Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Annulering af faktura??

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Varde
Tilmeldt 30. Oct 07
Indlæg ialt: 250
Fra  RH Freelance Skrevet kl. 23:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Har brug for et lille lynsvar :)

Jeg sidder med en faktura der er bogført i summasummarum, men kunden har afblæst det hele, så jeg skal selvfølgelig have annuleret fakturaen, så den ikke er i mit system mere som penge jeg får ind, og så jeg ikke skal betale moms og skat af skidtet. Men hvordan?

Det skal også være sådan, at den "stopper" fakturaen i "Bilagsoversigten", således jeg ikke hele tiden har en besked om, at den ikke er betalt?

Håber på nogle gode svar :)

På forhånd tusinde tak,
RHFreelance

Fra næstved
Tilmeldt 21. Jun 08
Indlæg ialt: 363
Fra  sensolin gulvmontering Skrevet kl. 01:09

nu kender jeg ikke programmet. men hvis du sidder med en faktura. har du vel udført noget arbejde for den fakture ellers havde du den vel ikke. jeg kender ikke din fremgangsmåde , men jeg skriver da ikke faktura på noget jeg ikke har lavet.

men ellers kan man vel skrive en kreditnota som så modregnes i programmet

Fra Næstved
Tilmeldt 19. Nov 07
Indlæg ialt: 1934
Fra  ShopNyt Skrevet kl. 10:55

Hej.

Du skal ikke annullere fakturaen, men oprette en KREDITnota på samme beløb, og bogføre denne.

Mvh.

ditbrugtmarked

Fra Varde
Tilmeldt 30. Oct 07
Fra  RH Freelance Skrevet kl. 14:20

Jeg har oprettet fakturaen da kunden skulle forudbetale, jeg har haft et par dårlige oplevelser med denne nemlig.

Men skal jeg bogføre fakturaen som betalt, og så lave en kreditnota til samme kunde?

Da jg oprettede fakturaen ahr den:
- Krediteret 650 på "Salgsmoms"
- Krediteret 2600 på "Udført arbejde"
- Debiteret 3250 på "Debitorer, ubetalte fakturaer"

Hvis jeg bogfører fakturaen som betalt, krediterer den 3250 på "Debitorer, ubetalte fakturaer".

Skal jeg bogføre den som betalt og oprette en kreditnota til samme kunde, sætte streg over fakturaen i bilagsmappen og skrive annuleret, printe kreditnotaen og sætte ind som bilag også hvorpå jeg skriver at det er annulering af fakturaen på de 3250 for kunde xx?

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 17:22
Du laver en kreditnota. du har jo ikke fået nogle penge ind. Hvis du laver den som betalt så skal du betale moms. Hvis du laver en kreditnota udligner du moms beløbet.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Fra Varde
Tilmeldt 30. Oct 07
Fra  RH Freelance Skrevet kl. 18:37

Jamen som jeg siger gjorde den følgende da jeg oprettede fakturaen (sådan gør den bare):
- Krediteret 650 på "Salgsmoms"
- Krediteret 2600 på "Udført arbejde"
- Debiteret 3250 på "Debitorer, ubetalte fakturaer"

Kan jeg lave en kreditnota der "udligner" på alle 3 kontoer?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:55

JA!

Fra Varde
Tilmeldt 30. Oct 07
Fra  RH Freelance Skrevet kl. 19:06

Så har jeg bare tilbage det problem at fakturaen står som ubetalt og jeg får besked hele tiden om at den ikke er betalt?

Summasummarum har også en funktion til kreditnota af faktura, men kun af betalte fakturaer - den er jo bare ikke betalt?

Fra Aalborg
Tilmeldt 7. Jan 08
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 20:01

Hej RHCortx

Jeg er også bruge af Summa, og oplever ofte at skulle lave kreditnotaer.

Hvis fakturaen er, som du skriver, ubetalt, klikker du på Kreditnotaer, og opretter en ny kreditnota. I det vindue du får frem, er der et felt hvorfra du kan finde fakturaen som skal udlignes, den finder du så og henter varelisten (den skal du ikke røre ved), når du så klikker på Bogfør, så bliver fakturaen på kundens konto nulstillet. Og jeg vil mene, at det også gælder momsen.

Venlig hilsen
Jonna

Fra Varde
Tilmeldt 30. Oct 07
Fra  RH Freelance Skrevet kl. 20:27

Ja okay, smart, super ..

Hvad så nu? jeg trykkede ja til at den skulle bogføre den og kan se at den har "udlignet". Hvordan skal jeg så "bevise" det? Kan se at den ikke har brugt noget bilagsnummer. Skal jeg indsætte den i min fakturamappe sammen med alle fakturaer og IKKE i min bilagsmappe? Således det ikke er noget bilag nogen steder? Eller skal den indsætes som kassekladde eller noget?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)