En mine gode bekendte er en ung og virkelig dygtig håndværker og iværksætter. Han er egentligt tømrer, men laver alt muligt håndværksarbejde - fra mindre private reperationer, til større opgaver med tag og tilbygninger. Han er virkelig dygtig, meget rimelig i pris, og så er han en af de der håndværkere der bare altid kommer til tiden og sætter en stor ære i at lave et ordentligt stykke arbejde. Den bedste af slagsen. For 3-4 år siden startede han for sig selv og der kom hurtigt fart på. Det var midt i en kæmpe opgangstid, og meget snart fik han en lærling og en svend - og de havde travlt. Desværre er det meget pludselig gået meget hurtigt ned ad bakke i byggebranchen - generelt. Så nu er han ene mand tilbage i firmaet - og med lige lidt nok at lave. Det er lidt af en nedtur, fra 3 mand på overtid for bare få måneder siden. Han har helt sikkert været lidt for dårlig til at sælge sig selv - det gik jo så godt, så det var der ikke brug for. Det er der i dag. Og jeg vil naturligvis gerne hjælpe en ven så godt jeg kan ... Så, der er to ting jeg vil spørge dig om: 1) Har du brug for en god håndværker til noget arbejde (på Sjælland)? 2) Har du nogle gode ideer til, hvordan sådan en mindre håndværksvirkeomhed kunne sælge sig selv bedre? Markedsføring, særlige fokusområder, produkter, services.... Alle ideer er velkomne. |
Netværk, netværk, netværk. Han må have haft nogle kunder, når han har været i gang i 3-4 år. Bed om referencer fra dem, tag billeder af det færdige arbejde, få lavet en hjemmeside han kan henvise til når folk vil bedømme ham og hans arbejde.
Sæt en fast annonce i den lokale avis, tag evt kontakt til avisen (rne?) og spørg, om ikke den vil lave en virksomhedsprofil. Hvis ikke den går, så få skrevet en pressemeddelelse med gode billeder (og meget gerne referencer) og forsøg at få det i avisen. Få evt hjælp til at tage kontakt til aviserne, der må være nogle journalister, der lige ved, hvornår det er bedst at slå til og hvem man skal tage kontakt til.
Måske kan han midlertidigt slå sig sammen med andre håndværkere og tilbyde kombiløsninger? Måske kan han arbejde for andre freelance, til det bliver lidt bedre igen...
Lidt input fra en lille selvstændig 'håndværker'.