Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spg. ang. skat og moms

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Oct 07
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 14:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej,

Jeg står og skal lave en hjemmeside for en kunde. Jeg har ikke mit eget firma, så jeg er i tvivl om hvordan betalingen skal forgå.

Hvis nu vi siger at jeg tager 4000 kr for hjemmesiden, hvor meget skal jeg så betale i skat af de penge? og hvad med moms?

Fra København V
Tilmeldt 10. Jul 08
Indlæg ialt: 156
Skrevet kl. 14:28

Hej !

Du må årligt fakturere op til 50000,- kr momsfrit på dit cpr nummer, du skal blot indberette de 4000,- du her taler om som B indkomst på din selvangivelse.

Så afhænger resten af din trækprocent. (dine øvrige skatteforhold)

Med venlig hilsen

Jesper

Fra Taastrup
Tilmeldt 16. May 08
Indlæg ialt: 266
Skrevet kl. 14:36

Hej,

I tillæg til det Jesper skriver, så vil jeg anbefale dig at søge om CVR.nr. og dermed få registreret din virksomhed, såfremt du vil gå ind på markedet som udbyder af hjemmesider. Det virker ihvertfald mere troværdigt overfor dine kunder, og du kommer heller ikke ind i problemet med omsætningen på kr. 50.000 om den er under eller over.

Derudover vil du også bedre kunne fradrage dine indkøb af domæner, internet forbindelse mv. når du aflægger din selvangivelse og evt. regnskab for skat.

Mvh. Morten Kertész

www.revisorfirmaet-lemo.dk

KS Regnskab ApS

www.ksrevision.dk

Tilmeldt 20. Oct 07
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 14:53

I øjeblikket er jeg studerende på SU og har fået et tilbud om at lave en hjemmeside for en kunde, så det er ikke fordi jeg kommer til at tjene over 50.000 i den nærmeste fremtid.

Min kunde spurgte om hvad prisen er incl moms. Men nu kan jeg forstå at jeg ikke skal betale moms efter hvad YNI siger, men det skal min kunde vel? Så hvis min pris er 4000kr skal jeg lægge 25% oveni prisen. Men skal jeg så beholde de ekstra 25%?

Fra København V
Tilmeldt 10. Jul 08
Indlæg ialt: 156
Skrevet kl. 15:07

Det er en momsfri regning på 4000,- kr. du sender.

Du skal hverken indeholde eller indberette Moms da du ikke har et cvr nummer.... (moms nummer)

Held og lykke

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 16:15

Lemo:

Hej,

I tillæg til det Jesper skriver, så vil jeg anbefale dig at søge om CVR.nr. og dermed få registreret din virksomhed, såfremt du vil gå ind på markedet som udbyder af hjemmesider. Det virker ihvertfald mere troværdigt overfor dine kunder, og du kommer heller ikke ind i problemet med omsætningen på kr. 50.000 om den er under eller over.

Derudover vil du også bedre kunne fradrage dine indkøb af domæner, internet forbindelse mv. når du aflægger din selvangivelse og evt. regnskab for skat.

Mvh. Morten Kertész

Den med troværdigheden køber jeg - ok. Jeg ville dog ikke satse på alt for mange fradrag taget den forventede omsætning i betragtning.

Bliver han momsregistreret han kan dog i stedet glæde sig over den ekstra likviditet han får i forbindelse med at indkassere penge på vegne af staten - 3mdrs kredit kredit på 1000kr (som er momsbeløbet) burde kunne give 50kr i renteindtægter hos en fornuftig bank - så er der tjent penge til en 1.5l cola som han kan indtage i forbindelse med udviklingen af hjemmesiden - betalt af staten :)

Hvis han ikke har givet udtryk for kunden om at han har sit eget veletablerede firma

VH Jørgen Olsen

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:17

Lemo:

Hej,

Mvh. Morten Kertész

Det er simpelthen noget forbasket sludder der skrives her, for at sige det på dansk, og et eller andet sted håber jeg at du har en god rådgiverforsikring Morten:

- Et CVR-nummer er ikke noget man søger om. Det er noget man får hvis man lader sig momsregistrere eller er oplysningspligtig med hensyn til løn mv. -

- Hvis vi taler om hjemmesider som laves overfor private, foreninger eller andre ikke momsregistrerede vil en momsregistrering være en direkte merudgift.

- Om man har et CVR-nr. eller ej er fuldstændig underordnet ved vurderingen af fradragsretten for udgifterne.  

Det med troværdigheden er et individuelt vurderingsspørgsmål men jeg kan personligt ikke se at en virksomhed bliver mere troværdig af at have et CVR-nr., jf. at det er noget alle kan få bare de lader sig momsregistrere.    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Taastrup
Tilmeldt 16. May 08
Indlæg ialt: 266
Skrevet kl. 14:30

Hej Bent,

Ved ikke helt hvad du har gang i men kan se det er anden gang på meget kort tid at du beskylder mig som person for noget. Jeg finder det usmageligt.

Det med at søge om et CVR.nr. er jo i princippet noget du gør, hvis du læser blanketten fra webreg, for der står det sådan set i højre hjørne.

Rammer han en omsætning over kr. 50.000 inkl. moms så er der jo krav om at momsregistres.

Mht. troværdigheden så tror jeg ikke at de fleste erhvervskunder ønsker at handle med en hvor de ikke kan se et CVR-nr. Men det er min personlig holdning.

Mvh. Morten Kertész

KS Regnskab ApS

www.ksrevision.dk

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:18

Det handler ikke om at jeg er ude efter dig specielt og når jeg reagerer som jeg gør, er det ikke fordi jeg er ude efter din person. Man ser mange svar her på Amino hvor rigtigheden kan betvivles eller hvor der er tale om direkte forkerte svar.

Her svarer folk ud fra hvad de tror, eller mener der gælder efter deres bedste overbevisning. Dem kommenterer jeg ogsåpå  hvis jeg ellers er på. Nogle gange kan man som sagkyndig have lyst til at skrive at det måske var bedre om de ikke havde sagt noget,  men det man ikke, fordi det nu engang er folks ret. 

Men når folk direkte udtaler sig som revisorer, og/eller tilbyder revisorassistance på Amino, så mener jeg- og det kan du være uenig i eller ej - at der bør kunne stilles større krav til kvaliteten af de indlæg som laves + opstilles nogle forventninger om, at det de skriver så også er rigtigt eller ihvertfald kan forsvares. Det man skal huske på er at mange tager det for gode varer fordi det nu er en revisor der udtaler sig, på samme måde som at de lytter til deres revisors rådgivning. Jeg har gennem årene set alt for mange eksempler på dårlig rådgivning med efterfølgende reparationsarbejde til følge, og det er jeg nok påvirket af.  

Reaktionen på ovenstående indlæg var såmænd nok også foranlediget af nogle af de andre indlæg jeg lige har skimmet. For vi er da helt enige om at momsregistrering er et krav hvis man omsætter for mere end 50.000 kr. og vi er også enige om at man "ansøger" om at få et CVR-nr. ved at udfylde en blanket, men det er noget man får pr. automatik uden nogen nærmere prøvelse.

Det jeg fokuserer på her, er at manden næppe får en omsætning på mere end 50.000 kr. jf. at der er tale om en en enkeltstående opgave til 4.000 kr. Han oplyser samtidig at han er på SU. Dvs. han har en interesse i at holde sin indkomst nede. Enten ved ikke at tjene mere end "tilladt" efter SU-reglerne eller ved at anvende reglerne i virksomhedsordningen.

Hvis han skal "momse" ovenstående enkeltopgave vil kunden blive præsenteret for en regning på 5.000 kr. og, er kunden ikke momsregistreret, også en reel udgift på 5.000 kr. Hvis kunden da ikke siger at han så vil have det til 3.200 kr. fordi han fokuserer på prisen inkl. moms. Dvs. i den situation koster momsregistreringen en af de to parter penge.   

Vedr. det med troværdigheden og CVR-nummeret ja så er det et holdningsspørgsmål. Min egen ægtefælle har i mange år drevet en virksomhed som ikke er momsregistreret fordi branchen ikke er momsregistreret uden at det har påvirket troværdigheden. Derimod har det affødt enkelte spørgsmål herom, hvor kunderne har været glade fordi de alligevel ikke ville kunne afløfte moms på det tilkøbte, på grund af arten.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)