Hej
Jeg vil give Nikolaj ret. LivePerson er et fornuftigt system til mindre webshops.
Men jeg kunne godt tænke mig, at du svarede på disse spørgsmål:
Hvorfor vil du have live chat på din webshop?
Hvilken værdi skal den tilføre?
Og hvordan vil du måle at du opnår den værditilvækst?
De virksomheder, som jeg taler med store som små springer nogen gange lidt hurtigt over, hvor gærdet er lavest nemlig omkring hele setuppet og strategien bag.
Uanset størrelse skal du have en helt klar hensigt med live chat ellers bliver det bare endnu en kanal, som du bevidstløs besvarer kundehenvendelser igennem.
I et af de projekter, hvor jeg er involveret pt. starter vi helt fra bunden med en henvendelsesanalyse, som giver os et godt vidensgrundlag at bygge en kanalstrategi op på vedr. kundeservicecentret.
Den henvendelsesanalyse giver os et indblik i, hvilke kunder og hvilke emner samt situationer, der håndteres bedst af en bestemt kanal (eksempelvis live chat)
Så nogle af svarene på de øverste spørgsmål kunne eksempelvis være
ad 1. Fordi min kundegruppe har udtrykt ønske om hurtigere besvarelse. At jeg har en klar formodning om, at vi ved at tilbyde livechat omkring kritiske punkter i købsprocessen kan øge konverteringen.
ad 2. Jeg forventer at min frafaldsprocent på checkout-siden kan reduceres med 10 %, at 25 % af de besøgende, som indgår i en chat med mig, vil ende ud med at gennemføre et køb ved første eller andet besøg. At min gennemsnitlige ventetid i telefonkøen kan reduceres med x sekunder, idet jeg kan flytte flere over på live chat kanalen, hvor jeg forventer at kunne håndtere 1-2 kunder samtidig.
ad 3. Ved at opsætte en helt klar målsætning for live chat samt sikre at denne målsætning er målbar i det system, som jeg ønsker at investere i til min webshop.
Det her var en ret kort overflyvning, men forhåbentlig giver den dig en god ide om, hvordan du skal gribe live chat eller for den sags skyld andre kommunikationskanaler an.
Under ad 2 har du jo så fået opsat et forventet udbytte af investeringen, så må du jo se om udbyttet overstiger investeringen på 500 til 600 kr. om måneden. Et af de kommunikationssystemer som vi er samarbejdspartner med koster omkring et par millioner, men du kan være forvisset om, at disse virksomheder ikke køber sådan et system uden at have stillet sig de ovenstående spørgsmål (og lidt flere til ;o)
God jagt og prøv det dog! LivePerson har en gratis periode.