tilbageløb på måleren - og det er en uhyre enkel metode at administrere. Det kræver ene og alene politisk vilje - teknikken er der allerede

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 09:17

I Business.dk i dag er der nogle gode eksempler på den type problemer Fogh vil løbe ind i når alle hans "venner" begynder at blande sig og kræve særlige regler lige for dem ...

Enten skal han skære igennem og sige: Det bliver som jeg siger! Og så bliver vennerne sure. Eller også skal han indgå kompromiser, der vil udvande hans markante udtalelser i går.

" .... det får DI - erhvervslivets interesseorganisation - til at rase."
(Jeg bliver altid sur når jeg ser den slags - DI representerer sgu ikke MIG!!)

".. Vi så hellere en afgift på de gamle biler,« siger Preben Kjær, der er direktør for DAF. "
Ja, naturligvis gør det det! Det ville jo være skide smart - sæt en kæmpe afgift på de biler folk allerede HAR købt, så de tvinges til at købe nye. Det er helt tydeligt, at deres agenda bare handler om at sælge mere ...

Iøvrigt synes jeg at hele planen med, at lade grønne afgifter financiere skattelettelser er EKSTREM farlig! For hvad sker der så, når vi alle har skruet ned for energien og købt el-biler? Så skal skatten vel op igen - eller er det der Fogh så har tænkt sig at skifte over til minimalstaten? Enten virker strategien - og så mangler samfundet indtægter, eller også virker strategien ikke, og så er det jo ligemeget at gennemføre den. Tåbelig tanke!

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 09:55

Hej

Det handler om at gøre engergipolitikken nærværende for alle. Vi kan alle have vores poltiske tilgang til emnet, men som ofte ender det ud i store projekter som rækker 20-30 år ud i tiden, og i den mellemliggende tid prioriterer de skiftende regeringer forskelligt.

Vi skal derfor have noget der gælder for alle, og hver dag sætter vores fokus på hele miljøproblematikken.

Vi kender alle en el-måler, - nu skal vi skal have en Co2 måler monteret derhjemme ;-)

På en given skæringsdato vil alle husstande blive Co2 opgjort, udfra de officielle tal omkring vores strømforbrug, vandforbrug, husets energistand og hvilken bil vi kører. Hver Co2 enhed koster en skatteprocent på årsregnskabet.

Herefter opgøres så hvad der er mest bæredygtigt på energiområdet. Installering af solfangere, pillefyr osv. mærket AA+ (som vi kender det fra el-apparater) betyder at man får skruet ned for Co2 måleren med xx-procent. osv.

Nu har vi en mystisk ordning idag, der betyder at hvis man har en stinkede fabrik i USA så kan man købe en kvote frisk luft af en pygmæ i regnskoven, og så må vi blot erkende at statsmænd over hele verden finder logik i noget sådan. Derfor skal vi heller ikke gå i for små sko, og giver derfor også point for investeringer i fabrikker/virksomheder der udvikler og producerer vedvarende energi.

Nu får vi en helt anden form for "skattetænkning" -  i erkendelse af at skat optager rigtigt mange mennesker. Der er simpelthen et guldrandet salgsargument i vedvarende energi når vi lægger et skattebegreb ind over.

Vi skal have en energipolitik, der ikke lægger op til storsindet i det enkelte menneskes bekymring for de kommende generationer, men op til småligheden og interessen for egen pengepungs velbefindende. Vi skal gøre energipolitik nærværende for alle.

Så lad os opfinde en "pædagoisk" Co2 måler vi kan få installeret derhjemme. Vi skal have klimaet ned i øjenhøjde og ind i folks hverdag på en mere forståelig måde, så bliver der mindre snak og varm luft og mere handling.

/Michael 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)