Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg bruge mine aktier som indskud til et Aps.?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Vedbæk
Tilmeldt 24. Sep 08
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 2 person

Hej . Jeg er kommet ud i det "dejlige" problem at jeg tjener for mange penge vedsiden af su'en. Da jeg samtidig har en del forskellige arbejdsgivere kunne det være en fordel for mig at køre lønnen ind igennem et Aps selskab. Har valgt aps da jeg også regner med at få et overskud i firmaet.

Nu er det sådan at jeg har en del penge stående i aktier frem for kontanter. Derfor kunne jeg godt tænke mig og høre om jeg kan skyde de 125.000kr ind i aktier uden at skulle hæve dem.

Problemet er at hvis jeg først skal hæve aktierne så får jeg en stor gevinst som fremkommer på min konto som en indtægt og så kommer staten og siger jeg skal betale su tilbage.

Samtidigt har jeg et tillægsspørgsmål. Firmaet skal jo have en addresse. Hvis det ikke er tilladt at drive erhverv her hvor jeg bor (bor på kollegie). Kan man så leje en postbox.? Er det nok til adresse for firmaet eller skal jeg f.eks. have adresse hos mine forældre.?

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 17:23

Når du skal stifte et selskab overgår selskabskapitalen til selskabet og det er for så vidt ikke dine penge mere (ejerskabet overdrages til selskabet). Det betyder at du overdrager aktierne til dit selskab og så har du skattemæssigt solgt aktierne - og så bliver du beskattet.

Så det kan du ikke. Du kan i stedet for tale med din bank om at de låner dig pengene mod at du lægger dine aktier til sikkerhed. Så kan du bruge lånet til stiftelse. Så har du selvfølgelig en gæld, du minimum skal betale renter på. Vurderingen for om det er smart for dig afhænger lidt af, hvordan dine fremtidige økonomiske forhold er og dig selv.

Hilsen Jakob

Tilmeldt 27. Apr 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 21:19

Kan man så indskyde sine personlige aktier i selskabet efterfølgende, hvis man ellers indskyder selskabskapital på normal vis? Her tænker jeg, hvis formålet med virksomheden alligevel er eje aktier i andre virksomheder og investere.

Hilsen

Stefan

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:27
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Et selskab er en anden juridisk person end du selv, og du kan derfor kun indskyde aktier, ved at sælge dem, og så lade selskabet købe samme aktier (eller andre) -. hvorved du beskattes af aktierne - Så ejer selskabet aktierne - men ikke som selskabskapital - blot som aktiver i selskabet. Ellers må du sælge og bruge de beskattede penge fra salget til at skyde ind som enten selskabskaptial eller låne selskabet som konvertibel anpartskapital m.-m.-, men om det så er en ide kræver meget mere viden

Om det så er en god ide skattemæssigt er nok mere tvivlsomt - med lagerbeskatning m.m. men det er jo en anden sag og intet af dette løser jo indtjeningen som går i SU beregning

Du kan generelt heller ikke bare ændre arbejdsgivere til faktura fra ApS - er det lønmodtager arbejde du udfører kan det give bøvl

Et selskab skal ha en fysisk adresse hvor EN eller anden kan kontaktes mig bekendt som sidste del

Er det så slemt - hvis du tjener godt, så vær stolt over ikke at skulle trække fuldt på samfundets SU

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:49

Phidelio82:

Kan man så indskyde sine personlige aktier i selskabet efterfølgende, hvis man ellers indskyder selskabskapital på normal vis? Her tænker jeg, hvis formålet med virksomheden alligevel er eje aktier i andre virksomheder og investere.

Hilsen

Stefan

Hej Stefan

Aktier værdiansættes på et reguleret marked til kursværdien ved overdragelsen, hvorfor de kan anvendes som apportindskud i et selskab i.f.m. stiftelsen.

Hvis værdien overstiger eks. kr. 50.000, så vil den overskydende del kunne indgå som et lån i selskabet, som du kan hæve igen, når likviditet og indtjening tillader dette.

Meeeennnn... som John er inde på, så skal der afregnes skat af en fortjeneste, idet indskud betragtes som et salg.

Spørgsmålet er, hvorvidt det ikke vil være bedre, at stille aktierne som sikkerhed for et privat lån, som selskabet herefter kan stiftes. Herved kan du bibehold de nuværende aktier og sælge disse på et optimalt tidspunkt. Fremtidige investeringer vil så kunne ske i selskabet.

Tag evt. en regnskabs-/skattekyndig med på råd inden, du tager beslutningen.

Tonny

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)