Jeg har tænkt over hvordan man bedst forklarer begrebet "Immaterielrettigheder" - hvis du har tid og lyst til at skrive lidt til mig om din opfattelse af begrebet vil jeg være dig taknemmelig for hjælpen - på forhånd tak !
Hvis vi taler regnskabsmæssigt, er imaterialrettigheder en del af de imaterielle anlægsaktiver, som omfatter patenter, rettigheder, udviklingsomkostninger og goodwill: Altså værdier, et firma ejer, men som man i modsætning til de materielle anlægsaktiver ikke kan tage og føle på.
Tak for svaret. Der er mange gode ting at hente i Wikipedia og jeg ser nu at nogle staver det til Immatrial rettigheder - der flere forskellige måder at stave det på så tak for linket. Bogføringsmæssigt må det være enddog meget svært at værdiansætte immatrialret selvom det er mindst lige såvigtigt som produktionsudstyr.
Selv tak. Nogle gange kan de imaterielle anlægsaktiver være svære, men for det meste har de en pris, enten faktisk eller beregnet - revisorer har f.eks. anseelige skemaer til, hvordan man udregner goodwill i forbindelse med selskabsomdannelse. De sværeste er nok "udviklingsomkostninger", og det er stort set også det eneste, jeg klart anbefaler på mit diplomkursus, at vi bogholdere aldrig bogfører uden skriftlig instruktion fra en revisor. For det er lige i den del af aktiverne, der kan ske en masse uheldige ting, hvis man ikke har værdi bag tallene.