Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Freelancer... Fradragsberettiget?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Helsingborg
Tilmeldt 26. Feb 06
Indlæg ialt: 2880
Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :
En nær bekendt af mig har indvilliget i at stå for opbygning + vedligeholdelse af mine websites i fremtiden.

Hun er på freelance basis og pt. har hun ikke et firma. Meningen er at hun skal fakturere mig for hver udført opgave...

Spm. er:

-Er denne udgift for mit vedkommende fradragsberettiget på nogen måde?

-Når hun er privatperson kan jeg så trække momsen fra, eller er det kun muligt når hun er en virksomhed?

-Vil det være en fordel (for mig) hvis hun oprettede sig som firma og fakturerede mig som sådan?

-Hvad ville fordelen være for (for hende) at oprette sig som en virksomhed (enkeltmands)?

På forhånd tak

Følg mig på youtube under navnet Dimi Hardorff

Fra Hillerød
Tilmeldt 22. Mar 06
Indlæg ialt: 1711
Fra  Cygnet Skrevet kl. 13:24
Er denne udgift for mit vedkommende fradragsberettiget på nogen måde?
Ved jeg desværre ikke

Når hun er privatperson kan jeg så trække momsen fra, eller er det kun muligt når hun er en virksomhed?

Når hun er privat person fakturerer hun uden moms. Altså bare sender en regninger uden moms. Det må hun gøre optil en omsætning på 50.000 om året. Altså du kan ikke trække moms fra noget når det ikke er tillagt.

Vil det være en fordel (for mig) hvis hun oprettede sig som firma og fakturerede mig som sådan?
Det vil gøre det lettere at bogføre. Nu skal du til at bogføre uden moms, og meget andet. Så det vil klart være en fordel at finde en der er registreret.

Hvad ville fordelen være for (for hende) at oprette sig som en virksomhed (enkeltmands)?
Det vil gøre at hun ved køb af ting til hendes firma kan trække momsen fra. Og at hun er fremtidssikret - hvis nu hendes kundekreds vokser. Højere troværdighed over for andre kunder. Ulemperne er jo så at hun skal lave kvartalsvis momsafregninger og aflægge årsregnskab.

Sidebemærkning: Hvis hun ikke længere har tid at holde dine hjemmesider opdateret i fremtiden, så sende en mail. Amino pris er 120 i timen.

Kristian Deiborg

ROI-hunter for Bodylab

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:38
Dato: 5/11/2006 11:14:26 AM Forfatter:Dimitri
En nær bekendt af mig har indvilliget i at stå for opbygning + vedligeholdelse af mine websites i fremtiden.

Hun er på freelance basis og pt. har hun ikke et firma. Meningen er at hun skal fakturere mig for hver udført opgave...

Spm. er:

-Er denne udgift for mit vedkommende fradragsberettiget på nogen måde?

-Når hun er privatperson kan jeg så trække momsen fra, eller er det kun muligt når hun er en virksomhed?

-Vil det være en fordel (for mig) hvis hun oprettede sig som firma og fakturerede mig som sådan?

-Hvad ville fordelen være for (for hende) at oprette sig som en virksomhed (enkeltmands)?

På forhånd tak

Du kan naturligvis fratrække udgiften men når du udbetaler vederlag til en person eller et firma som ikke er momsregistreret skal du principielt indberette beløbet til Skat

Om hun opretter firma eller ej er for mig at se uden betydning for dig. Hvis hun fakturerer med moms får du fradrag for momsen. Fakturerer hun uden moms tillægges der ikke moms og opnås heller intet fradrag. Det er for mig at se to sider af samme sag når vi ser det for dit vedkommende.

Fordelen ved at hun opretter sig som virksomhed fremfor bare at selvangive indtægterne som B indkomst er at hun kan få fradrag for de udgifter hun måtte have, herunder afskrivning, evt. forholdsmæssig, på computer. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Helsingborg
Tilmeldt 26. Feb 06
Skrevet kl. 14:15
Tusind tak for de hurtige svar.

Der er dog en ting jeg stadig er usikker på:

"Du kan naturligvis fratrække udgiften men når du udbetaler vederlag til en person eller et firma som ikke er momsregistreret skal du principielt indberette beløbet til Skat."

Jeg skriver udgiften til hende på som en udgift, den er jeg med på... Men får jeg så noget ud af det?

Du skriver så at jeg skal indberette beløbet til SKAT, det skal jeg vel under alle omstændigheder når det bliver skrevet på årsregnskabet, right?

Sorry regnskab er ikke min stærke side...

Fra Valby
Tilmeldt 5. Dec 05
Indlæg ialt: 880
Skrevet kl. 14:53
Dato: 5/11/2006 2:15:16 PM
Forfatter: Dimitri

Du skriver så at jeg skal indberette beløbet til SKAT, det skal jeg vel under alle omstændigheder når det bliver skrevet på årsregnskabet, right?

Sorry regnskab er ikke min stærke side...

Nej det skal du ikke under alle omstændigheder - SKAT skal 'bare' have et fyldestgørende årsregnskab, hvor du kan stå inden for alle konteringer (dvs BILAG FOR ALT) hvis de spørger ind til det
Grunden til at det skal indberettes til SKAT hvis det er en privatperson uden CVR nummer, er at det i teorien er en løn/honnorar udbetaling til personen, som hun så efterfølgende skal betale skat/AM mm. af.
Og du skal som virksomhed indberette alle udbetalinger til privatpersoner.

Held og lykke med det.
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:57
Det gælder ikke kun for udbetalinger til privatpersoner. Indberetningspligten gælder også udbetalinger til en personlig drevet virksomhed hvis denne ikke er momsregistreret. Dvs. hvis man får en faktura hvor der ikke er pålagt moms.  

Skattekontrollovens § 7A, stk. 2 nr. 1: Indberetningspligten omfatter efter skatteministerens bestemmelse, i det omfang beløbet ikke er A-indkomst: Honorar, provision og andet vederlag for personlig arbejds- eller tjenesteydelse, når beløbet er B-indkomst og der efter merværdiafgiftsloven ikke skal svares merværdiafgift af beløbet, herunder beløb, der er ydet som godtgørelse for afholdte udgifter ved indkomstens erhvervelse. Tilsvarende gælder, når modtageren ikke er skattepligtig her til landet og vederlaget ikke er erhvervet ved selvstændig erhvervsvirksomhed.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Helsingborg
Tilmeldt 26. Feb 06
Skrevet kl. 18:39
Tusind tak for svarene I tre

Fra Valby
Tilmeldt 5. Dec 05
Indlæg ialt: 880
Skrevet kl. 18:47
Dato: 5/11/2006 3:56:51 PM
Forfatter: Skat & Råd
Det gælder ikke kun for udbetalinger til privatpersoner. Indberetningspligten gælder også udbetalinger til en personlig drevet virksomhed hvis denne ikke er momsregistreret. Dvs. hvis man får en faktura hvor der ikke er pålagt moms. 

Åh ja, den detalje havde jeg ikke fået med - men det skal selvfølgelig også indberrettes. Sker gudskelov ikke så tit ved os, faktisk kun 3 gange at der har været faktura til privatpersoner. Dem der "mener det" er selvfølgelig moms-registrerede
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)