Jeg er snart igennem første regnskabsår med mit personlig ejet firma, jeg har haft masive investering og på trods af hvad jeg syntes er en god omsætning, kommer jeg ud med omkring 20.000 i minus ca.
Hvordan får jeg bedst mulighed for at udnytte det underskud så jeg kan få mest muligt retur af mit underskud?
Det er helt iorden. Var også kun hvis du manglede. Men er enig i Peters svar. Dog pas på at det ikke sker over for mange år, så SKAT ikke anser det som en hobbyvirksomhed.
Jeg ved ikke om de har en rettesnor for det. Men ja, det betyder da noget at du har en omsætning. Tror også at det kommer an på hvilket skattecenter du tilhøre.
Jeg må indrømme at jeg undrer mig meget når jeg ser en revisor komme med sådan et svar. Naturligvis har de da en rettesnor eller nogle retningslinier for at kunne vurdere det. Må jeg minde om at Skat 4 gange årligt udgiver den såkaldte Ligningsvejledning hvor praksis vedr. hobbyvirksomheder indgående er beskrevet.
Der ligger så også et vist skønselement i retningslinjerne og derfor kan forskellige medarbejdere hos Skat have forskellige opfattelser men det har altså intet at gøre med hvilket Skattecenter man hører ind under.
Men jo man opererer med en grænse på 3 år. Herudover kan man sige at det i langt de fleste situationer ikke er relevant at anlægge en hobbybetragtning hvis den underskudsgivende drift har påført ejeren merudgifter som denne ellers ikke ville have afholdt. Der er jo ingen som kaster penge ud af vinduet. Der hvor hobbyvirksomhed er interessant er hvor virksomheden og udgifterne er meget tæt knyttet til den private bolig og privatlivet i det hele taget.
Jeg ville umiddelbart ikke være urolig her hvis vi taler om et forbigående underskud.
Hvis du ikke betaler topskat af din indkomst iøvrigt ville jeg måske overveje at undlade at afskrive skattemæssigt og gemme dem til efterfølgende år, men det er en afvejning. Prisen herfor er jo likviditet
"Hvis du ikke betaler topskat af din indkomst iøvrigt ville jeg måske overveje at undlade at afskrive skattemæssigt og gemme dem til efterfølgende år, men det er en afvejning. Prisen herfor er jo likviditet"
Hvad mener du med gemme dem til efterfølgende år?, og jo jeg betaler topskat desværre.
Det er blot min erfaring med selvstændige at det afhænger af deres skattecenter. Jeg har været ude for situationer, hvoraf den ene i indeværende år, hvor 2 ens virksomheder blev afleveret 2 forskellige steder, men at den ene blev set meget kritisk igennem med dertil mange spørgsmål som de ikke forstod mv. mens den anden gik glat igennem. Deraf min antagelse som den er. Jeg ved bare at SKAT er meget på mærkerne omkring opstart af selvstændige og om der er tale om erhverv eller hobby.
Men at jeg kun i dine øjne har arbejdet som revisor siden 2002 og derfor ikke erfarne nok indenfor branchen er vel en påstand jeg finder hård da du ikke kender mig som person eller hvad jeg har lavet hidtil som revisor. Eller for den sags skyld stadig laver til dagligt af opgaver.