Hej... Nu har jeg efterhånden gjort mg en del erfaringer med PR kontra reklamer. Min erfaring siger at PR ikke når reklamer til sokkeholderne. I særdeleshed rigtig irriterende, da jeg selv er cand.comm. og skrev speciale bl.a. om pressekontakt og gerne ville arbejde med PR dengang. I denne uge er vi fx i søndags BT i kvindesektionen - stor artikel - 2-3 kunder gav det kun. Sidste uge i metroexpress - har ikke hørt det gav nogen kunder - og så har vi været i samtlige større medier ellers, herunder p3 og tv2nyhederne. Det giver ikke en skid i forhold til vores reklamer. Jeg har endda rekrutteret et meget erfarent PR-bureau som ikke kunne få selv den mindste smule omtale ud af sine anstrengelser ,men skal da sige til PR-mandens forsvar at den historie vi ville have i også er svær at sælge. Prøvede selv før jeg hyrede ham, da det måske var fordi jeg selv var for ringe til at sælge varen til journalisterne. Det mest positive jeg kan sige om PR i forhold til salg af service og produkter er, at det er sandt, at des oftere en potentiel kunde har set ens navn og logo, helst i en positiv sammenhæng, des større chance for at de køber, fordi de fleste helst vil købe noget de fornemmer de kender lidt eller meget til i forvejen. Men effekten er mikroskopisk svær at måle hos os, og vi spørger alle kunder, hvor de har hørt om os henne. Jeg vil dog ikke gå så langt at sige at PR aldrig er det rigtige værktøj fx i politik, men í forhold til fxsalg af vores skønhedbehandlinger, som er er helt unikke tilbud så sparker det slet ikke røv i forhold til traditionel reklame i radio, i tryjte medier på nettet etc. Og så er jeg særdeles skeptisk overfor den måde som PR-arbejde nogen gange måles på, nemlig at man måler antal spaltemillimeter eller artikler trykt i diverse medier og så siger at med en gennemsnitlig pris pr. spaltemillimeter eller artikel, der svarer til, hvad det ellers ville have kostet at trykke en annonce i samme størrelse, så har kampagnen den og den værdi målt i annoncekroner. Tør vædde på at hvis vi havde fået 10 sekunders direkte reklame i tv2 nyhederne så havde vi fået mere end 2-3 kunder ud af det. Det der er hele problemet med PR som jeg ser der er - 1. Journalisterne har den frækhed, de kalder det sikkert selv integritet ;). at bortcensurere de budskaber som sælger varen, fx at vi giver garanti på vores ydelser, det skriver de aldrig om, men det er det som bl.a. sælger. 2. Artiklerne handler jo tit om alt muligt andet end selve produktet. Journalisterne vil typisk have en kommentar om et eller andet, som de kan sætte sort/hvidt op overfor fx en konkurrents synspunkt, men det sælger ikke billeter. Så det korte af det lange er at markedsføring tillader os at stramme budskabet op og gå lige til sagen og så skovler vi kunder ind, men efterhånden så siger vi bare ja til journalisterne, når de ringer til os, som ren service. Hvad er jeres erfaringer med PR kontra markedsføring?
|
Vigtig tråd du hiver gang i kaffedrikker. Jeg er selv ved at starte op, og skal jo i gang med markedsføringsdelen. Jeg havde da tænkt at ville vægte PR som en stor del faktisk.
Men måske det afhænger meget af produktet? Dog syns jeg det ikke lyder dårligt at du er belvet nævnt i alle størrere danske medier. Mystisk der ikke kommer flere kunder ud af det.
Jeg glæder mig til at høre hvad folk siger.
Simon