Jeg syntes ikke rigtig at der er andre DELTAGERE som har skrevet hvad de fik ud af det?
Det er kun besøgende som har skrevet indtil videre?
Men så vil jeg da være den første deltager til at skrive om oplevelserne omkring iværksættermessen
.
MediaMouse havde en halvstor stand på Iværk07. Den primære grund var for at brande os og møde nogle af vores eksisterende samt fremtidige kunder in-real-life. Jeg havde sat et pisimistisk budget op som i bund og grund tog udgangspunkt i at messen skulle ende i et break even senest et år senere.
Med andre ord, så forventede jeg på ingen måde at vi ville kunne hente direkte opgaver ind på messen. Det vil sige at hvad der end ville være af eventuel målbar fortjeneste på messen ville komme efter messen var overstået.
På nuværende tidspunkt (et år senere) har deltagelsen på Iværk07 sikkert tjent sig selv hjem indtil flere gange. Det er dog svært at måle direkte på, da det er svært at gennemskue om en opgave som kommer et halvt år senere kommer på baggrund af et besøg på Iværk07. Men på baggrund af de kunde som decideret har sagt "jeg har set Jer på Iværk07" eller har henvist til en samtale inde på messen, så er vi ihvertfald forbi break-even - og så er der så alle dem som ikke har sagt noget, men netop er kommet ind på baggrund af vores deltagelse på messen. Endvidere var der også de mange interessante kontakte vi fik til andre virksomheder som også havde stande derinde. Rent netværks-mæssigt, så er det ikke en dårlig idé at deltage på en messe.
Men jeg vil da også sige at graden af success som en udstiller på sådan en messe som Iværk kommer an på hvad man har af forventninger til detagelsen og hvor realistiske og gennemtænkte de er. Dertil kommer så den alt-afgørende faktor: hvordan det realiseres.
Jeg syntes selv at vores forvetninger var ret gennemtænkte og navnlig ikke for høje. Endvidere er der vidst ikke nogen trivl om at vi fik realiseret vores deltagelse på en god måde. Vi havde ihvertfald en meget besøgt stand som fik en del ros - også fra arrangørerne.
Det har dog også kostet en del, både tidsmæssigt og økonomisk. En ting er selve standlejen, men dertil var der så at vi var 5 mennesker på standen, tabt arbejdstid på de dage hvor vi var i Forum for at sætte op, deltage, pille ned, produktion af materiale til standen, forbrugsstoffer i forbindelse med messen, produktion af reklameartikler, koordinering omkring stand-opbygning m.m. Hele projektet startede ud, fra vores side af, 2 måneder før vi skulle på messen og de sidste 14 dage trak virkelig tænder ud rent tidsmæssigt.
Jeg har faktisk en lille krølle på halen fra vores deltagelse på Iværk07: Vi har optaget en video-dagbog. Ikke noget med snak eller lignende, men blot en kort stump engang imellem af hvad vi nu var igang med. Der er helt fra vi påbegyndte planlægningen og designet af standen, produktion af materiale, skilte og bannere, opsætning af standen, korte klip fra messedagene og frem til og med at vi pakkede standen ned igen. Det ligger dog pt. som omkring 2 timers uredigerede klip. Så en eller anden kold halvkedelig vinterdag, så håber jeg at der bliver tid til at det kan blive redigeret sammen til noget som I andre kan have glæde af at se
.
Kort og godt - Vi fik meget ud af at være på Iværk07 og hvis det ikke var på grund af vores flytning, så havde vi også deltaget på Iværk08. Det var derfor vi i år i stedet for var blandt sponsorerne af bl.a. Rising Star -standende som havde glæde af at få trykt deres egne visitkort i form af vores Finske Visitkort. Men det er ikke sidste gang vi har været på Iværk som udstiller.
/Jesper