Er der nogen der ved om Google har introduceret nye algoritmer eller noget, jeg skal lige love for at der sker noget for tiden, i hvert fald på de ord jeg holder øje med. Siderne hopper op og ned, heldigvis ligger stabilt mellem top 5 men det var nu bedre da jeg låp stabilt i top 3. Men pludselig er den side der altid har ligget nummer et forsvundet og det vælter ind med "konkurrenter" der ikke har væet repræsenteret tidligere. Er der andre der har observet dette eller ved noget om det?
Sidste år justerede Google på sine algoritmer mere end 400 gange, så jeg vidt jeg husker en udtalelse fra dem. Det samme sker nok i år - og det kan godt ske, at nogle af de ændringer rammer de relevante nøgleord for dig.
Jeg har ikke observeret helt samme mønster, som du beskriver, men på en række ord virker søgeresultaterne noget mere volatile end for et halvt års tid siden.
Ja OK de fintuner selvfølgelig nok hele tiden, det her er bare voldsomt og jeg har bare ikke været ramt af det tidligere. Jeg overvåget mine primære søge ord rimeligt tæt i 2 år og der har aldrig været de store udsving. Jeg må jo bare krydse fingrene og håbe jeg kan beholde min top position, og som det ser ud lige nu så er min værste SEOkonkurrent væk fra 1. pladsen og de sider der ligger der nu ser ud til at være der ved rent tilfælde, kombineret med at jeg lige har lavet en del SEO tiltag så ender det måske med at blive helt godt.
Før du begynder jubel-dansen, skal du nok vente et par dage.
Fra tid til anden kan man nemlig se helt korte udsving og mærkelige resultater en dags tid eller to, før resultaterne vender tilbage til "normalen". Så vent med champagnen eller nisseøllen til du har set det nuværende resultat i et par dage.
Før du begynder jubel-dansen, skal du nok vente et par dage
Jo tak det skal også lidt mere til før jeg jubler jeg vil altid gerne lige se den ligge stabilt et par uger før hændrene ryger helt over hovedet og jeg har mine lumske anelser om at dem der lå nummer 1 lige pludselig får deres plads igen. Men det er helt tovligt som de farer op og ned i øjeblikket, jeg er tilsyneladende ikke så hårdt ramt jeg holder mig rimeligt i toppen af side 1 og fortsætter med at komme frem på mange andre end mine primære søge ord, efter en kraftig optimering af systemet for en god måned siden har jeg fået en top 10 placering på flere nye ord og på flere søgemaskiner. Men specielt det ene ord er ubetinget min største trafikkilde, og får derfor også lidt ekstra opmærksomhed, og jeg undrede mig bare men det lyder som om det er noget der sker for flere.
Når du oplever ændringer af dine placeringer skyldes det som regel ændringer i markedet, frem for større ændringer hos Google. Det kan være der er kommet en del nye sites til, eller eksisterende sites har fået flere nye links eller indhold end dig.
Det er derfor vigtigt ikke bare at holde løbende øje med dine egne placeringer men også dine konkurrenters - samt de øvrige forhold der ligger til grund for placeringerne (herunder bl.a. indekserede sider og backlinks).
Det er bl.a. det, som vi har brugt en del tid på at lave et godt system til på SEO Supporten.