Min bror er vognmand og kører som kurer, og lad mig sige det som det er: der INTET at lave for tiden. ALLE små kurer virksomheder (centraler) er stortset gået ned. Det er kun dem med faste kontrakter, som overlever og hvor deres vognmænd stadig har meget at lave - det som regel de større kurervirksomheder. Fx Budstikken, som bl.a. har en landsdækkende aftale med Sonofon om at kører varer frem og tilbage fra deres værksted til deres butikker.
Derudover det med aviser og blade, det beskæftiger min onkel sig med. Han har i øjeblikket områder som Karlslunde, Solrød, Køge og lidt længere syd på. I denne branche er der nogle få store virksomheder, som har overtaget meget og er svære at komme af med. De sidder tungt på de gode aftaler. Det er bl.a. fordi man IKKE kan overleve som vognmand med få ruter, da det i sidste ende ikke går op. Selvom du får overskud, så er det langt fra det værd i forhold til den tid du bruger på det. Så kan et alm. lønmodtager arbejde (8-16) betale sig.
Så vil i stedet råde dig til at vente og se den økonomiske situation an, men ellers brug i stedet at blive tilknyttet et af de større centraler. Hvad angår transport, så er der meget brug for lastbiler og sådan. Det kan også betale sig økonomisk, da man ved et enkelt stop kommer af med flere varer = lav omkostning, men høj omsætning. Hvorimod for kurer kommer med kun af med et par varer pr. stop.