Hvordan gør i med jeres udlægskonto rent administrativt. Holder i et seperat regnskab for det eller estimerer i bare fragten.
I min shop har vi givet gratis fragt ved køb over 400, og der har været omkring 3700 ordre i år - det er noget af et arbejde der består i at tælle alle fragtomkostningerne sammen.
Ville bare lige høre om jeres erfaringer
Head of SEO & Owned Media i Group M | Blogger om SEO, e-handel, online marketing, content marketing og sociale medier.
Hvis du skal bruge udlægsordningen, skal du holde dine ekspeditionsgebyrer og omkostninger til fragt til kunderne adskilt fra andre indtægter og omkostninger:
Virksomheden fakturerer et eller flere standardgebyrer til dækning af ekspedition og forsendelse til kunden. Det fremgår ikke af fakturaen, at gebyret indeholder moms.
Alle forsendelsesgebyrerne og portoudgifterne bogføres på hver sin særskilte konto i regnskabet. Eventuelle returgebyrer, som ikke betales af kunden, modregnes.
Der afregnes kun salgsmoms af overskuddet, hvis der er et overskud, når forsendelsesgebyrerne fratrækkes portoudgifterne.
Alle forsendelsesgebyrerne og portoudgifterne bogføres på hver sin særskilte konto i regnskabet. Eventuelle returgebyrer, som ikke betales af kunden, modregnes.
Okay - men kunden betaler jo samlet - altså både for varen og for fraten, og dette salg er et bilag i regnskabet. Hvordan klare man den?
Fx bogfører vi på baggrund af kontoudtoget - og ved hvert salg står der et beløb. Skal man i principet på baggrund af det lave 2 bilag til hvert salg - et for salget og et for forsendelsen.
Hvordan gør i?
Head of SEO & Owned Media i Group M | Blogger om SEO, e-handel, online marketing, content marketing og sociale medier.