Hej.
De fleste kiosker forlanger penge for sort omsætning - før du lufter dine tanker vil jeg anbefale dig at holde øje med kiosken i nogen tid for at tælle kunder og notere hvad de køber - på den måde kan du beregne dig frem til en ca. omsætning - for du får nok ikke den rigtige omsætning ud af ham.
Det er ikke normalt at man betaler penge for sort omsætning (vi ser bort fra virksomheder med udskænkning (barer, værtshuse, pubs m.m)). Det er i bund og grund ikke rimeligt og betale for, men det kan være svært at overbevise en udlænding med manglende sprogkundskaber om noget andet.
Jeg har forsøgt at handle kiosker med et par pakistanere i tidens løb - de har alle en meget stor "ære". Jeg ved ikke hvordan det hænger sammen, men en meget ærefuld person forventer at blive vist store mængder tillid - mistillid bliver tolket som en æreskrænkelse. Du får nok ikke lov at se nogen regnskaber, men hvis du er heldig kan du stå i hans butik i nogle dage for at se hvordan den kører og hvor meget der bliver solgt.
Jeg har aldrig taget imod sådan et tilbud for jeg har ingen jordisk chance for at vide om han aftaler med alle sine fætre og venner at de skal komme og handle i hans kiosk for at imponere mig. Jeg vil ikke risikere at blive snydt for så store beløb - derfor tager jeg denne slags forholdsregler og hvis de er interesserede i at handle med mig bliver det på normale vilkår (der er indtil videre aldrig nogen sælgere der har været interesseret i det og jeg er ellers meget rimelig og foreslår inddragelse af en erhvervsejendomsmægler / uvildig rådgiver). Vil du på et tidspunkt tage de samme forholdsregler så vil jeg anbefale at du overfor pakistankere ikke præsenterer dine ideer alt for direkte. Jeg er blevet smidt på porten et par gange af samme årsag.
Held og lykke med kioskeriet.
VH Jørgen Olsen