Kære DJB.
Jeg synes det er et meget interessant emne, og det er et emne jeg adskillige gange har skulle debatere om, da jeg er en af dem som i andre nok vil mene er født med en guldske i munden. Jeg kan allerede se, at der er kommet nogle interessante vinkler, både for og imod at forkælede unger vil være gode ledere og iværksættere eller ej.
Og svaret på debatten er både Ja og Nej! :).
Mine holdninger på det punkt, er helt klart at forkælede unge kan være lige så gode ledere og iværksættere som mindre forkælede unge. I bund og grund, handler det om de normer og værdier som ens forældre har placeret i knolden på en da man var lille. Jeg fik fx hurtigt at vide, at hvis jeg ville tjene penge så skulle jeg arbejde for dem. Det betød at jeg i en alder af 12 år fik mit første arbejde som avisbud, og hver måned jeg fik min løn, så fordoblede mine forældre min løn. Derudover så fik jeg penge for mine gode karakterer, dvs at et 12-tal kunne indløse 1000 kr, som røg direkte ind på min opsparingskonto. Det gjorde at jeg altid har været meget motiveret for at klare mig godt i skolen, og altid har ville tjene penge! Derimod handler det også om at man har nogle sunde holdninger til tingene.
Derimod så har mine forældre altid sat stor fokus på, at jeg som person skal være selvstændig og klare tingene selv. Og hvis jeg skal være vanvittig succesfuld så skal jeg være selvstændig og ikke have et 8 - 16 job. Og det passer ganske glimrende sammen, hvad angår den person som jeg er. Jeg har brug for at blive udfordret, og det har allerede gjort at jeg har prøvet en del ting i en meget ung alder. Nogle vil mene at det er nogle idiotiske holdninger, mens jeg som person har været utrolig glad den indstilling!
Som nævnt tidligere, så handler det om de værdier og normer som ens forældre sætter i knoppen på en, og personligt vil jeg mene at jeg har nogle fortrin i forhold til at være iværksætter samt leder! Men det er jo bare min holdning! :).
De bedste hilsener.
Stefan Sjørslev