Muligvis kan man ikke sammenligne mac og pc pr. krone brugt, men i hvert fald pr. krone sparet. Havde jeg vidst, hvor mange nedbrud og dermed spildt tid jeg ville blive sparet for, havde jeg skiftet til mac for mange, mange år siden. Jeg sidder på en gammel G4 jeg har købt brugt - af nogen der selv havde købt den brugt. Den har nu trofast slidt for mig hver eneste dag i et helt år, og aldrig nogensinde er den gået ned. Jeg forventer ikke den holder i en menneskealder, men jeg har allerede fået mere for mine penge, end jeg nogensinde har fået med alle de pc'ere der er passeret gennem mine hænder. Den kører, og kører og kører. Som en duracelkanin. Alle de timer jeg har sparet ved ikke at skulle genstarte, for slet ikke at tale om mistet data, hver gang min pc har besluttet sig for spontant at genstarte, det er penge tjent. For de timer bruger jeg nu på at arbejde, fremfor at finde ud af hvad der er galt med min maskine. At det hele bare kører mere lækkert end Windows nogensinde har gjort, er bare en sidegevinst. Men vi kan da godt blive enige om, at skal man bare maile, surfe på nettet og bruge Word, ja, så er man da sikkert lige så godt hjulpet med en billig PC. Generelt er det vel en smagssag, men jeg har ikke et øjeblik fortrudt skiftet til Mac, og kommer aldrig til at købe en PC igen. |
Martin Wolsing:Kan du så ikke komme med et par eksempler. Jeg har haft mac i 8 år nu. Jeg har aldrig haft et antivitusprogram på min maskine og jeg har aldrig haft noge som heslt ondsindet på den. Prøv det med windows. Det er vist mest antivirus-producenterne der bliver ved med at sige at der findes virus til mac.
Jeg har lige genstartet min 5 år gamle PowerBook G4 efter at den har stået tændt uafbrudt i over et år uden en eneste genstart. Prøv det med en windows-pc. Det skal siges, at jeg ikke har haft pc på hverken Vista eller Xp så jeg ved ikke om stabiliteten er bedre end dengang. Der skal i hvert fald ikke mange nedbrud med mistet data til følge, før det er træls.
Selv er jeg PC bruger, men har også den klare holdning at Apple leverer et fantastisk produkt og styresystem. Men det gør Microsoft og diverse Hardware leverandører også. har de sidste 4 år ikke haft et virus/spywareprogram og så vidt jeg ved er jeg fri for de satans vira. Har i hvert fald ikke mærket noget. Hvis jeg ville køre 3 måneder eller et år uden at slukke min vista pc gør jeg da bare det. Det er ikke noget problem. Ikke én gang er mit vista crashed, og har kun måttet genstarte maskinen pga. installation af 3. parts software.
Problemet med disse debatter er altid, at inkarnedere OS fanatikere, sjældent kender nok til "modparten" til at debatten bliver tilpas nuanceret.
Hvis drengene skal bruge en computer til ren office brug, hvorfor så bruge mere end 5.000,- inkl skærm. Hvis drengene skal bruge den til lidt mere og de synes apples produkter er fede, jamen så køb da en apple maskine. Vil de have mere kraft for pengene og et system uden begrænsninger, så køb da en PC. Og nu vi er ved design.. så findes der altså utrolig mange design PC produkter på markedet - apple har ikke patent på dette :)
Martin... du snakker meget om tid og spildtid. Hva med den tid der går før man er helt oppe i Mac gear - såfremt man ikke er vant til at bruge en mac? Det kan tage adskillelige arbejdsuger, alt efter bruger niveau.