Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af igangværende arbejde

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Taastrup
Tilmeldt 21. Feb 08
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 00:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg sidder lige og kigger på min revisors regnskab for sidste år. Jeg har selv bogført i Summa, mens han lavede årsrapport og selvangivelsen. 
resultatopgørelsen har revisoren tilføjet udgiften til revisor, men uden at angive moms.
Desuden har han tilføjet posten "igangværende arbejde for fremmed regning" i balancen, ligeledes uden moms. Jeg kan kun få det til at stemme med revisorens arbejde, hvis jeg bogfører uden købs og salgs moms for de to poster. Men jeg går ud fra, at det giver problemer i det nye regnskabsår.

Hvis jeg angiver med moms, påvirkes resultatet, og det er jeg ikke interesseret i. For at undgå problemer i det nye år, har jeg tænkt på om jeg skal oprette en kreditnota, for "igangværende arbejde", ligeledes uden moms, og derefter oprette en ny salgsfaktura, med moms. Tilsvarende for revisor regningen.

Håber der er nogen der har lyst til at kommentere på om dette er den rigtige måde at gøre det på.

mvh GMS

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 00:44

Det er som det bør være. Du skal for posteringer i resultatopgørelsen aldrig bogføre med moms (selvfølgelig lige undtagen repræsentation og gaver). Det vedrører kun balancen, da det er midlertidig gæld/tilgodehavende. Og for igangværende arbejde er det det samme.

Når du eksempelvis så betaler regningen for revisor vil din resultatopgørelse jo kun blive belastet med beløb ex. moms (nu har du jo hensat beløbet, så det skal du lige tage højde for i bogføringen).

Så du skal ikke bogføre de nævnte beløb med moms. Og det giver ikke problemer i det nye regnskabsår. Du skal heller ikke oprette kreditnotaer eller andet.

Hilsen Jakob

Fra Taastrup
Tilmeldt 21. Feb 08
Skrevet kl. 09:50

Tak for det hurtige svar,

Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal bogføre, så det svarer til det du beskriver. Her er hvad jeg har gjort;

Igangværende arbejde: Debeteres "debitor konto" nr 100.000, og krediteres Vare 1, nr. 1000 men uden salgsmoms.

Revisor Krediteres "kreditor konto", 100.001, og debeteres konto for bogføring , nr 6100, uden købsmoms.
Ved årsafslutning, overfører Summa selv til resultat kontoen.

Mener du, at jeg skal debetere "igangværende arbejde" på kontoen for "Debitorer, ubetalte fakturaer" på nr. 56100 og kreditere revisorens regning på "Kreditor, ubetalte regninger" på nr. 65100, begge uden moms?

Giver det ikke det samme, bortset fra at der ikke står noget på mine debitor/kreditor samlekonti?

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 10:20

Jeg kender ikke Summa, så jeg kan ikke kommentere konti m.m. Men hvad revisor gjorde sidste år lyder helt korrekt, så se lige på dine posteringer, hvad han gjorde sidste år og gør det samme. Og som sagt uden moms.

Hilsen Jakob

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:08

Uden moms ja.....men momsen skal jo afløftets, når endelig faktura foreligger.

Med andre ord, hensættelseskontiene skal gå i 0, men momsen skal afløftes på

fakturadatoen.

Fra Taastrup
Tilmeldt 21. Feb 08
Skrevet kl. 14:37

Tak for alle svarene.

GMS

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)