Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aps eller enkeltmandsfirma?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Haslev
Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 319
Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg kan ikke rigtig gennemskue om jeg skal registrere mit firma som et Aps eller blot beholde det som enkeltmandsvirksomhed!

Hvad er fordelene bortset fra at jeg ikke kan få taget alt hvad jeg ejer ved konkurds ved at have et Aps.

Ulemperne hvad er de, bortset fra at der skal laves årsopgørelse af en revisor.

Jeg tænker jo at hvis man gerne vil have store kunder, er man nødt til at virke "stor" selv.

Enkeltmandsfirma lugter jo lidt af småt og få medarbejdere, hvilket ikke tiltrækker store kunder er min erfaring!

Jeg er interesseret i at få foden indenfor de større byggerier og licitationer.

Måske jeg er helt galt på den, men jeg vil da gerne have nogle råd eller kommentare.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:15
En af fordelene er at du kan optimere din beskatning ved at hæve løn op til topskattegrænsen og udbytte op til grænsen for aktieindkomst = 28% udbytteskat, fremfor bare at lade det hele beskatte som overskud

Vil du på et tidspunkt have en medejer/medarbejder o.l.  ind kan det ske ved at denne nytegner anparter i selskabet uden skattemæssige konsekvenser for dig. I en personlig virksomhed vil det at du optager en medejer betyde at du afstår halvdelen af virksomheden med beskatning til følge.

Senere kan man så bygge et holdingselskab ovenpå. Den model muliggør at du kan sælge driftsselskabet ved at lade holdingselskabet sælge anparterne i driftsselskabet, og et sådant salg er skattefrit for holdingselskabet efter 3 års ejertid. Derved udskydes beskatningen til den dag hvor du måtte sælge eller likvidere holdingselskabet.

Bemærk at du bør stifte selskabet ved en skattefri virksomhedsomdannelse så du undgår at udløse skat af evt. goodwill, fortjeneste på driftsmidler, biler m.v. som følge af omdannelsen.         

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 30. Apr 06
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 00:25
Hej,

Ved oprettelse/omdannelse til APS, hvor stor en andel kan indgå som goodwill?

Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 146
Skrevet kl. 09:36
Dette med at "virke" stor fordi man driver ApS...   Er det bare mig der synes at det sagtens kan virke stik modsat. Er Aps ikke bare udtryk for, at man ikke har penge nok til at stille et A/S på benene.

Eller er der noget pengeteknisk i det ene frem for det andet (A/S ctr. ApS) - Bent ?

Jeg driver min biks som personlig. Så er der heller ikke nogen udenforstående som kan snage i økonomien. Enkelte leverandører kan godt finde på at pive lidt. Det forstår jeg ikke. I mit tilfælde kan de jo komme og "slagte" hele familien hvis jeg ikke lever op til mine forpligtelser.

Mvh/

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 10:09
1) Det der kan indgå er den goodwill som er oparbejdet i virksomheden (100%). Det sværre er at opgøre hvad den værdi så er. Det er i vidt omfang et spørgsmål om hvad revisoren kan stå inde for. Men husk: Medmindre det handler om at nå minimumskapitalen er der ingen fordele ved at operere med en høj goodwill.

2) Det er i bund og grund et fed om man vælger at have et ApS eller et A/S. Det er også et spørgsmål om hvad der er kotume i blandt den kundekreds man færdes.    

Tilmeldt 30. Apr 06
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 10:18
Nej, men som Lars Larsen udtrykker det, så er et ApS udtryk for "á prøver sgu"

Der kan da være mange flere penge bag et ApS. Forskellen er krav i lovgivningen for henholdsvis A/S og ApS.

Microsoft Danmark ApS er vel et tydeligt eksempel på, at det ikke er noget pengespørgsmål.

Driver også selv som personlig, men kan godt forstå at leverandører og kunder måske gerne vil kunne se et firma lidt efter i kortene, så hvis de indgår en kontrakt, så er det ikke med en mand der er på vej til "slagteren".

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 10:22
Lars Larsen er jyde og har sin egen udtryksform. Langt de fleste holdingselskaber er, når vi ser bort fra de store koncerner, aps''er.  

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)