Hej Jeg skriver i håbet om at få lidt hjælp, da jeg har modtaget en mail om at et firma ønsker at reklamere på min hjemmeside: Lidt af mailen: "Hej Flyfreak,
1: Jeg ved ikke hvordan landet ligger når jeg ikke er et firma, og stadig er mindreårig - hvad med skat hvis jeg bliver betalt for reklamerne? 2: Hvad er CPO - CPM? 3: Hvad kan jeg evt. regne med at ville være realistisk af betaling. Min side er på nuværende tidspunkt helt reklamefri - og dermed vil det pågældende flyselskab have 100 % af reklamerne på siden. Besøgstal: September 5373, August 5347, Maj 7766. Derudover skal det siges at min side er en af de helt klart førende hjemmesider om fly, luftfart og flyspotting i Danmark Det ville være dejligt hvis nogle evt. har prøvet noget lignende, og kunne give et eksempel på hvad de har fået af betaling
På forhånd 1000 tak! |
Hej FlyFreak,
CPO betyder at du får et beløb for hver gang din annoncør sælger noget på sin hjemmeside til en kunde som først har klikket på en annonce på din hjemmeside.
CPM betyder at du får et beløb for hver 1000 gange annoncen vises på din hjemeside.
Fordelen ved CPO er at du får et højt beløb (fx. 25-300 kr) pr. gang du henviser en kunde. Ulempen er at du ikke kan være sikker på at de kunder du henviser rent faktisk køber noget på annoncørens hjemmeside.
Fordelen ved CPM er at du er sikker på at få et bestemt beløb for hver sidevisning. Ulempen er at du ikke får så mange penge for sidevisningerne fordi annoncøren ikke ved om dine besøgende rent faktisk ser annoncerne.
En mellemløsning er PPC som betyder at du får penge for hver gang dine brugere klikker på en annonce.
Hvis du ikke har erfaring med annoncering på din side, så vil jeg anbefale dig at bruge Google adwords eller nogle af de etablerede annoncenetværk. Her får du nemlig sikkerhed for at få dine penge ind - fordi de har sporingsværktøjer til ale afregningsmetoderne (CPO/CPM/PPC).
MVH
Jon Hauge
Relation House