Hej Jeg sidder lige og kigger på min revisors regnskab for sidste år. Jeg har selv bogført i Summa, mens han lavede årsrapport og selvangivelsen. Hvis jeg angiver med moms, påvirkes resultatet, og det er jeg ikke interesseret i. For at undgå problemer i det nye år, har jeg tænkt på om jeg skal oprette en kreditnota, for "igangværende arbejde", ligeledes uden moms, og derefter oprette en ny salgsfaktura, med moms. Tilsvarende for revisor regningen. Håber der er nogen der har lyst til at kommentere på om dette er den rigtige måde at gøre det på. mvh GMS |
Det er som det bør være. Du skal for posteringer i resultatopgørelsen aldrig bogføre med moms (selvfølgelig lige undtagen repræsentation og gaver). Det vedrører kun balancen, da det er midlertidig gæld/tilgodehavende. Og for igangværende arbejde er det det samme.
Når du eksempelvis så betaler regningen for revisor vil din resultatopgørelse jo kun blive belastet med beløb ex. moms (nu har du jo hensat beløbet, så det skal du lige tage højde for i bogføringen).
Så du skal ikke bogføre de nævnte beløb med moms. Og det giver ikke problemer i det nye regnskabsår. Du skal heller ikke oprette kreditnotaer eller andet.
Hilsen Jakob