Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

PR eller reklamer? PR sucker hos os..

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)
Tilmeldt 20. Aug 07
Indlæg ialt: 215
Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej...

Nu har jeg efterhånden gjort mg en del erfaringer med PR kontra reklamer. Min erfaring siger at PR ikke når reklamer til sokkeholderne. I særdeleshed rigtig irriterende, da jeg selv er cand.comm. og skrev speciale bl.a. om pressekontakt og gerne ville arbejde med PR dengang.

I denne uge er vi fx i søndags BT i kvindesektionen - stor artikel - 2-3 kunder gav det kun. Sidste uge i metroexpress - har ikke hørt det gav nogen kunder - og så har vi været i samtlige større medier ellers, herunder p3 og tv2nyhederne. Det giver ikke en skid i forhold til vores reklamer. Jeg har endda rekrutteret et meget erfarent PR-bureau som ikke kunne få selv den mindste smule omtale ud af sine anstrengelser ,men skal da sige til PR-mandens forsvar at den historie vi ville have i også er svær at sælge. Prøvede selv før jeg hyrede ham, da det måske var fordi jeg selv var for ringe til at sælge varen til journalisterne.

Det mest positive jeg kan sige om PR i forhold til salg af service og produkter er, at det er sandt, at des oftere en potentiel kunde har set ens navn og logo, helst i en positiv sammenhæng, des større chance for at de køber, fordi de fleste helst vil købe noget de fornemmer de kender lidt eller meget til i forvejen. Men effekten er mikroskopisk svær at måle hos os, og vi spørger alle kunder, hvor de har hørt om os henne. Jeg vil dog ikke gå så langt at sige at PR aldrig er det rigtige værktøj fx i politik, men í forhold til fxsalg af vores skønhedbehandlinger, som er er helt unikke tilbud så sparker det slet ikke røv i forhold til traditionel reklame i radio, i tryjte medier på nettet etc.

Og så er jeg særdeles skeptisk overfor den måde som PR-arbejde nogen gange måles på, nemlig at man måler antal spaltemillimeter eller artikler trykt i diverse medier og så siger at med en gennemsnitlig pris pr. spaltemillimeter eller artikel, der svarer til, hvad det ellers ville have kostet at trykke en annonce i samme størrelse, så har kampagnen den og den værdi målt i annoncekroner. Tør vædde på at hvis vi havde fået 10 sekunders direkte reklame i tv2 nyhederne så havde vi fået mere end 2-3 kunder ud af det.

Det der er hele problemet med PR som jeg ser der er - 1. Journalisterne har den frækhed, de kalder det sikkert selv integritet ;).  at bortcensurere de budskaber som sælger varen, fx at vi giver garanti på vores ydelser, det skriver de aldrig om, men det er det som bl.a. sælger.

2. Artiklerne handler jo tit om alt muligt andet end selve produktet. Journalisterne vil typisk have en kommentar om et eller andet, som de kan sætte sort/hvidt op overfor fx en konkurrents synspunkt, men det sælger ikke billeter.

Så det korte af det lange er at markedsføring tillader os at stramme budskabet op og gå lige til sagen og så skovler vi kunder ind, men efterhånden så siger vi bare ja til journalisterne, når de ringer til os, som ren service.

Hvad er jeres erfaringer med PR kontra markedsføring?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med venlig hilsen Kaffedrikkeren. Erfaring med etablering af 4 små virksomheder, heraf to eksport. Er en realistisk kritisk optimist. Oplyser navn ved seriøse henvendelser.

Fra Hobro
Tilmeldt 29. Apr 08
Indlæg ialt: 229
Fra  DreamAbout.dk Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Vigtig tråd du hiver gang i kaffedrikker. Jeg er selv ved at starte op, og skal jo i gang med markedsføringsdelen. Jeg havde da tænkt at ville vægte PR som en stor del faktisk.

 

Men måske det afhænger meget af produktet? Dog syns jeg det ikke lyder dårligt at du er belvet nævnt i alle størrere danske medier. Mystisk der ikke kommer flere kunder ud af det.

 

Jeg glæder mig til at høre hvad folk siger.

 

Simon

Fra Silkeborg
Tilmeldt 11. Aug 06
Indlæg ialt: 743
Fra  Kommunikationspartiet Renegade Leadership Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er absolut en væsentlig problemstilling, men samtidig er det også nærmest umuligt at at svare entydigt på, hvad der er at foretrække af de to markedsføringskanaler. Branche, produkt, målgruppe og købsproces er altafgørende for at vejlede i denne sammenhæng - hvilken niche bevæger I jer inden for, Kaffedrikker?

Jeres eksponering taget i betragning, er der i hvert fald et eller andet sted, I gør noget fundamentalt forkert, hvis I ikke har fået mærkbar respons på omtalen.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 16:37
Hvor mange stjerner giver du? :

kaffedrikker:

Det der er hele problemet med PR som jeg ser der er - 1. Journalisterne har den frækhed, de kalder det sikkert selv integritet ;).  at bortcensurere de budskaber som sælger varen, fx at vi giver garanti på vores ydelser, det skriver de aldrig om, men det er det som bl.a. sælger.

Usansynligt uforskammet.
Her er det jo vigtigt at forstå journalistens opgave - men jeg antager, at din smiley indikerer, at du er helt med på den.

Jeg har selv positive erfaringer med både markedsføring og PR. Det er rigtigt, at reklameværdien af redaktionelt stof og annoncemateriale ikke er sammenlignelig, og jeg giver dig ret i, at den anførte metode til måling af en kampagnes værdi ikke holder. Værdien må måles i indtægter minus omkostninger.

Megen omtale - og for den sags skyld annoncering - kan ikke måles her og nu. Nogle gange er de potentielle kunder ikke "grydeklar" når budskabet kommer ud - det gælder for både PR og annoncering. Min erfaring er da, at annoncebudskaber huskes i kortere tid end avisomtaler. PR er derfor meget egnet til forbedring af potentielle kunders kendskab end til "kanonsalg". Alligevel oplever jeg igen og igen, at mine kunder melder tilbage om øget salg i forbindelse med pressekampagner, og mange af mine kunder vender tilbage (hvilket formentlig skyldes gode resultater).

Jeg har flere gange oplevet at blive opsøgt af journalister som "ekspert" på forskellige områder, og det har altid smigret mig - men de historier, som dette har medført, har aldrig givet ret meget - journalistens vinkel har simpelt hen været for ensrettet fra start. Når jeg derimod selv har henvendt mig til journalister for at afsætte et budskab, overtager de ofte min vinkel, og det endelige materiale bliver derfor mere salgsorienteret (selvom det er en meget delikat balanceakt).

Det er nok også sådan, at varer der omsættes mere impulsivt, er lettere at afsætte via PR end dyre, varige forbrugsgoder (og det er vist her, I hører hjemme, så vidt jeg husker).

mvh Hans

Tilmeldt 24. Aug 08
Indlæg ialt: 85
Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du evt. nogle links til de nævnte artikler, så vi kan se hvad der bliver skrevet ?

Mvh. Chris

Fra København
Tilmeldt 18. Jul 06
Indlæg ialt: 108
Skrevet kl. 19:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Hans,

Hvad vil du mene vil gavne en vagtvirksomhed mest, en nystartet vil jeg lige tilføje, PR eller annoncering....

 

Tilmeldt 1. Sep 08
Indlæg ialt: 1468
Skrevet kl. 20:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Med et helt nyt koncept, kan jeg tilbyde dig (og alle andre) et rigtig godt tilbud, hvor du kun betaler for den reklame der virker? Lyder genialt ikke?

Skriv en mail til mig. - Simonmorch@mailbasen.dk - (+45) 2830 2942 - Simon Mørch

 

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 20:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kaffedrikker.

Du spørger i din overskrift  "PR eller reklamer? PR sucker hos os.. "

Som afslutning på dit oplæg nævner du for første gang markedsføring.

Mit svar er klart: "Markedsføring"

Modsat reklamer og PR så er markedsføring baseret på måling af effektiviteten og efterfølgende optimering - og det er vidst i høj grad noget, du har brug for.

Venlig hilsen,
Christian

Fra Silkeborg
Tilmeldt 11. Aug 06
Indlæg ialt: 743
Fra  Kommunikationspartiet Renegade Leadership Skrevet kl. 20:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan godt lide Hans' let sarkastiske kommentar om den 'uforskammede' journalist;-) For det er jo netop balancen i PR: At repektere journalisternes behov for at optræde som respektable og lødige, samtidig med at man fodrer dem med sin historie/salgstale forklædt i nyhedsværdi og almengyldighed.

Omvendt har jeg lidt svært ved at følge din meget klare sondring, Christian, mellem PR/Reklame og så markedsføring.

For langt de fleste små og mellemstore virksomheder, vil markedsføringsstrategien jo bygge på netop en kombination af henholdsvis PR og reklame. Begge dele kan ligeledes måles på både brand-building, effektivitet og konvertering. Så ja, korrekt eksekveret markedsføring er svaret - men det indbefatter også PR og reklame.

Alt andet lige er det mere interessant at diskutere strategivalg, hvis vi har et konkret eksempel på bordet.... har vi det? For ellers tror jeg ikke vi kommer længere i denne tråd.

God aften.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Spændende tråd og står selv i den situation hvor jeg er ved at starte virksomhed og ja, det er ski ikke nemt at placere pengene fra budgettet det rigtige sted. Flopper man total i den ene boldgade ja så kan man have "spildt" budgettet. Så skal der smides 50/50 eller hvordan vurdere jeg det.

Mit eksempel er som følgende:

Virksomheden jeg starter kommer til at sælge røg, gas og kuliltealarmer. Først og fremmes kommer salget til at foregå fra webshoppen hvor der vil være mellem 6-10 alarmer da jeg udelukkende sælger dem med et pænt design og højt kvalitet. Priserne ligger mellem 100 - 350 kr. for en alarm. Grundet de få varer og den høje kvalitet er der meget fokus på service og masser af gode artikler der fortæller kunden alt hvad han overhoved kunne ønske sig at vide om alarmerne. Fra historien til den præcis placering. Samtidg er et tillægsprodukt en selv skrevet bog omkring sikkerhed i hjemmet, lige fra brandsikring, hvordan du sikre dig mod tyve til hvad du gør når der er vand i kælderen eller et par tagsten er blæst væk.

Online er kunderne private men offline hvor jeg vil bruge 50 % af tiden er kunderne virksomheder der ønsker at give kunder eller medarbejder en alarm eller bog i gave.

Pr/pr - reklame/reklame, Pr/reklame, ja det er ikke nemt. Hvor effektiv vil en reklame med billeder af de flotte alarmer overhoved være i fx. et bolig blad?.

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)