Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opretholdelse af startkapital fra APS

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København N
Tilmeldt 10. Dec 07
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har for nylig omdannet min enkeltmandsvirksomhed til et APS, hvor der indgik et indskud på 180.000 via den skattefrie virksomhedsomdannelse. Nu vil jeg gerne trække nogle penge ud til løn, men jeg er i tvivl om reglerne for indskudskapitalen på de 125.000.

Skal der stå 125.000 kr på kontoen til hver en tid? Eller er det blot ved årets udgang?

Jeg har også andre værdier i form af tilgodehavender fra kunder og aktier - kan de indgå i beregningen af de 125.000? Sagen er, at jeg normalt har en del tilgodehavender ved årsskiftet, hvor jeg er sikker på at pengene kommer hjem (det offentlige system er nogen gange 6 mdr. om at betale!), og jeg står og skal bruge løn i mellemtiden.

Endelig har jeg lige været uheldig at tabe en del penge til en kunde, der havde et APS. Der viste det sig, at der ikke var en krone at komme efter og tilsyneladende havde det ingen videre konsekvenser, at de 125.000 ikke var reserveret i firmaet....

Altså - hvis der er nogen, der kan fortælle lidt mere om forholdene omkring de her magiske 125.000, er jeg taknemmelig! :-)

Gosia

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:41

Hej!

Det er egenkapitalen der skal være 125k. dog må selskabet tabe op til 50% af egenkapitalen...hvorefter

ledelsen senest 6 måneder skal komme med forslag til reetablering af egenkapitalen.

Jemen det offentlige er jo sikre tilgodehavender, så hvis din drift ser fornuftigt ud, kan du roligt

udbetale noget løn til dig selv.....husk som normal A-indkost.

Overvej også udbetaling af udbytte til dig selv efter udbyttereglerne.

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 23:42

Du skal have en egenkapital på 125.000,- og det kan være i enten inventar, maskiner, likvider, værdipapirer, tilgodehavender og andre værdier. Så der skal ikke stå 125.000,- på en bankkonto et eller andet sted. Der skal bare være værdier i selskabet for beløbet.

At din kunde er gået konkurs er der sådan set ikke noget at gøre ved. Selskabet har jo "bare" ikke været gode nok til at skabe overskud. Det er sådan set ikke ulovligt at være uheldig eller dårlig til at drive forretning. Hvis ejeren/ledelsen har foretaget sig noget ulovligt (eks. optaget anpartshaverlån) kan der tages retslige skridt for at gøre ejer/ledelse ansvarlig.

Hilsen Jakob

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 10:44

Hejsa, jeg har tidligere skrevet dette lidt populistiske...

Hvis selskabet oplever et underskud på driften 1 år, og dette underskud udhuler egenkapitalen i selskabet, så står selskabet måske med en negativ egenkapital.. det betyder ikke at selskabet dermed skal lukkes eller går konkurs.. konkurs afgøres altid af fx. kreditorerne... ledelsen, dvs. dig, skal herefter lægge en plan for, hvorledes egenkapitalen retableres, og det kan jo være ledelsen beslutter at det sker ved at skære ned i kommende omkostninger og sælge noget mere.. og dermed retter man skuden op...

Husk: Mit favoritcitat: største fordel ved at være gift, er at man kan hæve 2 x 47600 til 28% i sit aps i udbytte :-)

Fra København N
Tilmeldt 10. Dec 07
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 19:36

Tak for svaret! Nu står det lysende klart for mig Big Smile

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)