Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mac eller PC?

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Viborg
Tilmeldt 15. Aug 07
Indlæg ialt: 85
Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Muligvis kan man ikke sammenligne mac og pc pr. krone brugt, men i hvert fald pr. krone sparet.

Havde jeg vidst, hvor mange nedbrud og dermed spildt tid jeg ville blive sparet for, havde jeg skiftet til mac for mange, mange år siden. Jeg sidder på en gammel G4 jeg har købt brugt - af nogen der selv havde købt den brugt. Den har nu trofast slidt for mig hver eneste dag i et helt år, og aldrig nogensinde er den gået ned.

Jeg forventer ikke den holder i en menneskealder, men jeg har allerede fået mere for mine penge, end jeg nogensinde har fået med alle de pc'ere der er passeret gennem mine hænder. Den kører, og kører og kører. Som en duracelkanin. Alle de timer jeg har sparet ved ikke at skulle genstarte, for slet ikke at tale om mistet data, hver gang min pc har besluttet sig for spontant at genstarte, det er penge tjent. For de timer bruger jeg nu på at arbejde, fremfor at finde ud af hvad der er galt med min maskine. At det hele bare kører mere lækkert end Windows nogensinde har gjort, er bare en sidegevinst.

Men vi kan da godt blive enige om, at skal man bare maile, surfe på nettet og bruge Word, ja, så er man da sikkert lige så godt hjulpet med en billig PC.

Generelt er det vel en smagssag, men jeg har ikke et øjeblik fortrudt skiftet til Mac, og kommer aldrig til at købe en PC igen. 

soelver.dk - freelance illustrator 

Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 14:35

Martin Wolsing:

Kan du så ikke komme med et par eksempler. Jeg har haft mac i 8 år nu. Jeg har aldrig haft et antivitusprogram på min maskine og jeg har aldrig haft noge som heslt ondsindet på den. Prøv det med windows. Det er vist mest antivirus-producenterne der bliver ved med at sige at der findes virus til mac.

Jeg har lige genstartet min 5 år gamle PowerBook G4 efter at den har stået tændt uafbrudt i over et år uden en eneste genstart. Prøv det med en windows-pc. Det skal siges, at jeg ikke har haft pc på hverken Vista eller Xp så jeg ved ikke om stabiliteten er bedre end dengang. Der skal i hvert fald ikke mange nedbrud med mistet data til følge, før det er træls.

Selv er jeg PC bruger, men har også den klare holdning at Apple leverer et fantastisk produkt og styresystem. Men det gør Microsoft og diverse Hardware leverandører også. har de sidste 4 år ikke haft et virus/spywareprogram og så vidt jeg ved er jeg fri for de satans vira. Har i hvert fald ikke mærket noget. Hvis jeg ville køre 3 måneder eller et år uden at slukke min vista pc gør jeg da bare det. Det er ikke noget problem. Ikke én gang er mit vista crashed, og har kun måttet genstarte maskinen pga. installation af 3. parts software.

Problemet med disse debatter er altid, at inkarnedere OS fanatikere, sjældent kender nok til "modparten" til at debatten bliver tilpas nuanceret.

Hvis drengene skal bruge en computer til ren office brug, hvorfor så bruge mere end 5.000,- inkl skærm. Hvis drengene skal bruge den til lidt mere og de synes apples produkter er fede, jamen så køb da en apple maskine. Vil de have mere kraft for pengene og et system uden begrænsninger, så køb da en PC. Og nu vi er ved design.. så findes der altså utrolig mange design PC produkter på markedet - apple har ikke patent på dette :)

Martin... du snakker meget om tid og spildtid. Hva med den tid der går før man er helt oppe i Mac gear - såfremt man ikke er vant til at bruge en mac? Det kan tage adskillelige arbejdsuger, alt efter bruger niveau.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:43

Som én af mine tidligere kolleger også har måttet indrømme (selvom han nok er den største mac-nørd, jeg nogensinde vil få kendskab til), så kan maskinerne lidt det samme i dag. Jeg har både arbejdet på mac som pc gennem tiden, og der er ikke den store forskel grafisk set, selvom jeg dog har oplevet flere uforklarlige fejl på pc'en end på mac'en.

I dag sidder jeg ved en mac professionelt, og privat har vi en pc. Jeg har også kun oplevet, at mac'en kører mest stabilt, men det kommer måske ligeså ofte an på, hvor meget 'lort' man fylder i sin maskine. En smule disciplin og oprydning kan redde en maskine fra mange nedbrud. Nedbrud har jeg dog endnu ikke haft på min mac, der nu er godt 2 år gammel. Jeg får dog heller ikke dokumenter ind, som andre har siddet med i dag. Tidligere som lønmodtager fik vi dokumenter ind fra kunderne, som havde været igennem lidt af hvert. Der kunne godt følge noget skidt med – som så kunne få maskinen til at gå ned. En formattering var den rigtig løsning på sådanne problemer...

Det er en smags sag (og også lidt et spørgsmål om, hvilket behov man har), hvad man skal købe.

Prøv det, kan jeg kun sige.

Tilmeldt 22. Feb 07
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 15:37

Ronnikc:
Et setup til 5k hardware mæssigt på en PC koster 10-15k på en mac for at kunne levere samme ydelse på rendering / billedbehandling i batches osv. Altså snakker vi RÅ REN YDELSE.

Nu bad jeg dig jo sammenligne med en decideret mærkevare pc som f.eks. Dell og ikke den absolut billigste du kunne finde. Jeg tror du ville få svært ved at finde en Dell der slår en mac markant på prisen. Du kommer heler ikke med et konkret eksempel med en computer konfigureret med samme specs som en mac - du bygger det alene på antagelser. Du forholder dig heller ikke til kåringen af MacBook Pro som verdens, på det tidspunkt, hurtigste windows-maskine. Nu tror jeg i øvrigt, at en helt igennem gennemsnitlig bruger er rimelig ligeglad med to monitorer og renderingstider. Her handler hastighed om brugshastighed og ikke rå regnekraft. Min erfaring er, at en mac er hurtigere i brug end win. Tingene er simpelthen mere logiske og intuitive og det hele glider derfor meget nemme. Man bruger med andre ord ikke sin tid på uforståelige (fejl)meddelelser, advarsler om at ens computer muligvis er i fare, 140 test-udgaver af software der udløber efter 30 dage osv. osv. Den tid man bruger foran skærmen er kortere og mindre problemfyldt end til de fleste sammenlignelige opgaver på en windows-pc.

Ronnikc:
Folk køber primært mac pga. designet (tjaee...) specifik software, branche tradition (hvem sagde reklamebureauer) men ydelsesmæssigt kan det aldrig blive en fordel.

Min påstand er at folk primært køber mac pga. styresystemet OS X (selvom jeg vil medgive, at designet også trækker en del). OS X er efter min mening i en klasse over windows. Det er hele brugeroplevelsen der er anderledes. Men du ville vel til en hver tid anbefale folk at købe den billigste bil frem for en Volvo eller en Audi, fordi de billige målt pr kr, leverer flere hestekræfter pr krone.

Ronnikc:
Derudover så findes der såvel virus, spyware, trojans osv. til Mac - Chokket kom for 2 år siden.

Tja, nu er det jo ikke alle der mener det faktisk er en virus, da man skal foretage sig noget før den spreder sig (den gør det ikke af sig selv). Men det ændrer ikke på det faktum, at der ikk findes virus til mac (i nævneværdig grad, lige som det er et faktum at svaner er hvide selvom der jo findes sorte svaner).

Hvis det udelukkende skal koges ned til at handle om økonomi, så kan jeg anbefale ComputerWolrds gennemgang: Mac vs. PC cost analysis: How does it all add up?

Et par citater fra artiklen: 
- "Only a few years ago, it seemed like a no-brainer that Windows hardware was much cheaper. But if you're talking name-brand hardware, that's just no longer the case."
- " I just want to ask the people who heavily disagree with me to do these two things: 1) Read what I've written carefully, and 2) do your own homework. Don't make assumptions about pricing without doing a tech spec comparison of directly comparable Apple and PC equipment."
Jeg vil ikke blande mig i hvilken computer folk køber. De skal købe den der bedst matcher deres behov. For mig selv er der dog ingen tvivl; mac er det bedste valg. Jeg har før haft win og har ikke haft noget specielt forhold til mac. Fra den ene dag til den anden ændrede det sig totalt, jeg blev, og det indrømmer jeg gerne, Apple-mand til benet. Det er jo ikke noget jeg gør for sjov. Apples software må kunne et eller andet siden så mange mennesker er hooked på det. Jeg har til gengæld aldrig hørt om mac-brugere, der skifter til windows og på samme måde bliver "genfødte". Jeg hører dog meget gerne fra dem, de det altid er interessant at høre hvorfor folk har skiftet.
/martin

Ferie i Grækenland til sommer? Overvej Sifnos - en autentisk og charmerende perle i Det Græske Øhav. Tjek denne rejseguide: Sifnosguide.dk

Tilmeldt 28. Aug 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:04

Kære alle.

1.000 tak for de mange indlæg som I har bidraget med. Vi må se om det er følelserne der løber af med sejren, eller det bliver fornuften.

/Lars

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 00:18

Nu havde jeg sådan set ikke set du havde svaret men så skal jeg da gerne lige følge hurtigt op.

Martin Wolsing:

Nu bad jeg dig jo sammenligne med en decideret mærkevare pc som f.eks. Dell og ikke den absolut billigste du kunne finde. Jeg tror du ville få svært ved at finde en Dell der slår en mac markant på prisen. 

Hvis du tror at Dell er mærkevare stationære så må vi nok erkende at du ikke har styr på PC markedet overhovedet.

Det kan _ALDRIG_ betale sig at købe Dell, HP eller hvad de nu ellers hedder i forhold til at få en hardwarenørd til at bygge en maskine fra bunden.

Ligesom det aldrig kan betale sig at købe en mac til en masse ydelsesahængige arbejdsfunktioner.

- Ja Mac ser pæn ud

- Ja Mac er idiot sikker langt hen af vejen

- Ja Mac OS er fint (det var Amiga OS også ;) (og idiot sikkert)

- Ja Macs er faldet i pris

Men NEJ

En macs hardware specs kan slet ikke stå mål med en PCs i samme prisniveau - uanset hvor enøjet du så ser på det.

Men så lad os da sammenligne lidt hardware:

Imac 24":  (http://www.anymac.dk/gen3/main.php?id_uk=1035&id_ok=8&id_producent=9000&id_produkt=100&stat=menu)

24" glossy widescreen med en opløsning på 1920x1200
2.8 GHz Intel Core 2 Duo processor med 4 MB L2 cache.
2 GB (2x1GB MB) 800MHz DDR2 SDRAM
320 GB Serial ATA Harddisk.
ATI Radeon HD 2600 PRO med 256 MB GDDR3 hukommelse
(+ det løse)

En af de nye maskiner jeg lige har bestilt hjem til kontoret:

24" Samsung widescreen 1920x1200
Asus P5QL PRO, P43, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, ICH10, PCI-Ex(2.0)x16
Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's
Samsung SpinPoint T166 320GB, 16MB, 7200RPM, SATA 3.0 Gbps
Gigabyte Radeon HD 4850 512MB Zalman, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP
(+ det løse herunder lydløs strømforsyning, CPU køler, kabinet med 4 lydløse fans til luftgennemstrømning m.v. super mus og keyb. osv.)

Begge maskiner står færdigsamlet til omkring 10.000 kr

CPU på PCen er voldsomt langt foran (omkring 40-50% bedre)

Rammen på PCen er voldsomt langt foran (Omkring 40-50% bedre)

Grafikkortet på PCen er LYSÅR foran og ved en simpel sammenligning ( http://www.tomshardware.com/charts/gaming-graphics-charts-q3-2008/Sum-of-FPS-Benchmarks-1920x1200-AA,801.html ) så kan du se at HD2400 Pro er det 5. dårligeste kort der overhovedet medtages i tests i dag (SÅ gammelt er det) og scorer 26.40 - Derimod så scorer HD4850 hele 393,70 i samme test altså snakker vi noget der ligner 15 x ydelsen på grafikkortet alene (omkring 1500% bedre)

Og sådan er det bare hele vejen rundt del for del og krone for krone.

3D Rendering som klassisk jo lå på rreklamebureauer osv. på Macs også - kan aldrig svarer sig på Macs - PCerer er bedre og billigere.

Så som jeg vist indledningsvist fik skrevet - hvis du er mac design nørd eller du har speciel software som kun findes på Mac - så køb da en mac, men ser du på ydelse per krone brugt så køb dig en pc ;)

Tilmeldt 22. Feb 07
Skrevet kl. 09:46

Ronnikc:

Hvis du tror at Dell er mærkevare stationære så må vi nok erkende at du ikke har styr på PC markedet overhovedet.

I mine øjne er Dell (og sony og HP m.fl.) en mærkevare, og hvis du er uenig kan du så ikke forklare mig hvad der skal til for at en pc er en mærkevare eller give et par eksempler på mærkevare PCer, så vi kan få en ordentlig sammenligning. Den alm. forbruger får ikke håndbygget en pc af en hardwarenørd. Han går ud og køber en computer, får den leveret, sætter den op, tænder den og så skal det bare virke. Det er nævnte mærker Apple sammenligner sig med og det er de nævnte mærker de fleste køber når de anskaffer sig en computer. Derfor fokkuserer jeg på dem.

I din sammenligning er der da styresystem og en sammenlignelig software med i prisen? 

Jeg medgiver at specifikationerne overgår macens, men det er benchmarktests det gælder om. Her er der f.eks. en test af MacBook 2.2 GHz Core 2 Duo; 1GB DDR2 vs. Asus M51 2.2 GHz Core 2 Duo; 2GB DDR2. Prisen for de to er den samme. Der ers amme processer, men dobbelt så meget ram i Asus'en. Resultatet burde været givet på forhånd, men Macen kommer ud som klar vinder. En del af forklaringen på en computers hastighed er jo ikke bare hardwaren, men hvor god softwaren er til at udnytte hardwaren. Det kunne altså tyde på, at med to ens konfigurerede computere giver OS X bedre ydelse sammenlignet med Windows. Det er dog ikke alene forklaringen, for selv når man kører windows på en mac er den hurtigere end pcen selvom macen jo slet ikke er optimeret til windows men til OS X.

Her er testens konklussion: "PC: Simply put, Vista proved to be a more sluggish operating system than Leopard. Our PCs installed some software faster, but in general they were slower in our time trials. Plus, both PCs showed weaker performance on third-party benchmarks than the Macs. Our biggest surprise, however, was that PCs were not the relative bargains we expected them to be. The Asus M51sr costs the same as a MacBook, while the Gateway One actually costs $300 more than an iMac. That means for the price of the Gateway you could buy an iMac, boost its hard drive to match the Gateway’s, purchase a copy of Vista to boot—and still save $100. "

Igen handler det om at gøre sit hjemmearbejde ordentligt og ikke komme med en masse antagelser om hvad der er hurtigst og billigst. Denne test er bare en ud af mange, men generelt er konklusionerne at der efterhånden ikke er den store forskel i ydelsen på pc og mac til samme pris. Det skal altså ikke være ydelsen der afgør valget, men snare ting som hvilken software man bruge, hvilken software der følger med, design, brugervenlighed osv. At komme med den helt generelle antagelse at pc er lysår foran en mac til samme pris er simpelthen forkert. Læg mærke til, at jeg skriver generelt og ikke, at man ikke kan finde en pc der er en mac overlegen.

Under alle omstændigheder er min pointe, at til almindeligt brug er det ligegyldigt hvor hurtigt maskinen renderer 3D-opgaver eller andre specifikke ting. Har du brug for den slags burde du være så meget inde i sagerne at du ved hvad du skal gå efter. For en gennemsnitlig standardbruger mener jeg stadig, at en mac er så brugervenlig at den i praksis giver en bedre oplevelse og en tidsbesparelse i forhold til en windows-pc. Er du ikke en gennemsnitsbruger men har et helt specifikt behov, så kan der selvfølgelig godt betale sig at få designet en computer specifik til formålet, men om det skal være mac eller pc afgøres af behovet.

Jeg vil slutte af med et citat fra Computerworld:

"forskellen mellem Apple og konkurrenterne skal ikke findes på papiret, i tørre tal, som kan sammenlignes på kryds og tværs. Det handler rettere om at klemme mere ud af mindre, og det kan Apple finde ud af." God artikel til hele diskussionen omkring mac vs. pc.

/martin

Ferie i Grækenland til sommer? Overvej Sifnos - en autentisk og charmerende perle i Det Græske Øhav. Tjek denne rejseguide: Sifnosguide.dk

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 13:54

Martin Wolsing:

Under alle omstændigheder er min pointe, at til almindeligt brug er det ligegyldigt hvor hurtigt maskinen renderer 3D-opgaver eller andre specifikke ting. Har du brug for den slags burde du være så meget inde i sagerne at du ved hvad du skal gå efter. For en gennemsnitlig standardbruger mener jeg stadig, at en mac er så brugervenlig at den i praksis giver en bedre oplevelse og en tidsbesparelse i forhold til en windows-pc. Er du ikke en gennemsnitsbruger men har et helt specifikt behov, så kan der selvfølgelig godt betale sig at få designet en computer specifik til formålet, men om det skal være mac eller pc afgøres af behovet. 

Men hvis folk bare har et alm. standard behov hvorfor skulle de så betale opimod 50% ekstra for en mac til alm. office/internet brug?

Er "brugervenlighed" og design de 50% værd?

Martin Wolsing:

Jeg vil slutte af med et citat fra Computerworld:

"forskellen mellem Apple og konkurrenterne skal ikke findes på papiret, i tørre tal, som kan sammenlignes på kryds og tværs. Det handler rettere om at klemme mere ud af mindre, og det kan Apple finde ud af." God artikel til hele diskussionen omkring mac vs. pc.

Nu er Computerworld jo nok ikke ligefrem en voldsomt givtig kilde ;) men ja pointen er at mac kan mindre, gør mindre og derfor kræver mindre ressourcer til afvikling af f.eks. office + internet brug - MEN i samme øjeblik du skal spille på den eller du vil lave 3D rendering, Video konvertering eller et hav af andre specifikke formål der reelt kræver ydelse af maskinen så får du voldsomt mere ydelse på en PC - Og hvis vi endelig skal sammenligne på standard behov så er der vel ingen grund til ikke bare at kører Ubuntu - Der får du det hele for ingen penge og det kører super meget mere effektivt end på både Mac og Pc.

Istedet for at købe "Mærkevare" PCere så skal du istedet gå efter firmaer som PRC Data, Topdata osv. som sælger maskiner med en gedign kvalitet af hardware fra alle de bedste producenter til en rigtig fornuftig penge som de samler for dig - et hurtigt eksempel er f.eks. http://topdata.dk/product.asp?product=5444&sub=137 til 4999,- inkl. 22" monitor - En Dell, HP eller tilsvarende i samme prisklasse får du ikke med samme kvalitetskomponenter i det prisleje - tværtimod snakker vi forkrøblede bundkort der er produceret af en af de store producenter også drosslet ned (eller fået klippet 2 ud af 4 ramslots af eller lign. (set rigtigt mange gange)).

Tilmeldt 22. Feb 07
Skrevet kl. 15:51

Ronnikc:
Er "brugervenlighed" og design de 50% værd?

Det unikke ved mac er styresystemet OS X. Mac en den eneste computer der kan køre OS X såvel som windows. Design er altid en smagssag, men i mine øjne er brugervenlighed mere end 50% værd. Hvordan opgør man den slags? Jeg har ikke haft et systemnedbrud siden jeg skiftede til mac. Det er det hele værd. Ikke én gang har jeg mistet data (ud over når jeg selv klovner i det) osv. Det tæller mig for mig og det er det jeg prøver at kommunikere ud: En Mac giver en anden brugeroplevelse - en brugeroplevelse der i mine øjne er det hele værd. Man kan ikke undervurdere betydningen af at det hele fungerer Out of the box for den almindelige bruger.

Har du overhovedet nogle praktisk erfaringer med mac, Ronnikc? Har du ikke det kan jeg godt forstå din vedholdenhed for på papiret har du ret - bare ikke i vikelighedens verden, hvor der er så uendeligt meget mere der tæller en specifikationer. Og så synes jeg du skulle tage og prøve mac en gang. Jeg er sikker på, at du vil kunne lide det. Jeg har erfaring med windows så for mig er det nemt at sammenligne de to ting,

En bils kvalitet, køreglæde osv kan du jo heller ikke sige noget om ved at kigge på antallet af hestekræfter osv. Kvaliteten af et foto afhænger ikke kun af hvor mange megapixels kameraet har haft, men i lige så høj grad af optiken og andre ting og i sidste ende af motivvalg mv.. Det er for ensporet at koge alting ned til nogle få tal og sammenligne dem.

For mig giver det ingen mening - det gør det for dig, og så har begge sider i sagen fremlagt deres synspunkter.

/martin

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 16:00

Tror du ikke du tager fejl af brugervenlighed og idiotsikkert? Big Smile

Selvfølgelig kan der ikke gå noget galt når man stort set intet kan lave i OS X.

Det er jo ikke hjernekirugi at regne ud at når fleksibiliteten og dynamikken er skruet voldsomt ned - så reduceres mulighederne for Fejl 40 (Menneskelige fejl) voldsomt og dermed får man et mere "brugervenligt" system.

Men hvis du reelt ønsker et virkeligt brugervenligt og nemt system ud fra lidt ala samme device hvor du dog stadig kan få betydelig mere adgang og tilpasning så er ubuntu helt klart værd og prøve - Prøv det!

Men du sælger altså intet på Mac OS til mig - jeg mener stadig kun at man skal købe Mac hvis man er tosset med designet eller hvis man konkret har noget software der kun er udgivet på Mac - ellers vil en hvilken som helst bambus maskine med ubuntu på give en mindst lige så godt "brugeroplevelse" og ikke mindst ydelse til en brøkdel af prisen.

Jeg har maskiner med Debian, Ubuntu, Xp, Vista alt efter det behov den enkelte maskine opfylder - jeg har dog ikke nogle specifikke Mac programmer og jeg er heller ikke voldsomt betaget af Mac designet (ud over min ipod touch som jeg synes er meget lækker) så derfor ville det jo være fjollet af mig at bruge OS X / Mac - Det er jo ret simpelt :)

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)