Har lige fået brev om, at PostDK hæver priserne igen. Min umiddelbare tanke er, at så bliver jeg nødt til at lukke :-( men der må da være andre muligheder? Jeg har i forvejen sat mine priser efter de danske portoprisser, men min forretning overlever ikke yderligere prisstigninger. Jo, i en periode, men det kunne mærkes sidst jeg ændrede priserne pga. porto stigninger.
Kom med jeres løsninger. Bruger i PostDK som leverandør?
-Hanne |
Hej Hanne
JEg bruger Postdanmark som leverandør, og har faktisk ikke nogen problemer i den forbindelse. Jeg kan se, at du regner forsendelsen ind i priserne, og det bliver alt for dyrt for dig. Jeg fastsætter en pris på varen uden hensyn til forsendelse, og herefter betaler kunderne porto efter Postdanmarks takster. Jeg har ikke fået nogen klager over det - tværtimod er kunderne glade for gennemskuelige priser.
Du har en yderligere fordel ved at lægge portoen på til sidst: Du kan bogføre den via en udlægskonto, så fakturering af porto ikke pålægges moms.
Et enkelt regnestykke, baseret på oplysninger på din side.
Vare 200 kr, fragt 33 kr. Du fakturerer kunden 200 kr, og betaler så 40 kr. i moms og 33 kr. i porto. Dermed har du 127 kr. tilbage for varen.
Hvis du nu nedsætter prisen med 33 kr., fordi kunden selv betaler fragten får du følgende regnestykke:
Kunden faktureres 167 kr. for varen + 33 kr. for porto. De 33 kr. bogføres over udlægskonto. Kunden betaler stadig 200 kr, men du skal kun betale moms af 167 kr, 33,40 kr. så bliver din udgift 66,40 til moms og porto, så nu har du pludselig 133,60 tilbage for varen.
I dette tilfælde kan du altså lade kunden betale det samme som hun plejer, men du får 6,60 mere efter du har betalt omkostningerne.
Så prøv at overveje om du ikke skal sætte priserne ned og opkræve portoen - kundene kan se, hvad de betaler for, og dine varer ser faktisk lidt billigere ud, når kunden går ind på siden.