Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Starte firma og ansætte mig selv?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Jun 08
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 22:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er pt. studerende, og skal læse videre de næste år også. Jeg har et fritidsjob, og det er egentlig her mit problem kommer ind i billedet:

Jeg kommer til at tjene mere end det fribeløb jeg har ved siden af min SU, som ligger på omkring 80.000. Er det muligt at starte et firma, ansætte mig selv og så tilbyde min arbejdskraft til min arbejdsgiver, gennem det firma?

Min plan var så kun at udbetale det beløb jeg reelt må tjene ved siden af min SU, og så lad resten af pengene blive i firmaet..

Med Venlig Hilsen

Jesper

Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 1418
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 23:00
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Nej det kan man som udgangspunkt ikke. Hvis du kun har én primær kunde, vil SKAT som  udgangspunkt opfatte dig som lønmodtager.

Hvis du opretter et reelt firma, og har andre aktiviteter der måske udgør halvdelen af din omsætning, så vil jeg anslå, at SKAT accepterer din "underleverandør-status"

Iøvrigt kan du som enkeltmandsvirksomhed ikke bare vælge hvor meget du vil udbetale til dig selv og blive beskattet af dette. Du bliver beskattet af overskuddet, og du kan sagtens have overskud, uden at have udbetalt én krone til dig selv.

En god revisor vil dog kunne hjælpe dig med, at begrænse overskudet mest muligt, så du når under grænsen, naturligvis inden for lovens rammer. (hvis det potentielle overskud er meget for stort, kan man jo foretage forskellige investeringer)

Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Jun 08
Skrevet kl. 07:29

Ok..jeg ved slet ikke om det er muligt, men ville jeg eksempelvis kunne købe ejendom fra firmaet, og så udleje det til mig selv?

På den måde ville der ikke rigtig på noget tidspunkt opstå et regulært overskud i "firmaet" og jeg ville kunne bruge de penge jeg tjener på noget gavnligt..

Fra Trelleborg, Sverige
Tilmeldt 6. Nov 07
Indlæg ialt: 594
Fra  Catapult Skrevet kl. 08:04

Nej, du kan ikke være lønansat i en enkelmandsvirksomhed - det kræver som minimum et ApS. For at stifte et sådant skal du bruge 125.000 kr. i aktiver når du stifter det. (dvs. kontanter, udstyr osv.) Alternativet er at stifte et selskab i udlandet, men det er ikke sikkert at det så signalerer det rigtige over for dine kunder :) 

Fra Holstebro
Tilmeldt 30. Mar 08
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 08:13

Hej Jesper

Jeg synes ikke det er en god idé at starte et firma på den baggrund, det giver kun bagslag. Man skal starte eget firma fordi man har lyst til det. Der er jo også en del arbejde med regnskab osv. Hvis det derimod er fordi du har lyst til det, så er det da en god idé. Så har du muligheden for at investere nogle penge i firmaet, og dermed holde overskudet under de 80.000 kr.

Nu ved jeg ikke hvor meget du tjener ved siden af din SU, men dobbeltklippet forsvinder næste år, og fribeløbet skulle i den forbindelse vist stige en del til januar. Du kan jo også vælge SU fra en enkelt måned - så må du tjene ca. 9500 kr mere det år.

Mit råd er, at du vente og ser hvad fribeløbet bliver til januar, og så tage den derfra. Wink

/Carsten

Fra Holstebro
Tilmeldt 30. Mar 08
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 08:23

Fribeløbet 2009 bliver 94.440 kr..

/Carsten

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 08:38

Du kan hverken opstarte et firma eller sætte dig selv på anparter i denne situation. Som Allan siger kræver det at der er tale om selvstændig virksomhed, og her er der tale om lønmodtagerbeskæftigelse.

Du kan i stedet overveje at tale med din arbejdsgiver om at få fri telefon og andre goder mod at acceptere en mindre løn (en bruttolønsordning) for på den måde at få din bruttoløn ned, uden at det koster noget men det er muligt at det bliver for administrativt bøvlet for denne. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Jun 08
Skrevet kl. 09:30

Ok..tak for alle svarene - selvom det ikke var hvad jeg havde håbet at høre, var det ihvertfald informtivt!  :  )

Det med fribeløbet lyder godt..det er da alligevel en slat jeg må tjene ekstra så!

Med Venlig Hilsen

Jesper

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)