Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms - Hvad betyder denne bug

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 20. Aug 06
Indlæg ialt: 144
Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Fra Snertinge
Tilmeldt 20. Mar 06
Indlæg ialt: 531
Fra  odsherred-regnskab.dk Skrevet kl. 06:57

Hej

Jeg ved det faktisk ikke, men hvis du laver en mere nøjagtig fejl beskrivelse, samt skriver hvilken version af summa du bruger, så skal jeg se om jeg kan hjælpe.

Med venlig hilsen

Kim Malmberg.
www.odsherred-regnskab.dk

Tilmeldt 20. Aug 06
Skrevet kl. 08:12

Summa summarum 3

Når jeg opretter en faktura, og taster kontonummeret - så kommer fejlmeddelelsen, og efterfølgende kan jeg ikke få moms med på fakturaen. Man kan ikek taste manuelt i moms-feltet.. det er ikke klikbart.

Mærkeligt nok har jeg ikke haft dette problem før. Jeg laver en faktura om måneden til min eneste debitor, og gør det på samme måde som jeg plejer. I egenskaber for min indtægtskonto 1200 kan jeg ikke finde noget der relaterer til denne fejlmeddelelse. Ej heller lige se noget når jeg er i "egenskaber for regnskab" under fanen "moms".

Jeg har ikke rørt ved noget, og indtil nu har problemet ikke været der. Bemærk min pc kører med engelsk dato, 9/3 = september den 3. var i går, men det har jeg gjort hele året.. og sidste år også for den sags skyld. Så jeg regner ikke med det har noget med det at gøre.

på forhånd tak

Fra Snertinge
Tilmeldt 20. Mar 06
Indlæg ialt: 531
Fra  odsherred-regnskab.dk Skrevet kl. 17:52

Hej igen

Når du opretter en vare der skal være fakturerbar, skal varen tilknyttes en konto i kontoplanen, check opsætningen for varen, at den er tilknyttet konto 1200 i kontoplanen, og at konto 1200 er sat til momskode for salgsmoms i kontoplanen.

Med venlig hilsen

Kim Malmberg.
www.odsherred-regnskab.dk

Tilmeldt 20. Aug 06
Skrevet kl. 20:50

Jeg benytter sædvanligvis slet ikke kolonnen "varer".

Faktura-indtastningen ser således ud, og jeg gør intet anderledes end forrige måned. Jeg fakturerer en gang om måneden til samme debitor.. forskelligt beløb fra måned til måned. Thats all i virksomheden.
http://www.tiflo.dk/faktura_udenmoms.jpg

Jeg har så lige prøvet at oprette en vare, som hedder ejd. admin august - knyttet den til konto 1200, og samme bug viser sig.

Egenskaber for konto 1200 kan ikke rigtig stå anderledes synes jeg.
http://www.tiflo.dk/konto1200.jpg

Andre bud?

på forhånd tak

Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 12:35

Her er et bud:

'Filer' -> 'Egenskaber for regnskab' -> 'Moms' ... Fremhæv 'Standard' .. 'Egenskaber' .. dobbeltklik på satsen og ret startdatoen.

Fejlteksten siger så vidt jeg kan forstå at der ikke findes nogen sats for den dato du forsøger at indtaste. Det kan selvfølgelig også være en vildt forkert dato. I min SS3 er der momskode gældende fra 1-10-1990. Forsøger jeg at postere før denne dato får jeg netop den beskrevne fejl.

'Bug' benyttes om fejl i programmer. Her lyder det mest som en 'Fejl 40'

'Fejl 40': Her skal årsagen til fejlen findes 40 cm fra skærmen.

Tilmeldt 20. Aug 06
Skrevet kl. 20:19

lol@fejl 40... ja det vedgiver jeg, men jeg bliver vist reddet af summa :-) Er det en bug nu? Feltet er blankt, og når jeg dobbeltklikker ser det således ud... og jeg har intet rørt i denne ende af summa, siden midt ugust hvor det virkede uden problemer.

http://www.tiflo.dk/valid_date.jpg

Tilmeldt 30. Sep 07
Skrevet kl. 20:47

Din fil moms.dat er korrupt (hedder det sådan på dansk? Beskadiget mener jeg. Ih hvor savner en ORDENTELIG maskine hvor noget sådan ikke kan ske ved en fejl og du kan se i journalen hvad/hvornår/af hvem filen er ændet)

Anyway - nu blir det langhåret. Der findes en 'moms.dat' i hvert regnskab (et regnskab optager en folder med navnet '-2', '-1', '0', '1', '2' o.s.v.)

Mit aktuelle regnskab har en fil med indholdet

S25,25,33147,8720,Standard,S,0
K25,25,33147,8740,Standard,K,0

Kan du ikke finde en anden fil 'moms.dat' der har et fornuftigt tal på trediepladsen i disse linjer (i mit tilfælde er det tallet 33147 - det er nummeret på den dato momskoden gælder fra). Tallene 8720 og 8740 er henholdsvis konto for salgs- og købsmoms. Du må finde en måde at rette filen på - enten ved at udskifte den med en anden eller editere den med fx notepad.exe (brug endelig ikke et tekstbehendlingsprogram.)

Tilmeldt 20. Aug 06
Skrevet kl. 16:07

fundet!...
S25,25,,66100,Standard,S,0
K25,25,,66200,Standard,K,0
U25,25,,66150,Udlandsmoms,S,1
*U25,25,,66200,Udlandsmoms,K,1

Der står slet ik noget tal... Hvis jeg skal editere - skal jeg indsætte et tal... men hvilket foreslår du?

33137 skulle så være 1/1 08?... eller hvordan skal koden decifreres.

**
edith:
Mit eget forslag er at jeg prøver at indsætte 33137, og så ser hvad der står¨på dette spot i summa
http://www.tiflo.dk/valid_date.jpg

.. tør ikke før jeg har fået råd.
Kan det gå i smadder, eller er det bare at gi los?

Tilmeldt 30. Sep 07
Skrevet kl. 19:07

Ta en sikkerhedskopi. Hvis du har den (heeelt sikker), koden for registrering (hvis du har købt den) samt programmet, så kan du vel altud genskabe.

Sæt du bare 33137 eller 33147 ind det pågældende sted. Brug notepad.exe - ikke et tekstbehandlingsprogram. Det betyder en dato i 1990. Jeg gætter på at det er et rent løbenummer for dagen - i al fald passer det med at hvis man sætter 1-1-1900 til '1', så er 33147 den dato 1-10-1990 som fremgår af mit program.

Husk at der er flere filer (een for hvert regnskab) der hedder moms.dat

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)