Inspireret af kritik jeg fik i en anden tråd, kunne jeg godt tænke mig at spørge: Hvad synes I er i orden og hvad er over grænsen for moderatorer?
Må vi f.eks.:
- Slette links til tvivlsomme sider, skal vi slette hele indlægget eller skal vi bare lade det være?
- Må vi slette affiliate links (eller affiliate ID'et) hvis det 1) er et helt indlæg fyldt med dem 2) hvis der er et enkelt i ét indlæg?
- Er det okay at ændre i et indlæg, hvis vi tydeligt gør opmærksom på ændringeren - selvsagt kun i indlæg med stødende indhold, direkte spam, muligt ulovligt indhold/link eller andet, hvor alternativet er at slette hele indlægget?
Jeg synes det er helt fint at slette sådanne ting, eller tydeligt rette i det, såfremt der er givet en fornuftig begrundelse fra moderator.
Indlæg der ubegrundet, direkte tilsviner andre brugere, er efter min mening også en god ting at få fjernet. Det virker alligevel blot som støj i de fleste tilfælde. Saglig kritik hvor begge sider af en sag kan blive hørt, er dog efter min mening en anden sag.
Angående links til reklame kan man fint erstatte linket med "Link til skamløs rekame fjernet" eller tilsvarende, ligesom indlæg der er gentaget mange gange af samme person (ses typisk af nyoprettede brugere) efter min mening roligt kan slettes i de kategorier det ikke hører til. Alt for mange "jeg har et godt tilbud til dig" indlæg havner underligt nok i de forkerte kategorier. (enten er folk dumme eller også spammer de blot med vilje, det ene udelukker dog ikke det andet)
Affilliate links har jeg ikke det store til overs for i et debatforum - Jeg kan undre mig over hvad afsenderens hensigt er ved at henvise en bruger til noget vedkommende selv tjener penge på. Jeg kunne have den mistanke at det var for egen vindings skyld, og ikke udelukkende for at hjælpe brugeren der spørger om et eller andet.
Dog ser jeg intet problem i at man tilbyder folk der spørger efter en specifik ydelse eller et produkt, at henvise til sit eget site, så længe det er tydeligt at det er ens eget produkt der er tale om, og det ikke pakkes ind i underlige affilliate-links.
Det var hvad jeg lige havde af kommentarer.