Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilket grafikkort?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har nu:

Processor: AMD Athlon(tm) 64 Processor 4000+,  MMX,  3DNow, ~2.4GHz
Memory: 2048MB RAM
Card name: NVIDIA GeForce 7900 GT/GTO

Mit gfx kort er vidst ved at dø, det laver mærkelige vifter af grafik i spil og "slukker" fra tid til anden så skærmen bliver sort i et par sekunder. Jeg vil derfor have et nyt. Det er jo nærliggende simpelthen at købe et nyt, men jeg vil faktisk gerne have et med 512 MB dedikeret ram - kan jeg det med den processor? Måske er det et dumt spørgsmål, men det er længe siden jeg lå og rodede i det indvendige af kabinetter :)

PÅ forhånd tak

Mette

PS. Jeg har lige set at min bios ikke er opdateret siden 2005 - kan det være det der gør det? Jeg tør nok ikk opdatere den, men jeg kender da et par stykker som kan klare den sag :)

Fra Sønderborg
Tilmeldt 26. Dec 05
Indlæg ialt: 442
Fra  Prospeed.dk Skrevet kl. 19:45
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Din processor afgør ikke hvilket grafikkort du kan sætte i din computer, så du kan godt købe et grafikkort med 512 MB RAM.

Ved køb af nyt grafikkort skal du være opmærksom på om dit bundkort understøtter PCI Expres eller AGP.

Og nej, manglende opdatering af din BIOS får ikke dit grafikkort til pludselig at holde op med at virke.

Fra Harboøre
Tilmeldt 10. Oct 07
Indlæg ialt: 941
Skrevet kl. 00:17
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Køb et 9800 gtx :D så er du ski godt garderet

Billig Tanktop helt ned til 66 kr. pr stk! med gratis fragt! det billigt!

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 08:28

Mange tak for svar. Hvordan/hvor kan jeg se hvad der understøttes?

Tak

:) Mette

Fra Sønderborg
Tilmeldt 26. Dec 05
Indlæg ialt: 442
Fra  Prospeed.dk Skrevet kl. 10:18

MetteSkagen:

Mange tak for svar. Hvordan/hvor kan jeg se hvad der understøttes?

Det står i din manual til bundkortet.

Hvis du ikke har gemt den, kan du finde manualen på nettet forudsat du kendet bundkortes navn.

Eller må du åbne din computeren og kigge på hvordan soklen til grafikkortet ser ud.

Her kan du evt. få en ide om hvordan soklen skal se ud:sata-pci-express-pci-card.jpg.

Og her kan du få en idé om hvordan de forskellige nye grafikkort performer: tomshardware.com.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 11:31

elund.dk:

Din processor afgør ikke hvilket grafikkort du kan sætte i din computer, så du kan godt købe et grafikkort med 512 MB RAM. 

Hmm - Nej.

Realiteterne er at mange CPUer i maskiner rundt omkring _er_ den store flaskehals i dag fordi selv relativt billige grafik har så meget ydelse.

Sidder du f.eks. med en Pentium 4 3Ghz eller en middelhurtig og halvgammel AMD CPU (som i dette tilfælde) så kan du _ikke_ bare knalde de bedste kort - Eller dvs. hvis dit bundkort er PCI-Express og du har strøm nok på PSUen så kan du jo godt men du udnytter _aldrig_ kortet du smider i.

Til den CPU (og hvis du har PCI-E) så vil jeg foreslå noget ala ATI HD4670 som er et helt nyt kort - Det koster kun ca. 650 kr og kan trække 2 x monitorer i op til 2500x2000 ca. Derudover er der fuld hardware support den grafiske side og kortet performer faktisk uhyggeligt godt til prisen.

Som tillægsbonus så larmer det ikke så meget og bruger faktisk utroligt lidt strøm.

ATI HD4670 m. 512MB Ram til 650 kr

ATI HD4670 m. 1GB Ram til 749 kr

Hvis du ikke har PCI-Express port men istedet AGP8 så kan du købe et ATI HD3850 m. 512MB Ram til 920 kr.

Gældende for kortene er at de nok lige er på grænsen af hvad din CPU kan følge med til og at det er best value for the money køb - uden sammenligning.

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 11:49

Wow - det er da for vildt med den pris. Jeg må lige checke om min computer kan bruge det, så vil jeg have det. Måske kan jeg ved samme lejlighed checke om jeg kan proppe mere ram i for jeg har 2GB men ku' godt bruge 4 :)

Tak for input!!!

:) Mette

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 20:14

Ok, jeg kan se at kortet er et PCI express. Kan jeg så godt bruge PCI express 2.0? (Ronnis tip var et 2.0)Jeg har hørt at det mærke har problemer med køling, skal jeg tage forholdsregler?

Jeg har også kigget på min ram og kan se at jeg har to 1GB Corsair klodser, XMS 3200 400MHZ - kan jeg opgradere til 2 2GB klodser i stedet eller skal jeg så have nyt bundkort?

På forhånd tak

Mette

Tilmeldt 8. Nov 07
Indlæg ialt: 718
Skrevet kl. 20:38
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

MetteSkagen:

Måske kan jeg ved samme lejlighed checke om jeg kan proppe mere ram i for jeg har 2GB men ku' godt bruge 4 :)

Husk at hvis du har 32-bit styresystem installeret på computeren, at du så ikke ville kunne udnytte de fulde 4GB. Uden at gå så meget i dybden, udnytter dit 32bit-styrestem kun omkring 3,5 GB af dit RAM. Hvis du vil bruge mere ram, skal du skifte styresystemet ud med en 64-bit version hvilket kræver en geninstallation.

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 20:43

Ah, ja, det var jo meget godt at vide - tak for det :)

Mette

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)