kan jeg ikke lave et enkeltmandsfirma hvor mit aps står som ejer?
Nej.
Årsagen er at jeg gerne vil holde det adskilt fra mit eget aps
netop, det gøres ved at dit nuværende aps (med fx cvr 12345678) stifter et datterselskab med nyt cvr (23456789).
De er hermed adskilt og dit tidligere aps ejer den nye virksomhed således som du ønsker.
Det kræver naturligvis, at dit nuværende aps har 125K til at skyde ned i den nye datter (cvr (23456789))
- har dit nuværende aps ikke det må det skaffe midlerne.
Dette kunne gøres således:
Hvis du kunne låne 125K, kan du låne dem videre til dit holding, der herefter anvender dem som indskud.
Når datterselskabe så tjener indtægt, der beskattes med 25%, udlodder det overskud efter skat med fx. 125K skattefrit til holding, der herefter skattefrit udbetaler afdrag til dig på lånet med 125K (afdrag på lån ud til dig er selvsagt skattefri tilbagebetaling).
Dit indskud kommer dermed tilbage.
Eneste minus i min verden er at du "bogholderimæssigt" skal beregne rentebetaling fra holding til dig med mindsterenten (www.nationalbanken.dk) ca. 4% - der er altså kr.5000 om året.
Du skal endvidere selv huske at indtægtsføre denne indtægt på din selvangivelse, og holding skal trække det fra.
Hvis holding ikke har skattepligtig indtægt kan udgiften udnyttes af datter via sambeskatning.
PS husk du behøver ikke nødvendigvis revisor i det nye selskab, hvis du opfylder betingelserne, hvorfor du kan spare omkostninger her - læs mere på www.ditselskab.dk under "ofte stillede spørgsmål"