Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Passivhuse

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Helgenæs, Århus
Tilmeldt 30. Apr 06
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Vinduesproducenterne ved, at der kommer nye energikrav til vinduesproduktionen i 2009, men for en måned siden vidste man faktisk ikke hvad de gik ud på. Dvs. at man ikke kan omstille produktionen endnu og det kan give rigtig store problemer for producenterne, når de ikke kan levere lovlige vinduer til nybyggerierne. Og der er tale om store forandringer, så det ikke bare er nok med at skifte glasset til noget bedre (kryptongas f.eks.). Ramme- og karmkonstruktionerne skal ændres og det betyder, at der skal helt nye maskiner til.

Vi kan formodentlig også vinke farvel til de traditionelle udadgående danske vinduer. De var tætte nok ved vindtryk, men holder ikke testen på den modsatte side af huset, da der dér opstår et vakuum og vinduet presses udad. Uforståeligt, at man ikke kan reagere tidligere og man behøves bare at kigge til vores sydlige naboer, hvordan vinduer skal konstrueres i fremtiden.

Mvh.

Klaus   

Fra Kastrup
Tilmeldt 19. Sep 06
Indlæg ialt: 954
Skrevet kl. 11:31

aarhusvinduet:
Danmark er et u-land hvad passivhusbyggeri angår. Jeg formoder, at de færreste husbyggere ved, hvad et passivhus egentlig er

Jeg forstår ikke du siger vi er et u-land hvad angår passivhuse?

aarhusvinduet:
Vinduer fra danske producenter med en samlet u-værdi (ikke kun glasset) under 0,8 kan man faktisk ikke finde.

NEMT!

http://www.passivhusvinduer.dk/pages.asp?id=21

http://www.rationel.dk/rationel/data.nsf/webDocuments/2FB32CC2B8221F1FC12574B0003CB733?OpenDocument

Jeg er helt klar over at Tyskland, Østrig, Norge og Canada er meget længere fremme i udviklingen af passivhuse, og ingen tvivl om at vi kan lære noget af dem. 

Jeg vil dog mene at det er direkte tåbeligt at begynde som "menig" mand at få udarbejdet et passivhus. Vent 10 år og se hvordan de ca. 100 passivhuse der allerede er bygget, reagerer på det danske vejr.

Jimmy

Fra Helgenæs, Århus
Tilmeldt 30. Apr 06
Skrevet kl. 12:10

Hej Jimmy,

Tyskland startede med at bygge passivhuse og 0-energihuse i starten af 90´erne. Danmark er først nu for alvorlig startet med tankegangen.

Jeg er glad for du nævner den konkurrerende virksomhed. De skriver faktisk det samme som jeg gør og så vidt vides får de deres vinduer fra Østrig, som næsten er lige så langt i vinduesudviklingen som Tyskland.

Det danske vejr har intet med indflydelsen på et passivhus at gøre. Du kan få passivhuse med skalmuring, puds eller andre vejrbestandige materialer. Jeg går ud fra, at du tror at et passivhus er et træhus. Dette kan det være, men er bestemt ikke nødvendigt. Det er tåbeligt ikke at bygge sit nye hus som passivhus!

Her kan du læse lidt om produktet og filosofien. http://energate.com/

Mvh.

Klaus  

Fra Kastrup
Tilmeldt 19. Sep 06
Skrevet kl. 13:06

aarhusvinduet:
Tyskland startede med at bygge passivhuse og 0-energihuse i starten af 90´erne. Danmark er først nu for alvorlig startet med tankegangen

Det gør os absolut da ikke til et u-land at tyskerne startede i starten af 90´erne. Noget helt andet er at vi i Danmark faktisk byggede verdens først passivhus

aarhusvinduet:
Det danske vejr har intet med indflydelsen på et passivhus at gøre

Sludder, ligemeget hvor du er i verden så har vejret betydning for hvordan vi bygger vores huse. Det er især solen evne til at fjerne den fugt der kunne ophope sig i konstruktionerne der er spændende når man snakker passivhuse.

aarhusvinduet:
Du kan få passivhuse med skalmuring, puds eller andre vejrbestandige materialer. Jeg går ud fra, at du tror at et passivhus er et træhus. Dette kan det være, men er bestemt ikke nødvendigt. Det er tåbeligt ikke at bygge sit nye hus som passivhus!

Nu ved jeg ikke hvorfor du mener jeg tror et passivhus kun kan være træ, selve klimaskærmen kan ganske rigtigt være af alverdens forskellige materialer, jeg har selv set både klinkebeklædninger, pudsede og teglhuse.

Hvorvidt det er tåbeligt eller ej at bygge sit hus som passivhus kan måske diskuteres, men det er ihvert fald meget dyrere. Selve projekteringen vil jeg skyde på koster min. det dobbelte, derudover skal du regne med dyrere materialer, noget dyrere håndværkerudgifter og måske dyrere vedligehold. Derudover nægter jeg et tro på at man kan undgå fugtprobler fuldstændig, Selvfølgelig kan det lade sig gøre i teorien, men i praksis, så er en dampspærre altså ikke meget værd når lillemor sætter billeder op med karmskruer.

Jimmy

Fra Kastrup
Tilmeldt 19. Sep 06
Skrevet kl. 13:20

Og der er masser af producenter der kan tilbyde passivhus vinduer, men skal du have dem produceret i Danmark, skal du nok have fat i http://vildbjerg-vinduet.dk de har ihvert fald selv produceret passivvinduer som både er godkendte og benyttet i byggerier. Så det er muligt at få danske passivvinduer.

Der er ingen tvivl om at du kan sælge mange af disse "passivhus" vinduer, så bare let røven og kom igang, for netop vinduerne er et super sted at starte. Jo lavere uværdi man kan få vinduerne i, jo hurtigere får folks deres investering hjem igen, og det sælger!

Jimmy

Fra Helgenæs, Århus
Tilmeldt 30. Apr 06
Skrevet kl. 14:46

At man i dagens Danmark stort set bygger ligesom i 80´erne uden at udvikle enegiteknisk er i mine øjne at betegne som u-land. Det er ikke bare nok at gøre væggene tykkere og fylde mere isolering imellem. Især vinduerne og dørene trænger til en gevaldig modernisering. Hvad nytter tykke vægge, når den varme fugtige, indvendige luft prøver på at finde kuldebroerne som lige nu er vinduerne.  Se dig dog omkring hvordan man bygger i dag! Færdigbetonklodser hvor man sætter våd isolering op ad for derefter at lukke det inde. Ikke så mærkeligt, at der er fugt- og skimmelsvampproblemer i hjørnerne.

Solen har selvfølgelig en indflydelse, men hvad gør du på nordsiden? Her skal der en helt anden tænkning til. Det er hverken solen eller indevarmen der skal tørre væggene. Klimaskærmen skal konstrueres så der ikke kan trænge luft og fugt ind. Et passivhus skal efter færdiggørelse gennemgå Blowerdoortest for at sikre at ingen luft/fugt kan trænge ind.

At det er dyrere at bygge et passivhus i første øjeblik siger sig selv, men det er også et faktum at energipriserne er steget med 144 % de sidste 10 år. Hvis denne tendens fortsætter (hvorfor skulle den ikke gøre det?) er der på længere sigt mange penge at spare ved at bygge et passivhus.  Et passivhus er i dag ca. 15 % dyrere end et "normalt" lavenergihus, som er lovkrav i dag.

At der så findes tåber der hænger billeder op med karmskruer er der ikke noget at gøre ved og man skal da ihvertfald ikke lovsætte bygningsreglementet efter evt. eventuelliteter.

Det er som sagt ikke muligt at købe danskproducerede passivhusvinduer der er godkendt til formålet (certificering af Passivhausinstitut Darmstadt)

Mvh.

Klaus

Fra Kastrup
Tilmeldt 19. Sep 06
Skrevet kl. 09:10

aarhusvinduet:
At det er dyrere at bygge et passivhus i første øjeblik siger sig selv, men det er også et faktum at energipriserne er steget med 144 % de sidste 10 år. Hvis denne tendens fortsætter (hvorfor skulle den ikke gøre det?) er der på længere sigt mange penge at spare ved at bygge et passivhus.  Et passivhus er i dag ca. 15 % dyrere end et "normalt" lavenergihus, som er lovkrav i dag

Nu aner jeg ikke hvor du har de 15 % fra, men det lyder af ALT for lidt hvis vi snakker om et enkelt hus. LIgemeget hvad, så vil et hus til 2 mil altså ende i 2,3 mil, og de ekstra 300.000 skal da også forrentes? Sparer du differencen på "lad os bare sige" 4.500 i forskellen på et lavenergihus og passivhus årligt hvordan er det så du mener det på nogen som helst måde er økonomisk forsvarligt at bygget passivhus?

aarhusvinduet:
At der så findes tåber der hænger billeder op med karmskruer er der ikke noget at gøre ved og man skal da ihvertfald ikke lovsætte bygningsreglementet efter evt. eventuelliteter

Gudskelov laves bygningsreglementet i høj grad ud for hvordan vi bor i vores huse, eksemplet med karmskruerne var nu mere møntet på at belyse hvor nemt det er at få den brudt, at husene gennemgår en blowerdoor test er jo ikke garanti for at huset er tæt efter fx en renovering. Her er der mig bekendt ingen regler om at gennemgå specielle tests?

aarhusvinduet:
Det er som sagt ikke muligt at købe danskproducerede passivhusvinduer der er godkendt til formålet (certificering af Passivhausinstitut Darmstadt)

Nu aner jeg ikke hvad det er for en regel om at det kun er godkendt hvis det er certificeret i Darmstadt, er det noget du selv har fundet på? De 10 passivhuse som blev færdig ved "Skibet" ved vejle, Komforthusene har alle fået godkendt deres vinduer som VAR danskproduceret og godkendt af teknologisk institut.

Og lige et par links mere til danskporducerede passivhusvinduer

http://www.wood-supply.dk/article/view.html?id=21529

vrogum.fe2.tangora.com/ref.aspx?id=2697

Jimmy

Fra Helgenæs, Århus
Tilmeldt 30. Apr 06
Skrevet kl. 20:22

Oliepriserne er de sidste 10 år steget med 144 %. Naturgaspriserne har altid lænet sig op ad oliepriserne. Hvis man går ud fra at priserne også vil stige med 144 % de næste 10 år kommer man frem til følgende beregning af den årlige varmeudgift:

Et ét-planshus med en grundflade på 180 kvm har et rumindhold på 414 kubikmeter. Forbruget ved et standardisoleret hus ligger omkring de 6 liter/kubikmeteren, mens den ved et passivhus omregnet til olie (højere el-forbrug) ligger omkring de 2 liter /kubikmeteren

Varmeudgifter 2008:

Standard hus på 180 kvm       2484 l             7,80 kr            19.375 kr

Passivhus på 180 kvm             828 l             7,80 kr              6.458 kr        besparelse 13.000 kr pr. anno

Varmeudgifter 2018:

Standard hus på 180 kvm       2484 l             19 kr              47.196 kr

Passivhus på 180 kvm             828 l             19 kr              15.732 kr        besparelse 31.464 kr pr. anno

Varmeudgifter 2028:

Standard hus på 180 kvm       2484 l             46 kr              114.264 kr

Passivhus på 180 kvm             828 l             46 kr                38.088 kr      besparelse 76.176 kr pr. anno

Dvs. at man i løbet af de næste 20 år kan spare over 500.000 kr på varmeudgifterne, hvis oliepristendensen forbliver den samme som de sidste 10 år.

Fra 4700 Næstved
Tilmeldt 6. Feb 07
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 12:27
Hej
Jeg har et lille arkitekt og entreprenørfirma hvor jeg gerne vil lave et samarbejde vedr. PASSIV-huse. Jeg syns det kunne være spændende at fremtidssikre vores miljø.
MVH TH-byg og design APS
v. bygningskonstruktør Tommy Poulsen
tlf. 21189010
Side 2 ud af 2 (19 indlæg)