Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Endnu en tråd med spørgsmål om dansk firma og bostad i Sverige

Side 2 ud af 3 (30 indlæg)
Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael,

Nu knækkede du afsnittet med dit citat !! Wink

Min bemærkning gik ikke på reglerne - men på sandsynligheden (meget lille) for at de ville kaste sig over Torben's kone. På de oplysninger som er kommet frem i tråden skal jeg ikke drage nogen konklusion om det er et lønmodtagerforhold eller selvstændig virksomhed

Budskabet er blot, at man skal passe på og sørge for at have flere indikationer på at det er selvstændigt erhvervsvirksomhed end indicier på at der er tale om lønmodtagerforhold.

Klovn

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:06

Dyrebilen.dk:

Som det er beskrevet her så er det ikke selvstændig virksomhed, men derimod en lønmodtager, der med et momsnummer kan lave skattetænkning ved at komme ind under den lavere virksomhedsbeskatning.

Det virker da meget logisk at SKAT har regler der skal forhindre det.

Eller hur? (som de siger i Sverige)

/Michael

Eller hur ? Vil jeg så sige. Der er ingen lavere virksomhedsbeskatning i Danmark . Når man taler om virksomhedsskat, som jeg formoder du tænker på, skal man lige huske på at det kun er en foreløbig skat. Jeg kan heller ikke se momsnummer-fidusen. Det at man er momsregistreret er ikke i sig selv en garanti for at man kan betragtes som selvstændig erhvervsdrivende.

Se iøvrigt mit svar ovenfor, og Klovns. Jeg kan ikke helt tyde hvem der har ansvaret for arbejdets udførelse i det tilfælde, men hvis der blot er tale om viderefakturering fra den ene virksomheds side og alt foregår mellem "hustruen" og de "rigtige" kunder (også ansvars og risikomæssigt) ja så er hun efter min bedste opfattelse selvstændig erhvervsdrivende.   

Og ja Peter: Jeg har i går stillet samme spørgsmål, da det jo ikke er uinteressant for mig at kigge på nye emner.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 11. Nov 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 14:54

Ja, det er jo ikke så nemt det her.

Jeg ringede idag til told & skat for at stille de samme spørgsmål, og det blev jeg ikke meget klogere af.

På mit spærgsmål omkring DK firma og bopæl i Sverige, var beskeden at for at ha et CVR nummer skal der være en adr i DK.

Omkring det om det er en virksomhed eller ej, blev jeg henvist til en pjæse på skat's hjemmeside. Den forvirrede mig endnu mere, da der nu også er en mulighed der hedder honorarmodtager. Her er man ikke en virksomhed, men heller ikke lønmodtager, og man kan stadig ha sit eget momsnummer ???

Vi prøver ikke på at lave en virksomhed for at kunne trække mere fra (selvom det da vil være fint med km-penge fremfor befordring) men som jeg skrev tidligere, så kræver det et CVR nr for at kunne komme i betragtning til dette (job/kontrakt/samarbejde). Jeg kan simpelthen ikke fatte nu, om man godt kan få et CVR nummer uden at være en virksomhed, og hvordan fungerer det så ?

Pyyyha

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 15:32
Tilmeldt 11. Nov 08
Skrevet kl. 16:09

Er bare ikke helt sikker på konsekvenserne af at få et Svensk momsnummer også. De kan jo nok gi anledning til en masse extra arbejde med regnskab osv, og måske også noget skattemæssigt....

Tilmeldt 11. Nov 08
Skrevet kl. 16:46

Er der i øvrigt nogen der ved mere om det at være "honorarmodtager" ? I T&S folder (http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=30530)  står der at man så ikke er selvstændig erhvervsdrivende, men stadig momsregistreret. Hvis man kun er momsregistreret og ikke selvstændig erhvervsdrivende, er det så b-skat og ellers er resten som at være lønmodtager ??

Den stadig forvirrede Torben

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 17:30

Torben,

Det første problem du skal have lyst er momsregistreringen, som jo er kravet for jobbet.  Hvis de kone ønsker at starte en DANSK virksomhed - ja så vel SKAT - i overensstemmelse med dit  eget telefoniske svar -  kræve en dansk adresse som base for virksomheden.

Hvis din kone starter en SVENSK virksomhed og med svensk momsnummer kan hun jvf. mit tidligere svar lade sig momsregistrere via Skattecenter  Tønder. Der vil så være tale om et SVENSK firma der opererer i Danmark og afregner moms af dets aktivitet i Danmark.

Momsregistreringen har som sådan ikke noget at gøre med om din kone bliver betragtet som selvstændig erhvervsdrivende, lønmodtager eller honorarmodtager.

Klovn

Tilmeldt 11. Nov 08
Skrevet kl. 17:54

Hej Klovn.

Jeg er super glad for at du er så overbærende med en skatte mongol som mig :-)

Jeg tror den letteste løsning for ikke at blande de svenske myndigheder ind i det osse, må være at min kone bliver momsregistreret med en c/o adresse hos noget familie i DK. Så er spørgsmplet kun om hun så skal være honorarmodtager eller selvstændig.

Er det rigtigt forstået at forskellen groft set er følgende: Som honorarmodtager kan der ikke modregnes underskud (er ligegyldigt, da det ikke er aktuelt her) - der kan kun trækkes faktiske transportudgifter fra og ikke skattefri km-godtgørelse, men til gengæld er der ikke så meget regnskab som hvis man er selvstændig. Hvad med udgifter til eks telefon osv ?

Mange tak for alle de gode råd herinde.

Torben

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 01:14

Jeg mener ikke man kan komme ud i en situation hvor man som ikke-selvstændig erhvervsdrivende kan opretholde en momsregistrering og det er også hvad jeg kan læse ud af den nævnte folder (se side 10).  Men der kan være noget med honorarmodtagere.

Det er korrekt forstået at du ikke kan fratrække (eller fremføre( underskud) i en hobbyvirksomhed. Dvs. det giver ikke mening at anse en overskudsgivende virksomhed for at være hobbyvirksomhed.

Vedr. det med befordringen. så er det min opfattelse at du som ikke lønmodtager får ret til fradrag efter godtgørelsessatserne men jeg har ikke undersøgt det nærmere. Det mener jeg også at kunne læse ud af vejledningen.

Kunne en løsning måske være at indhente et bindende svar vedr. din kones status. Det koster 300 kr.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 11. Nov 08
Skrevet kl. 08:41

Det kunne selvfølgelig være en mulighed, og har godt overvejet det, men hvis de ikke lige pt er enige ved det bindende svar, så er muligheden for at køre løs, og så håbe på at det går, eller at der kommer flere kunder til jo lidt svær. Havde godt nok aldrig troet at der var så mange ting og begreber som honorarmodtager og alt muligt. Dengang jeg blev selvstændig, da gjorde jeg det bare, og det ville nok ha rejst samme spørgsmål, da jeg jo som tidligere skrevet var selvstændig vognmand men kun med kørsel fra et sted......

Torben

Side 2 ud af 3 (30 indlæg)