Mig og min kone overvejer at sælge vores nuværende bil og måske benytte følgende scenarie i stedet for blot at købe en ny privat: Købe en lille "kone"-bil af vores private penge - Lille, let at parkere og billig i benzin, service, forsikring m.m. Og købe bil2 igennem mit firma som en firmabil, således at alle udgifter i form af service, benzin og forsikring går igennem virksomheden og derved før skat. Jeg ved så udemærket godt, at man bliver beskattet, hvis man benytter bilen til privat kørsel, men det er ikke det der er planen med bilen. I dag er det sådan at ca. 80% af vores nuværende bil bliver benyttet af mig i forbindelse med arbejde - enten i form af kørsel imellem arbejde og kunder og/eller kørsel imellem hjem og arbejde. Godtnok får jeg kørselsgodtgørelse af virksomheden for de kilometer som bliver kørt i firmaet's navn, men da den bliver brugt så meget til firmakørsel, så tænkte jeg at det måske var smartere med en decideret firmabil. Firmabilen (bil2) skal så kun bruges i forbindelse med mit arbejde og "kone"-bilen skal så bruges til alle de private transporter. Nu kommer så det store spørgsmål: Hvis jeg nu udelukkende bruger den kommende bil2 til at køre imellem hjem, arbejde og kunder, så bliver jeg vel ikke beskattet af den, da den så ikke bliver brugt til privatkørsel? Er der nogen af Jer som har input til dette scenarie? Er det en god eller skidt idé? /Jesper |
Hej Jesper