Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilket grafikkort?

Side 2 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du kan bruge alle PCI-Express kort - overførsels hastigheden er bare langsommere (du har sikkert PCI-Ekspress x 8 - hvorimod alle nye kort er med PCI-Express 2.0 x 16)

ATI Har intet problem med køling - Der er selvfølgelig stor forskel på forskellige modeller men nu har jeg rent faktisk HD4670 sidende i mine kontor maskiner så de er testet ;)

Jeg havde faktisk købt HD4850 special edition med Zalman kølere på (fordi modellen 4850 har nogle køleproblemer) men så vidste det sig at de geniale ingeninører har klippet nogle pins af på fan kontrollen så man faktisk ikke kan styrer fan speed via kortet (som man kan på alle andre HD38xx, HD48xx kort) så zalman køleren kørte 100% hele tiden - Og selvom det for en maskine i max peak ikke var særligt højt så var det for meget for et idle kort (støj).

Se sammenligning af udvalgte kort her på ydelse:

http://www.techpowerup.com/reviews/Powercolor/HD_4670/26.html

Se sammenligning af udvalgte kort her på ydelse / watt:

http://www.techpowerup.com/reviews/Powercolor/HD_4670/27.html

Se sammenligning af udvalgte kort her på ydelse / krone brugt:

http://www.techpowerup.com/reviews/Powercolor/HD_4670/28.html

Som du nok kan se ud af de 3 charts så er valget ret åbentlyst - næsten uafhængigt er opløsning så er HD4670 det kort som overordnet set scorer det meste gennemsnit på alle charts.

Et alternativ kunne være Nvidia 9600GT men da det ligger mellem 850 og 999 kr og du reelt set kan få et 9800GT til 999 kr nu (chartsene er en måned gamle) så ville et 9800 GT kort yde betydeligt bedre per krone brugt end 9600 og derved ryger 9600GT nok ud til fordel for 9800GT.

Bemærk også at testen ikke er med 4670 kortet med 1GB ram som reelt ligger til 749 kr og som reelt outperformer 9600 GT rent på ydelse - Derfor må den ultimate vinder all around model være 4670 1GB modellen til 749 - og som alternativ så 9800GT til 999,-

Dog skal det nævnes at det selvfølgelig kun er for maskiner der kan udnytte kortene - i dit tilfælde ville jeg nok bare satse på HD4670 med 512mb Ram til ca. 649,- for det er nok alligevel (på trods af neddroslingen på bus (pci-e) hastigheden) ca. maksimalt hvad dit system kan trække.

Som en side bemærkning kan jeg nævne at jeg på min home box har et HD4870X2 og tak skæbne det rykker det kort - da det ramte gaden måtte Nvidia sable af prisen på deres topmodeller (som de har måtte gøre hver gang AMD har lanceret HD38xx, HD48xx og nu også med HD46xx).

Som en sidste lille detalje kan nævnes at du rent faktisk med det rigtige bundkort og strømforsyning kan smide 4 stk HD4670 1GB kort i X Crossfire og derved for 3000 kr (for grafikkortene) sidde på lidt af en kraftkarl af en maskine med 4GB Grafikkorts ram der kan trække 8 skærme i 2500x2000+ og som rent faktisk også kan bruges til rendering af grafiske processor m.v. (eller folding @home) hvor udnyttelsen af GPUerne og de paralelle processorer er muligt (en lille teknologisk revolution hvis du spørger mig).

Anyways det var en lille tour de grafikkort Oktober 2008 - håber det var brugbart Big Smile

Ps. iflg. rygterne så kan vista 32bit med Service Pack 2 faktisk udnytte 4GB ram nu - men sider du på XP ja så tælles ram over 3,5gb (og grafikkorts ram tæller med) ikke som brugtbart af styrersystemet.

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 22:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Du er alt for sej til det der teknik Ronni - mange tak :)

Mette

Side 2 ud af 2 (12 indlæg)