Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firmabil

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 18:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Mig og min kone overvejer at sælge vores nuværende bil og måske benytte følgende scenarie i stedet for blot at købe en ny privat:

Købe en lille "kone"-bil af vores private penge - Lille, let at parkere og billig i benzin, service, forsikring m.m.

Og købe bil2 igennem mit firma som en firmabil, således at alle udgifter i form af service, benzin og forsikring går igennem virksomheden og derved før skat.

Jeg ved så udemærket godt, at man bliver beskattet, hvis man benytter bilen til privat kørsel, men det er ikke det der er planen med bilen. I dag er det sådan at ca. 80% af vores nuværende bil bliver benyttet af mig i forbindelse med arbejde - enten i form af kørsel imellem arbejde og kunder og/eller kørsel imellem hjem og arbejde. Godtnok får jeg kørselsgodtgørelse af virksomheden for de kilometer som bliver kørt i firmaet's navn, men da den bliver brugt så meget til firmakørsel, så tænkte jeg at det måske var smartere med en decideret firmabil. Firmabilen (bil2) skal så kun bruges i forbindelse med mit arbejde og "kone"-bilen skal så bruges til alle de private transporter.

Nu kommer så det store spørgsmål:

Hvis jeg nu udelukkende bruger den kommende bil2 til at køre imellem hjem, arbejde og kunder, så bliver jeg vel ikke beskattet af den, da den så ikke bliver brugt til privatkørsel?

Er der nogen af Jer som har input til dette scenarie? Er det en god eller skidt idé?

/Jesper

Tilmeldt 11. Jul 05
Indlæg ialt: 456
Fra  PACK2 Skrevet kl. 10:26

Hej Jesper

Umiddelbart lyder det som en god løsning, du sparer ikke kun beskatningen men også momsen på firmabilen, så længe du ikke bruger den privat.

Problemet som jeg ser det er dog at du kører til og fra arbejde i firmabilen, hvilket vil sige at du har bil stillet til rådighed af firmaet, og så kommer beskatningen og momsen efter dig...

Firmabilen skal udelukkende bruges til kørsel for firmaet.

Hvis du har mulighed for det så køb en gul plade bil i firmaet, en cool vogn til pengene er ex. Ford C-max, koster 168.000,- eller kan leases fornuftigt, beskatningen ligger omkring 3400,- pr. md, og du kan så køre så tosset du vil, også privat, uden ekstra private omkostninger.

Ved godt at det ikke helt er samme løsning, bare et bud

BH

Chr. Hoffmeyer

www.genpack.com pakker dit produkt
Fra Kastrup
Tilmeldt 29. Oct 08
Indlæg ialt: 506
Skrevet kl. 17:59

Hej

Det er en god ide, og du bliver kun beskattet hvis du kører til den samme adresse hver dag, altså møder det samme sted, og skat vil aldrig kunne bevise at du møder samme sted, så den er god

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:21

Det er desværre ikke rigtigt. Taler vi om en hvidpladebil eller en gulpladebil der er egnet til privatkørsel og denne står på bopælen skal der et godt kilometerregnskab til at fravige en formodning om at der er fri bil til rådighed. Det har senest byretten stadfæstet i flere domme her i år. De er så også i en enkelt dom nået til det modsatte med en noget besynderlig begrundelse (pågældende arbejdede ikke på arbejdstederne men tilså kun) men denne dom er anket af Skatteministeriet og bliver angiveligt omstødt.

Der vil herudover blive tale om fri bil beskatning hvis man kører mellem boligen og et arbejdssted/en kunde i mere end 60 dage set over en 12 måneders periode (tidligere var det 24 måneder), så kører man ugentligt mere end 1 kørsel til eller fra samme arbejdssted til bopælen, så falder hammeren, jf. at Skat jo kan afkræve et kilometerregnskab.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)