Hej . Jeg er kommet ud i det "dejlige" problem at jeg tjener for mange penge vedsiden af su'en. Da jeg samtidig har en del forskellige arbejdsgivere kunne det være en fordel for mig at køre lønnen ind igennem et Aps selskab. Har valgt aps da jeg også regner med at få et overskud i firmaet. Nu er det sådan at jeg har en del penge stående i aktier frem for kontanter. Derfor kunne jeg godt tænke mig og høre om jeg kan skyde de 125.000kr ind i aktier uden at skulle hæve dem.
Problemet er at hvis jeg først skal hæve aktierne så får jeg en stor gevinst som fremkommer på min konto som en indtægt og så kommer staten og siger jeg skal betale su tilbage.
Samtidigt har jeg et tillægsspørgsmål. Firmaet skal jo have en addresse. Hvis det ikke er tilladt at drive erhverv her hvor jeg bor (bor på kollegie). Kan man så leje en postbox.? Er det nok til adresse for firmaet eller skal jeg f.eks. have adresse hos mine forældre.? |
Når du skal stifte et selskab overgår selskabskapitalen til selskabet og det er for så vidt ikke dine penge mere (ejerskabet overdrages til selskabet). Det betyder at du overdrager aktierne til dit selskab og så har du skattemæssigt solgt aktierne - og så bliver du beskattet.
Så det kan du ikke. Du kan i stedet for tale med din bank om at de låner dig pengene mod at du lægger dine aktier til sikkerhed. Så kan du bruge lånet til stiftelse. Så har du selvfølgelig en gæld, du minimum skal betale renter på. Vurderingen for om det er smart for dig afhænger lidt af, hvordan dine fremtidige økonomiske forhold er og dig selv.
Hilsen Jakob