Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

(Moms)fradrag på bærbar, I/S vs. lønmodtager

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Nov 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 18:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Har i sinde at købe en bærbar til 8741 kr (inkl. moms) og er i tvivl om jeg har forstået mine muligheder korrekt? Og hvilken mulighed skal jeg da vælge?

Jeg har to muligheder: Enten køber jeg den som driftsmiddel til lønmodtager (hvor jeg er over minimumsfradrag og derved fradrager 75%, da det er praksis (man kan sjældent undgå at tjekke private mails) - maskinen skal benyttes til musikproduktion og indstudering. Her vil en bærbar blive betragtet som et Blandet Benyttet Driftsmiddel.

Alternativt køber jeg den gennem mit I/S, hvor vi har en del omsætning, der gerne skal bruges på bedst mulig måde (dvs. til indkøb i stedet for udbetaling af honorar jeg skal svare skat af). På denne måde kan jeg købe den brutto og momsfrit, såfremt der IKKE er tale om et Blandet Benyttet Driftsmiddel. Det er jo svært, når jeg i det ovenstående har antaget 25/75%?

Tak for al hjælp.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:43

Hej!

Lyder lidt ulogisk med fordelingen i de alternativer du har!

Hvad skulle begrunde 100% fradrag i 2èren?

I dit I/S får du jo kun 50% fradrag, hvis i er 2 der ejer I/S`et, og momsfradrag også kun

50% saa!

Så er din konklusion nu også korrekt?

Tilmeldt 3. Nov 08
Skrevet kl. 18:51

vi er fire interessenter og tanken var vel så at den bærbare pc skulle "ejes" af I/S'et men bestyres af mig til de ovennævnte opgaver (der alle er i I/S-regi, der er tale om en musikergruppe). Har jeg i så fald misforstået, hvordan man indkøber dette driftsmiddel og regnskabsfører det?

Jeg hælder personligt også mere til 1'eren, da man aldrig ved, hvor længe I/S holder sin nuværende form. Og der principielt set altid vil forekomme en lille privat andel af brug. (selv om jeg selv ejer en stationær og en gammel bærbar)

tak for dit svar

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:03

Hvis I er 4 interessenter, der ejer 25% hver, får du kun 1/4 fradrag skattemæssigt også momsmæssigt, hvis der er

momsfradrag(musikeres honorar er normalt momsfritaget)! 

Tilmeldt 3. Nov 08
Skrevet kl. 19:22

i så fald bliver det mulighed 1, jeg tænkte bare det kunne klares indenfor virksomhedens regnskab. de positive poster i regnskabet kommer fra koncerthonorarer og fondsmidler.

tak igen

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)