Det handler ikke om at jeg er ude efter dig specielt og når jeg reagerer som jeg gør, er det ikke fordi jeg er ude efter din person. Man ser mange svar her på Amino hvor rigtigheden kan betvivles eller hvor der er tale om direkte forkerte svar.
Her svarer folk ud fra hvad de tror, eller mener der gælder efter deres bedste overbevisning. Dem kommenterer jeg ogsåpå hvis jeg ellers er på. Nogle gange kan man som sagkyndig have lyst til at skrive at det måske var bedre om de ikke havde sagt noget, men det man ikke, fordi det nu engang er folks ret.
Men når folk direkte udtaler sig som revisorer, og/eller tilbyder revisorassistance på Amino, så mener jeg- og det kan du være uenig i eller ej - at der bør kunne stilles større krav til kvaliteten af de indlæg som laves + opstilles nogle forventninger om, at det de skriver så også er rigtigt eller ihvertfald kan forsvares. Det man skal huske på er at mange tager det for gode varer fordi det nu er en revisor der udtaler sig, på samme måde som at de lytter til deres revisors rådgivning. Jeg har gennem årene set alt for mange eksempler på dårlig rådgivning med efterfølgende reparationsarbejde til følge, og det er jeg nok påvirket af.
Reaktionen på ovenstående indlæg var såmænd nok også foranlediget af nogle af de andre indlæg jeg lige har skimmet. For vi er da helt enige om at momsregistrering er et krav hvis man omsætter for mere end 50.000 kr. og vi er også enige om at man "ansøger" om at få et CVR-nr. ved at udfylde en blanket, men det er noget man får pr. automatik uden nogen nærmere prøvelse.
Det jeg fokuserer på her, er at manden næppe får en omsætning på mere end 50.000 kr. jf. at der er tale om en en enkeltstående opgave til 4.000 kr. Han oplyser samtidig at han er på SU. Dvs. han har en interesse i at holde sin indkomst nede. Enten ved ikke at tjene mere end "tilladt" efter SU-reglerne eller ved at anvende reglerne i virksomhedsordningen.
Hvis han skal "momse" ovenstående enkeltopgave vil kunden blive præsenteret for en regning på 5.000 kr. og, er kunden ikke momsregistreret, også en reel udgift på 5.000 kr. Hvis kunden da ikke siger at han så vil have det til 3.200 kr. fordi han fokuserer på prisen inkl. moms. Dvs. i den situation koster momsregistreringen en af de to parter penge.
Vedr. det med troværdigheden og CVR-nummeret ja så er det et holdningsspørgsmål. Min egen ægtefælle har i mange år drevet en virksomhed som ikke er momsregistreret fordi branchen ikke er momsregistreret uden at det har påvirket troværdigheden. Derimod har det affødt enkelte spørgsmål herom, hvor kunderne har været glade fordi de alligevel ikke ville kunne afløfte moms på det tilkøbte, på grund af arten.