Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af underskudsgivende virksomhed indenfor koncernen

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Sep 08
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 23:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har et holding som ejer en stærkt underskudsgivende virksomhed og en anden mindre virksomhed som lige har fået "AAA". Er det muligt at den lille virksomhed kan købe den anden større underskudsgivende virksomhed og drage nytte af det skattemæssige underskud? Er det lovligt inden for koncernen?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:15

Det er lidt uklart du mener med hensyn til organiseringen af virksomhederne Jeg læser det som at vi om to virksomheder organiseret i selskabsform, hvor du har et fælles holdingselskab over: I såfald er selskaberne obligatorisk sambeskattet og du kan derved udnytte underskuddet ved opgørelsen af sambeskatningsindkomsten. 

Ejes det underskudsgivende selskab derimod af dig selv kan du handle det ind under koncernen og derved få det ind i en sambeskatning men det vil kun få fremadrettet virkning med hensyn til mulighederne for at anvende underskuddet.    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 17. Sep 08
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 21:18

Hmm, tja

Hvis nu holdingselskabet som ejer driftselskabet som så ejer et 3. selskab - som perler på en snor. Det midterste selskab er stærkt underskudsgivende og dens datter kører fint. Kan datterselskabet købe moderselskabet og få noget ud af det? Jeg tænker på at der i det selskab er nogle aktiver som er værdifulde for den fremadrettede drift.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:12

Jeg kan ikke helt følge dig:

Hvis datterselskabet C køber moderselskabet B opstår der Cross holding (de ejer hinanden).

Herudover er alle 3 selskaber jo sambeskattet men måske tænker du ikke i skat.

For mig at se kunne en mulig løsning måske være

1) at man bare fusionerede  de to selskaber B og C under holdingselskabet A. 

2) at man udloddede anparterne i det nederste selskab C til holdingselskabet A (eller handlede dem op). Den avance der fremkommer herved er skattefri hvis det midterste selskab B har ejet anparterne i mere end 3 år. Herefter kan holdingselskabet A afhænde anparterne i det underskudsgivende selskab B til C. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)