Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af a conto-indbetaling i Summa

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Er der nogen, der kan hjælpe mig med et lille spørgsmål? Hvis jeg har en kunde, der laver en forudbetaling/a conto-indbetaling til mig, hvordan skal jeg så bogføre den i summa, så den både fremkommer på kundens debitorkonto hos mig og på kontoen "Forudbetalt fra kunder"?

Jeg vil gerne have beløbet til at figurere på forudbetalt fra kunder, så jeg kan se i kontoplanen, hvor meget, der samlet er forudbetalt fra kunder, men jeg vil samtidig også gerne have, at beløbet kommer ind på kundens debitorkonto, sådan at man kan se indbetalingen på deres kontoudtog, når man udskriver det.

Håber der er nogen, der kan hjælpe med det.

Kasper

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:01

Hej!

Du debiterer din bank og krediterer kunden.

Hvis du også vil have den som forudbetaling bliver det dobbelt.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:05

Peter - Revisor:

Hej!

Du debiterer din bank og krediterer kunden.

Hvis du også vil have den som forudbetaling bliver det dobbelt.

OK, men hvilken konto, skal jeg så modpostere på, når jeg posterer på "Forudbetalt fra kunder"?

Kasper

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:18

Hej!

Kredit forudbetalt kunder

Debet bank

Men så kommer betalingen ikke med på debitors kontoudtog.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:22

Peter - Revisor:

Hej!

Kredit forudbetalt kunder

Debet bank

Men så kommer betalingen ikke med på debitors kontoudtog.

Hej Peter

Det jeg tænkte på var, hvis jeg først posterer på debitors konto med banken som modposteringskonto. Hvor skal jeg så modpostere hvis jeg også skriver dem ind på "Forudbetalt fra kunder", og vil de så ikke figurere to gange i regnskabet?

Kasper

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:15

Jo...det skriver jeg også enten den ene måde eller den anden!

Tilmeldt 29. Jan 10
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 15:17

Hej Kasper.

Nu ved jeg ikke om du har fået løst dit problem, men her er hvad jeg har gjort. Skal dog lige sige, at jeg ikke er revisor el. lign. - så om det er bogførings- eller regnsskabsmæssig korrekt ved jeg ikke...

I kassekladen bogførte jeg kr. 20.000,- i kredit på debitorkonto (valgte den pågældende kunde under debitorkonti) og debit på konto 58000 (Giro/Bank). Nu står der -20.000,- i mit kundekartoteket under den pågældende kunde og +20.000,- på min bankkonto. I kontoplanen kan de -20.000,- ses på konto 56100 (Debitorer, ubetalte fakturaer).

Når så kunden efterfølgende blev faktureret for hele købet lavede jeg en linie til sidst i fakturaen uden varenummer med kontonr. 56100 i kolonnen konto -20.000,- i kolonnen pris. Dermed bliver fakturabeløbet det samlede køb minus de 20.000,- i forudbetaling.

Efter endt bogføring stemme alle konti og 56100 (Debitorer, ubetalte fakturaer) er atter i nul (eller hvad der end måtte ligge til betaling fra øvrige kunder).

Mvh,

Christen.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)