Hej
Man må jo sige at damen bag siden, Anita, er ganske klar i spyttet. Dyr fremkalder ofte mange følelser, og det er hundehandlere jo også godt klar over - så som professionel dyre "et-eller-andet" må man fornuftigvis også forholde sig til den side af sagen.
Hvis en avis eller TV bringer en historie, f.eks et forløb omkring en handel som på denne hjemmeside, har de en forpligtigelse til at lade alle parterne komme til orde hvis de ønsker det, - men det gælder ikke for såkaldt almindelige mennesker. Ytringsfriheden har meget vide rammer.
I disse internettider ;-) skal man være meget påpasselig omkring kundeklager, og man skal vælge sine slag med omhu. Hvis man som Cybercity ikke sætter prisen ned hos kunderne førend kunderne selv gør opmærksom på det, så er det millioner der ruller ind på kontoen. Der kan sendes meget vin & chokolade ud til utilfredse kunder, ja måske kan man ligefrem leje DSB-Harry et par timer, - og det vil stadig være en god forretning.
Omvendt kan det være døden for en lille forretningsdrivende at begynde at skændes om de samme 100-200 kr. Man kan risikere at blive udstillet på en hjemmeside eller ligefrem få sit eget hate-site.
Som forretningsdrivende må man også arbejde lidt med sig selv, og erkende at man ikke altid skal have ret, selvom man har det. Vælger man ikke at give kunden ret, så lad være at diskutere. Ikke noget med "jeg sagde-du sagde-og enhver ved da osv." Henvis istedet til noget faktuelt, f.eks forretningsbetingelserne. Man må tænke sin forretning igennem og se hvad der kan give konflikter og så tage højde for konflikterne. Mener man så det bliver for omstændeligt, og kunderne derfor shopper andetsteds, så må man budgettere med at skulle give nogen penge "uretmæssigt" tilbage. Gør man så et godt stykke arbejde med at vende en utilfreds kunde til en tilfreds kunde så får man jo en bonus i form af et overskud på den konto. Denne bonus kunne jo så give sig udslag i at man får en ny lækker kontorstol eller et fladskærms TV på kontoret. Et klap på skulderen for at æde retfærdighedssansen i sig og istedet imødekomme kunden.
Der er et moderne udtryk der hedder "at tænke ud af boksen" og det kan altså også benyttes i reklamationsøjemed. De fleste lukker øjnene for dette emne, men man gør sin forretning en tjeneste ved at tænke en reklamationspolitik ind i konceptet.
/Michael