Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Defekt vare - True/false?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 9. Feb 06
Indlæg ialt: 299
Skrevet kl. 16:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står i en lidt for almindelig situation efterhånden. Jeg har fået et smykke returneret fra en kunde. Smykket er knækket i kæden. Det er også fair nok, men kunden beder nu om pengene retur, da hun fik af vide hos en guldsmed at det ville koste 300 kr. at reparere smykket, da kæden var af dårlig kvalitet.

Nu er sagen så den, at når jeg kigger nærmere på smykket, så kan jeg se, at hængslet til kæden er bøjet. Så kæden er nok ikke knækket fordi den som påstået, er af ringe kvalitet.

Smykket er specialfremstillet til kunden med hendes ønskede navn på. Det er bestilt hjem fra min leverandør i USA, som jeg ikke har en garanti-aftale med. Det er noget jeg selv har sagt ja til, så det er heller ikke her problemet er.

Jeg vil blot gerne vide, om jeg skal give kunden pengene tilbage og smide smykket i skraldespanden hver gang smykket er i "dårlig kvalitet". Det sker ind imellem at jeg kommer ud for disse situationer, men langt over størstedelen af de bestilte smykker ser vi heldigvis aldrig igen.

Skal jeg fortsat bide i det sure æble og lade dem få deres "vilje"?

Kunne du tænke dig at sælge hair extensions? Clip hair extensions, keratin totter og værktøj.

Fra Aabenraa
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 589
Fra  ABAKOMP ApS Skrevet kl. 16:48

Uden at være 100% sikker i min sag vil jeg da mene at et smykke der er specielt fremstillet (ingraveret navn etc.) falder under de sjældne tilfælde hvor fortrydelsesretten bortfalder.
Du kan jo ikke rigtigt sælge det til nogle andre.

Mvh
Markus

Fra Aalborg
Tilmeldt 9. Feb 06
Indlæg ialt: 299
Skrevet kl. 16:51

Hmm ja, det har du ret i. Så hun burde vel egentligt kun have "retten" til at få et repareret smykke retur?

Kunne du tænke dig at sælge hair extensions? Clip hair extensions, keratin totter og værktøj.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12871
Skrevet kl. 17:01

RandomAccess:

Uden at være 100% sikker i min sag vil jeg da mene at et smykke der er specielt fremstillet (ingraveret navn etc.) falder under de sjældne tilfælde hvor fortrydelsesretten bortfalder.
Du kan jo ikke rigtigt sælge det til nogle andre.

Mvh
Markus

Hov hov i skal skældne mellem de 14 dages returret ved e-handel (lov og visse forbruger aftaler) og købelovens bestemmelser mht. reklamationsret. 

I denne sag er det købelovens bestemmer mht reklamationsret der finder anvendelse. Loven giver sælger ret til at udbedre fejl/mangler indefor en rimelig tid,  men her er så spørgsmålet om der egentlig er tale om nogen fejl/mangel  da alt tyder på at køber selv har ødelagt smukket.

Mvh

Ravn

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 17:57
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Min kone sælger smykker, og umiddelbart lyder prisen på de 300 kr. ikke som at det specielt skulle være fordi kæden er dårlig, - de 300 kr. er typisk prisen som det nu engang koster med en lodning.

Du må lave en hård kalkule på hvor meget bøvl du gider i forhold til den besparelse du kunne opnå ved ikke at refundere pengene. Har man ikke mange reklamationer så giver det ikke noget på bundlinien alligevel, og hvorfor så sidde og bøvle med det?

Nu er din sag en reklamation men jeg vil alligevel nævne at min kone giver 30 dages returret (loven siger 14 dg.) og alle pengene tilbage (loven siger at kunden ved fortrydelse selv betaler returporto) og da jeg tilfældigvis netop nu kigger på årsregnskabet, ser jeg at disse returneringer (både dem indenfor og udenfor 14 dg.) på et år ikke har kostet mere brutto end én enkelt annonce i lokalavisen (kr. 4000 ex moms) ud af en omsætning på 1,8 mill ex. moms og jeg er sikker på at reklameværdien af vores kundeservice rækker ud over en enkelt avisreklame i 1 dag.

Vedr. reklamationer spørger vi kunden om de ønsker smykket repareret eller pengene retur, og her skelner vi ikke mellem berettigede/uberettigede reklamationer. Ønskes varen rep. indleveres smykket til den lokale guldsmed som så kontakter os og aftaler en pris for rep. som vi betaler. Herved spares porto og evt. i posten bortkomne smykker. På denne konto har vi brugt 10.000 kr. sidste år. (typisk lodninger til 150-350 kr. som jo kan skyldes at kæden har hængt fast i noget, og nogle enkelte nye låse som selvfølgelig skal kunne tåle brug).

Til gengæld nyder vi (jeg deler kontor med min kone) at snakke med kunderne og sålænge problemerne ikke er større end som nu, så betaler vi gerne for denne mulighed for at tilfredsstille vores kunder og så slippe for bøvlet med sure mails, dårlig omtale rundt omkring, og så selvfølgelig at skulle diskutere over telefonen. Hvis en kunde har sendt et defekt smykke retur, og så blot på en pæn måde ønsker et nyt tilsendt kan min kone såmænd finde på at sende en lille gave og hilsen med.

Det rethaveriske i hvem der har ret til hvad eller hvorfor gider vi ikke bruge energi på, og det er så meget på ryggraden idag at vi end ikke skænker det en tanke, - udgiften til reklamationer er blot én af mange andre udgifter og girokort der tømmer madrassen, - men vi sover nu rigtigt godt alligevel.

/ Michael

Fra Næstved
Tilmeldt 19. Nov 07
Indlæg ialt: 1934
Fra  ShopNyt Skrevet kl. 12:15

Hej.

Giv kunden ret, og få fred.

Din tid er for kostbar til den slags småpjat (håber jeg), og det kan gi' en masse negativ omtale at slås med den slags "kunder".

Mvh.

www.ditbrugtmarked.dk

Tilmeldt 13. Aug 08
Indlæg ialt: 76
Skrevet kl. 10:32

Hej Mette

Jeg har selv haft nogle lignende situationer. Jeg sælger blandt andet tøj, og jeg har et par gange fået tøj retur som jeg kan se kunden har ødelagt med vilje.

Jeg har begge gange valgt at give pengene retur uden bøvl - det er for let at skabe dårlig omtale.

Hilsen fra Hanne

NetMama.dk

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)