Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udbytte-skat-mv.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Jan 08
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 09:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Efter længere tids overvejeler/undersøgelser mv. påtænker jeg at starte egen virksomhed. Tanken er, at oprette et lilleholdingselskab, som så køber aktierne helt eller delvis i 3-5 virksomheder inden for samme forretningsområde. Mine spørgsmål er:

* er der sambeskatning af virksomhederne?

* kan overskud fra et af datterselskaberne overføres til holdingselskabet til afvikling af lån, da det er holdingselskabet der er det finansielle omdrejningspunk til køb af aktier i andre virksomheder - ellers er der ingen aktivitet i holdingselskabet?

* Hvis der udbetales udbytte fra datterselskab til holdingselskab - sker det skattefrit

* Hvor meget på aktionærerne tage i personligt udbytte - og hvilken beskatning sker der?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:50

Hej!

Ja, der er sambeskatning.

Ja, på normale vilkår.

Ja, ejet i mindst et sammenhængende år og mindst 15% af kapitalen(10% fra 2009)

28%<46.700 kr/43%>46700-102600/45%>102600

For ægtefæller det dobbelte!

Tilmeldt 21. Jan 08
Skrevet kl. 21:33

Tak for svar,

Hvad menes med "Normale vilkår" i spørgsmål 2?

Hvis der udbetales udbytte til person eller moderselskab - er et så ikke før skat i det udbetalende selskab. Hvis jeg ahr et selskab med 500.000,- i overskud - og jeg tager 40.000,- i udbytte - bliver overskuddet i virksomheden så 460.000,- før skat

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:10

Hej igen!

2. Lån på anfordring

Nej.....det er efter skat........!

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 22:14

Sambeskatning, hvis du ejer +50 %

Ved udbytte, betaler datter skat, dernæst kan du udlodde skattefrit til holding (altså uden holding beskattes igen).

Tilmeldt 21. Jan 08
Skrevet kl. 09:12

Dvs., at hvis mit datterselskab har 1 mio. i oveskud - så betales 280.000,-(28%) i selskabsskat. De resterende 780.000,- kan skattefrit udloddes til moderselskabet til afvikling af lån?

Hvis man køber en virksomhed med en aktiekapital på 1 mio. og en egenkapital på 5 mio. - og man betaler 15 mio. for virksomheden - kan man afskrive på købssummen på 15 mio. kr. i moderselskabet?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:14

Hej!

Ja.......skatten er for iøvrigt 25%!

Fra Hvidovre
Tilmeldt 17. Sep 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 18:41

Hvis du køber en virksomhed itl 15 mil, men hvor egenkapitalen er 5. mil, vil der vel også være nogle aktiver tilknyttet??

Det resterende vil være goodwill, som kan afskrives!!!
Men er goodwill'en høj, vil du have rimelige store afskrivninger tilsvarende, og deraf få et ringere resultat!

Men hvis indtjeningen kan opretholdes eller overføres fra den købte virksomhed, er det selvfølgelig intet problem :)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:45

Hej!

Det kommer da så sandelig an på om goodwill er tidsbegrænset eller ej.

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 22:29

... og du kan selvsagt personligt låne ind i holding og lade dette investere, og herefter lade holding tilbagebetale til dig skattefrit som afdraglånene...

derfor kan det oftest ved lånefinansiering bedst betale sig selv at låne, herefter låne ind til selskabet, investere og lade selskabet tilbagebetale med skattefrie udbytter eller endnu bedre skattefrie avancer...

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)