Jeg har været selvstændig som bibeskæftigelse i 5 år og det går egentlig meget godt, taget mit tidsforbrug i betragtning. Jeg har planer om at gå på fuld tid med mine webshops indenfor nogle måneder, men hvilke ting skal jeg være opmærksom på og hvilke gode råd vil I give mig med på vejen? Det drejer sig om www.ToyotaExtreme.dk , www.extremestyling.dk/ og www.stylingshop.dk som primært sælger autoudstyr og skilte/reklame til autobranchen. (ToyotaExtreme.dk skiller sig lidt ud ved at være et community med tilknyttet Shop) Jeg har andre shops i støbeskeen, der KUN omhandler skilte, og jeg har lært en del SEO/SEM som jeg selvfølgelig også vil arbejde (videre) med ifm. mine webshops. Mine shops ligger OK i søgemaskinerne, min største hurdle er indgående links... dem har jeg desværre ikke godt styr på.... Men tilbage til spørgsmålet; hvilke tanker skal jeg gøre mig inden jeg fjerner sikkerhedsnettet under mig og går på fuld tid med mine projekter ? |
Verden omkring dine shops udvikler sig og du skal jo også følge med. Det tror jeg også, at du gør. Det er rigtig godt at overveje, hvordan din forretning skal udvikle sig over de kommende år - så du følger med udviklingen i dine omgivelser og er foran konkurrenter. Har du styr på hvem der handler i dine shops og hvorfor? Hvad gør du og kan du gøre for at få flere kunder?
Økonomien er jo et væsentligt område, og jeg formoder at du har kikket på, hvordan det hænger sammen i forhold til din privatøkonomi - og at du også har indtjening, så du kan dække lidt ind til dårligere tider.
Jeg kender ikke din hovedbranche, men i øjeblikket (og indenfor det næste halve år) vil jeg fortsat vurdere, at der ikke er problemer med at få et "almindeligt" arbejde, så hvis det går helt galt, kan du få et arbejde. Hvis der er større arbejdsløshed indenfor din branche, så vil jeg lige tage det med i mine overvejelser. I værste fald kan du jo vælge et arbejde indenfor de områder, der mangler selvom det ikke er dit speciale.
Inden jeg startede som selvstændig tænkte jeg over, hvordan jeg havde det med kun at være mig selv og ikke have kollegaer omkring mig i dagligdagen - og selv skulle bygge min dagligdag og at jeg selv skal træffe alle beslutninger. Jeg har ikke fortrudt det i et minut.
Jeg ønsker dig pøj pøj og god vind!
Hilsen Jakob