Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nej fra banken trods penge.

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 9. Nov 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan godt se det her kunne blive til en laaang snak for- imod bank-politik. Dette er dog ikke lige emnet her. Det er yderst spændende med jeres synspunker og er glad for jeg ikke står alene i denne situiation.

Jeg har overvejet mine muligheder

1. Skifte bank.
Det er dog yderst svært at få omlagt lånet - vil næsten sige umuligt i disse tider. En bank der vil tage et lån på 800.000 kr. nu tror jeg ikke jeg kan finde. Desuden kommer det til at koste meget i privatøkonomien da oprettelse af lån plus højere renter vil spille ind.

2. Få min kollega til at starte firmaet i hendes navn og så ansætte mig som alm. lønmodtager. Hele fidus går lidt af da det jo ikke var det vi ville. Plus der er den risiko for at banken finder ud af at vi er omgået deres "råd" og jeg står uden lån.

Hvad ville i gøre i min situiation - er der flere muligheder?

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 09:39

Overvej om ikke banken måske har fat i noget af det rigtige

Lavkonjunkturene har ramt

Efterdøninger af finanskrise (hvis man kan kalde den overstået endnu)

Forventet faldende boligpriser over de næste 1-2 år på optil 20-30% (har du friværdi til det?)

Nu skriver du ikke hvad i skal beskæftige jer med - men jeg vil da sige at det hverv / den branche i vil starte virksomhed i ihvertfald ikke skal være i servicebranchen eller noget der ligner en konkurrencepræget branche - hvor så er tiden nok ikke lige super.

Så reelt har du vel 3 valg:

3) Lyt til banken måske har de ret og det er bedre at vente 1-2 år til økonomien er stabiliseret igen inden du sætter hele din økonomisk fremtid på spil.

Tilmeldt 9. Nov 08
Skrevet kl. 09:51

Tak for svaret - men den duer ikke. Det er netop NU vi skal slå til. Vi er på et markede hvor konkurrencen er lig nul lige nu. Vores branche (en alm. butik + e-shop) er bestemt ikke ramt af krisen. Jeg arbejder selv i samme branche og der er masser af penge fra forbrugerne. Nu har vi ventet 1½ år på at komme igang og alt er klart - indtil denne mail fra banken.

Så vi SKAL igang med det her... spørgsmålet er bare hvordan. =)

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9731
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 10:04
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

> Så vi SKAL igang med det her... spørgsmålet er bare hvordan. =)

Det er jo bare at gøre det - og så leve med de problemer det kan give - eller lade være. Som du selv siger får du nok ikke et nyt boliglån, og din gamle bank vil nok opsige det du har, hvis du går i gang. Kan du leve med det? Kan du overleve med det? Brænder du nok for det, så drop det hus du har nu og find dig en lile lejet lejlighed, indtil din virksomhed har tjent penge nok til at bo i egen hus igen. Hvad brænder du mest for - villa, hund og volvo - eller din nye virksomhed?

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 10:09

Mikkel deMib Svendsen:
Hvad brænder du mest for - villa, hund og volvo - eller din nye virksomhed?

Husk lige også at spørge din kæresteStick out tongue

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 10:30
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Her er jeg enig med Mikkel. Bare klø på!

Men jeg forstår ikke hvorfor du ikke allerede har snakket med mindst 3 banker, det er jo ikke sikkert at de siger nej, man skal huske at de trods alt lever af at udlåne penge ud.

Anyway som iværksætter, får du brug for en attitude hvor du nikker væggene skalder, det er med garanti ikke sidste gang du får brug for det. Så lad vær med at give om på forhånd, når det følelse så rigtigt at starte op, så bør du kime alle landets banker ned! Det Mandag så de har åbent :-)

Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 2831
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 11:04

Schwerdtfeger:

3. mulighed:

Opret ApS'et som planlagt
Behold dit nuværende job som sikrer dig og din bank den indtægt som de forlanger du har.
Knokl røven ud af bukserne i dit nye firma, indtil det har bevist at det kan bære at udbetale en tilsvarende eller helst størrere løn til dig.
Herved opnår I også at oparbejde en kapital i firmaet, inden I begynder at trække nogen ud.
Det er farligt at starte med at tærre på selskabskapitalen med det samme.
Med en startkapital på 300.000 - og en løn til jer begge på 25.000 pr md, går der 6 mdr. så har I spist selskabskapitalen op blot i lønninger, herudover skal der jo regnes med udgifter til husleje, annoncering, revisor, advokat, stiftelse, m.m.
Det vil være sundere for jeres firma, at I først begynder at hæve den store hyre, når indtjeningen står mål med det.

Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk -  https://icode.dk

Fra Ringsted
Tilmeldt 25. Apr 06
Indlæg ialt: 383
Skrevet kl. 17:10

Det er en yderst interessant tråd at følge. Hermed kort mine kommentarer:

1) Jeg har aldrig nogensinden oplevet en bank komme med en tilbagemelding i så skarpe toner. Uanset hvad folk her i tråden mener om bankerne i Danmark, så vil jeg igen overveje hvorvidt opstart af denne virksomhed er det rette for jer.

2) Såvidt jeg kan læse, så skal du ikke låne penge af banken til at starte virksomhed. Så hvis jeg var dig ville jeg blot gå ned i en alm bank og åbne en alm konto og indsætte de 300.000 kr. fra dine/jeres forældre. Og naturligvis bibeholde din egen bank og de lån du har der. Altså privat og forretning adskit

3) Start virksomheden - og som skrevet tidligere - så må du ansættes i virksomheden. Naturligvis med en eller anden form for option på du i fremtiden kan købe anparterne til en favorabel pris. I praksis er i jo begge partnere, så mu du bare leve med at der står noget andet på dit visitkort.

4) Jeres idé er sikkert god og gennemtænkt. Men mit råd til jer er allerede nu at forvente at jeres etableringsomkostninger er dobbelt så høje som budgetteret og I vil kun få halvt så mange kunder I butikken som ventet.

5) Hvis I virkelig gerne vil - så spring ud i det.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 02:04

cpufan:

Schwerdtfeger:

3. mulighed:

Opret ApS'et som planlagt
Behold dit nuværende job som sikrer dig og din bank den indtægt som de forlanger du har.
Knokl røven ud af bukserne i dit nye firma, indtil det har bevist at det kan bære at udbetale en tilsvarende eller helst størrere løn til dig.
Herved opnår I også at oparbejde en kapital i firmaet, inden I begynder at trække nogen ud.
Det er farligt at starte med at tærre på selskabskapitalen med det samme.
Med en startkapital på 300.000 - og en løn til jer begge på 25.000 pr md, går der 6 mdr. så har I spist selskabskapitalen op blot i lønninger, herudover skal der jo regnes med udgifter til husleje, annoncering, revisor, advokat, stiftelse, m.m.
Det vil være sundere for jeres firma, at I først begynder at hæve den store hyre, når indtjeningen står mål med det.

100% enig. Der er ikke meget ide i at oppebære en løn på 25.000 kr. årligt fra et selskab, hvor midlerne til lønudbetalingen er finansieret med kapitalindskud eller lån fra en selv privat (eller fra familien) . 

Hvorfor indskyde 300.000 i selskabet når I kan nøjes med 125.000 kr. + eventuel likviditet der kan berigtiges som tiligodehavende.

Hvis du har lagt forholdene frem overfor banken som du har gjort det her forstår jeg egentlig godt at de er bakket ud.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 9. Nov 08
Skrevet kl. 11:38

Tak for gode svar endnu engang.

Jeg tror det ender med at jeg bare må blive ansat under normale vilkår og så må jeg blive en del af Aps på senere tidspunkt - når vi kan fremvise en sund forretning. Håber bare ikke at banken ser skævt på det. Men de kan vel heller ikke tvinge mig til at blive i samme job de næste 30 år! =)

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)