Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forkælede børn gode iværksættere og ledere?

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Fra 9830 Tårs
Tilmeldt 6. Feb 08
Indlæg ialt: 197
Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :

”Vore dages ungdom elsker luksus. Den har dårlige manerer, foragter

autoritet, har ingen respekt for ældre mennesker og snakker, når den skulle

arbejde. De unge rejser sig ikke længere op, når ældre kommer ind i et

værelse. Ungdommen modsiger sine forældre, skryder i selskaber, sluger

desserten ved spisebordet, lægger benene over kors og tyranniserer lærerne.”

Sagt af Sokrates 400 år f.kr

Skrold antikvariat Antikvariske & brugte bøger, Militær- og krigshistorie samt historie generelt.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9731
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:58

Det var først til sidst, at jeg så det ikke var et citat fra det første indlæg hehe :)

Fra Aabenraa
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 589
Fra  ABAKOMP ApS Skrevet kl. 01:04

Kim F. Rasmussen:

”Vore dages ungdom elsker luksus. Den har dårlige manerer, foragter

autoritet, har ingen respekt for ældre mennesker og snakker, når den skulle

arbejde. De unge rejser sig ikke længere op, når ældre kommer ind i et

værelse. Ungdommen modsiger sine forældre, skryder i selskaber, sluger

desserten ved spisebordet, lægger benene over kors og tyranniserer lærerne.”

Sagt af Sokrates 400 år f.kr

LOL.. den var god. Det beste bevis på at hver generation tænker sådan.

Som mange andre siger er der altid en kløft mellem generationerne.
Og for lige at pointere, så har vi rigtig mange unge mennesker der er iværksættere i en meget ung alder, det syntes jeg er imponerende. Jeg syntes at nye generationer altid tør mere end generationen der kom før, og det er helt klart vores vigtigste opgave som ældre, nemlig at frembringe en generation der kan/vil mere end generationen før, så skid hul i om de gamle forstår det.

Jeg har oplevet en masse unge mennesker der køber servere hos os, der er altid nogle sorte får, men generellt er dem vi har som kunder under 25 år meget bedre til feks. at betale rettidigt end vores generation er. Det syntes jeg kan slet ikke passe sammen med billedet af den forkælede egoist/individualist.

Mvh

Markus

Tilmeldt 16. Sep 08
Indlæg ialt: 420
Skrevet kl. 22:27

Hejsa.

Vil mene at dem som er snot forkælede ja de er lidt specielle og det at de kommer i modvind nærmest er en krise for dem, er rigtigt. De får penge til at købe sig til alt, men ofte ja så kan det også være dem som er laaaaangt bagefter i deres sidste år i folkeskolen og derfor ender med at få et job som ikke passer til deres "klasse", og så siger mor og far pludselig stop for penge og så må de stå på enge ben. Og så får de endelig øjnene op og begynder at leve "som alle andre".

På den anden side, så er det også dem som er meget begavede og som bliver læger, advokater mm.

Ikke så mange ledere, nej dem er der faktisk få af. Og dog! Nogle "børn" bliver nærmest plantet i en virksomhed, efter at de er blevet student. Og nogle gange noget som deres forældre sørger for. Lægger et godt ord ind for dem og så bliver de der, ja nogle resten af deres liv, andre bruger det til at skrive på deres CV og så bruger det til noget større.

Så tja, jeg er både "for" og "imod" de forkælede børn og unge  Big Smile

Fra Vejen
Tilmeldt 9. Mar 08
Indlæg ialt: 511
Fra  Jacob Leander ApS Skrevet kl. 09:23

Forkælede børn vil måske have tendens til at kunne blive ledere pga. et meget egocentreret synspunkt og derfor hurtigt vil kunne nå til tops.

Børn der er vant til at klare sig selv vil have styrken i iværksætteriet, da de igennem deres barndom, altid har hjulpet til og klaret mange ting selv.

Google optimering (SEO og Google Ads)

Fra Odense
Tilmeldt 18. Jul 10
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 01:38

Kære DJB.

Jeg synes det er et meget interessant emne, og det er et emne jeg adskillige gange har skulle debatere om, da jeg er en af dem som i andre nok vil mene er født med en guldske i munden. Jeg kan allerede se, at der er kommet nogle interessante vinkler, både for og imod at forkælede unger vil være gode ledere og iværksættere eller ej.

Og svaret på debatten er både Ja og Nej! :).

Mine holdninger på det punkt, er helt klart at forkælede unge kan være lige så gode ledere og iværksættere som mindre forkælede unge. I bund og grund, handler det om de normer og værdier som ens forældre har placeret i knolden på en da man var lille. Jeg fik fx hurtigt at vide, at hvis jeg ville tjene penge så skulle jeg arbejde for dem. Det betød at jeg i en alder af 12 år fik mit første arbejde som avisbud, og hver måned jeg fik min løn, så fordoblede mine forældre min løn. Derudover så fik jeg penge for mine gode karakterer, dvs at et 12-tal kunne indløse 1000 kr, som røg direkte ind på min opsparingskonto. Det gjorde at jeg altid har været meget motiveret for at klare mig godt i skolen, og altid har ville tjene penge! Derimod handler det også om at man har nogle sunde holdninger til tingene.

Derimod så har mine forældre altid sat stor fokus på, at jeg som person skal være selvstændig og klare tingene selv. Og hvis jeg skal være vanvittig succesfuld så skal jeg være selvstændig og ikke have et 8 - 16 job. Og det passer ganske glimrende sammen, hvad angår den person som jeg er. Jeg har brug for at blive udfordret, og det har allerede gjort at jeg har prøvet en del ting i en meget ung alder. Nogle vil mene at det er nogle idiotiske holdninger, mens jeg som person har været utrolig glad den indstilling!

Som nævnt tidligere, så handler det om de værdier og normer som ens forældre sætter i knoppen på en, og personligt vil jeg mene at jeg har nogle fortrin i forhold til at være iværksætter samt leder! Men det er jo bare min holdning! :).

De bedste hilsener.

Stefan Sjørslev

Fra Gram
Tilmeldt 8. Jan 07
Indlæg ialt: 352
Skrevet kl. 10:30

Ja det er interessant diskussion - for hvad er at være forkælet ??

At være forkælet er i mine øjne positivt - hvis der følger kærlighed og derfor også grænser og pligter med, samt interesse og indlevelse.

Men den negative forkælelse - er i mine øjne ikke at forkæle - men at ødelægge - da det er ligegyldighed.

Begge dele kan foregå uanset "guldske" eller "slæbesild"

Så ENIG - det er alt sammen et spørgsmål om værdier og normer Smile

Ha' en dejlig dag

Tilmeldt 13. Aug 10
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 13:44

Hvad så hvis man er skilsmissebarn og har levet i krydsilden af modsatrettede værdier?

Hvad nu hvis man er både og - produktet af en offentlig ansat socialrådgiver og en selvstændig entreprenør, der var alt andet end enige om hvilke værdier der skulle puttes "ned i knolden" på ungerne? Når man den ene dag får at vide af sin mor at man må strække armene fra kroppen og tage sin del af slæbet i en stor børneflok, men den næste dag får pengegaver, kørsel og luksus af sin far? Når man det ene sted bliver pæcet og udfordret og det andet sted bliver overbeskyttet og pylret om (her byttede de så roller for at gøre forvirringen lidt sjovere).

Så må man forholde sig kritisk til det, der kommer fra forældrene og konstruere egne værdier selv. Og selv om det kan tage lang tid, så tror jeg faktisk det kan give gode iværksættere og ledere på sigt.

Ligesådan må de såkaldt "forkælede" også tage stilling til om de kan bruge deres forældres værdier til noget og sådan noget kommer jo som regel op til overfladen når man møder modstand. Så jeg melder mig i flokken af generations-loyale, der tror på at de nok skal klare den og gøre det der skal til.

Helena

Fra Odense
Tilmeldt 18. Jul 10
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 19:12

Meget interessant vinkel Helena :).

Nu er jeg selv skilsmisse barn. Dog med to forældre som var inde i samme branche, og de begyndte derfor en intern konkurrence, om hvem der kunne give mest til min bror og jeg. Det kunne omhandle penge, tøj, bil eller en lejlighed, det kom til yderligheder som mange nok ville se som forkasteligt! Dog som du selv siger Helena, så vil jeg mene at bla. den generation jeg er i, er stærke nok til at klæbe sig til de bedste værdier som ens forældre banker ind i knolden på ens, men man smider de andre så vidt muligt :).

Men jeg tror at du har fuldkommen ret i, at et barn som er blevet opvokset af forældre, med fuldstændig forskellige baggrunde, kunne få nogle sunde værdier som ville kunne skabe nogle muligheder for den enkelte person!

Venlig hilsen

Stefan

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)