Tjah... De idéer er nok ikke så realistiske igen, tjo de kunne godt blive ført ud i livet, og give et mindre overskud, men så heller ikke mere. Men pt kan jeg heller ikke udfører de støre drømme som; Kontor-Kompleks som jeg ville leje ud. En butikskæde eller mit eget blad med fokus på handel eller sport.
Så hvad kan jeg egentlig lave som 16 årig? |
Først og fremmest er der intet i vejen med hverken kontor-hotel eller et blad. Du kunne jo dele et kontor med nogle andre unge iværksættere et sted i nærheden af dig, så kan I sidde der og udveksle erfaringer og idéer. Nok ikke noget, der giver det store overskud, men muligheden for at sparre med ligesindede er uvudérlig.
Mht. bladet: Vi har nogle gutter herindefra, der har stiftet bladet Young Inc., der f.eks. udgives på diverse uddannelsesinstitutioner i Danmark, og det fungerer vist ret godt, så hvis du går sammen med nogle andre, bør der heller ikke være nogle problemer her.
Mange unge iværksættere - inklusiv jeg selv - arbejder på den ene eller anden måde med IT på en måde, så de kan få det til at passe ind i f.eks. uddannelse ved siden af. Ellers er der den klassiske med at lade sig hyre som service-folk indenfor rengøring, græsslåning, opvask, servering osv., men hvis det ikke er det, man vil, så har man et problem.
Der er forskellige hæmninger som ung iværksætter. Det er f.eks. desværre de færreste, der ønsker at handle B2B med helt unge mennesker - uanset kvalifikationer. Desuden har man som ung ikke den erfaring og viden, der skal til. Dernæst kan mange kun være det halvhjertet pga. en eventuel uddannelse, men voksne iværksættere har også fuldtidsjob ved siden af. Hvis du har en idé, der kræver finansiering, så kan du heller ikke optage et lån og der er en masse juridiske forhold, der gør sig gældende.
Men tilbage til dig: Det vigtigste er, at du ikke bare bliver iværksætter for at blive iværksætter. Hvis du enten kun gør det halvhjertet eller ikke har en gennemtænkt idé, risikerer du at støde på grund i fremtiden. Desuden skal du lave noget indenfor et felt, hvor du har viden eller også skal du tilegne dig den nødvendige viden, inden du springer ud. Til sidst skal du brænde for det i både med- og modgang, da det er altafgørende for succes - både økonomisk, men også åndelig.