Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mac eller PC?

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 28. Aug 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Min makker og jeg er ved at starte et engrosfirma op.

Vi syntes at Mac er lækkert og fedt design, men kender ikke den "store" forskel på Mac eller PC.

Vi er begge habile brugere af Officepakken, og vil nu høre om det gør hverdagen mere vanskelig for os selv ved at vælge Mac løsning? Kan man bruge alle de samme programmer på Mac, som på PC? Økonomiprogrammer, Serverløsninger, fjernskriveborde mv.

Har behov for at kunne modtage bestillinger via fax, som modtages på server via mail. Findes der programmer som kan gøre at vi f.eks. kan åbne fjernskrivebord og finde hele vores ordrebehandling på dette?

Tak for en masse god info på de andre indlæg.

/Lars

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:17

Idag kan du jo bare købe en mac og installere windows på den, så fungere den som en PC men ser ud en Mac :)

Jeg har begge dele og har f.esk købt office til både Mac og Pc og det kører bare.

Men igen man tjener ikke penge på en lækker computer så find den løsning som er hurtigst, nemmest og frem for alt bedst for din forretning. Designet er jo ikke vigtigt.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 16:20

Hvis behovet er til office brug så kan du få en pc til 3000 kr der kan klare opgaven.

Mac'en koster nok det dobbelte.

Generelt set så får du tæt ved 3 x ydelse på pc i forhold til mac per krone brugt - Men igen så skal du jo også have et performance behov for det kan mærkes.

Men ud fra det beskrevne behov sp hop da på en pc - så kan i spendere en 500 kr på et lækkert kabinet så er der også lidt til øjenene ;)

Fra København
Tilmeldt 9. Aug 08
Indlæg ialt: 786
Skrevet kl. 17:16

Hej Lars

Hvis det økonomisk ikke er et problem, så køb bare en Mac. Som tidligere nævnt, kan du bare installere Windows på den, ingen problemer der.

Ellers ja, du kan forbinde dig via fjernskrivebord til en server, via Mac'ens operativ system (OS X).

Det er heller ikke noget problem både at køre OS X og Windows samtidig.

PC programmer skal køre i Windows, hvis de ikke findes i en OS X udgave. Ellers kan du på Mac'en koble op på en server, og køre dem derfra.

Hvis du får brug for yderligere hjælp, siger du bare til.

Mvh
Brian.

Leverandør af: CMS, websites, IT support, grafisk design, foto, billedbehandling mv. Se: www.ComputerLab.dk

Fra Malmö
Tilmeldt 8. May 08
Indlæg ialt: 226
Skrevet kl. 17:42

Hej Lars

Jeg er helt klart glad for mine Macs, ikke kun designet men også måden operativsystemet virker på, og de medfølgende programmer. Der fokuseres ofte på Windows-programmer som ikke fåes til Mac, men det samme gør sig jo gældende omvendt, f. eks. er jeg ret begejstret for fotoredigeringsprogrammet Aperture, der kun fåes til Mac.

Med hensyn til Office-programmerne er de to systemer meget ens, og at tilgå Windows-servere og fjernskrivebord er heller ikke noget problem. OSX leveres med en VNC-server, så du kan tilgå dem fra Windows af, og Microsoft udgiver en fjernskrivebord-klient til Mac, så du kan tilgå dine Windows-maskiner fra den.

Kører du nogle specielle Windows-baserede servere, f. eks. SQL Server 2005, vil du dog savne administrationsværktøjerne til disse. Men der er det som nævnt tidligere i tråden altid muligt at installere Windows og køre Mac- og Windows-software samtidigt. Så har du det bedste af 2 verdener, mod at betale for 3 verdener ^^

Mvh Claus // Amino

-- Mine debatindlæg er udtryk for min egen holdning og har ikke noget med Amino eller andre at gøre.

Fra København
Tilmeldt 7. Sep 08
Indlæg ialt: 83
Skrevet kl. 23:14

Hej Ronnikc...

Du har en pointe ang. pris på Mac jf. Windows-maskiner, men men men...

Prisen på en maskine er IKKE kun hardwaren! Hvad er prisen for en/flere dages tabt arbejde på grund af f.eks. virus? Virus findes pt. IKKE til Mac - På Windows er der tusindevis!  Desuden er nogle workflows klart nemmere på OS X - I høj grad også pga. den nu floppende Vista som bestemt ikke imponerer.

Morning.dk - Websites, CMS, Webshops og web-hosting - Teknik og design

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 01:05

Den med at der ikke findes virus til mac er vist en gammel skrøne efterhånden ;)

Der angribes mac maskiner hver dag og macs har også spyware, trojanere, virus osv.

Så hvis du sidder på din mac uden et antivirus program så lad mig som den første anbefale dig at downloade et antivirus program på din mac.

http://www.symantec.com/business/security_response/definitions/download/detail.jsp?gid=nmc

Vista er super lækkert - Man skal bare slå alt vista gejlet fra også har man XP+ der er mere stabilt ;)

Skal siges at jeg som sådan er ligeglad med OS osv. det kommer an på hvad man skal bruge det til - men du får alt andet lige voldsomt mindre performance per krone brugt på en Mac så det er ret dumt og købe Mac med mindre man er nød til til det pga. software valg.

Fra København
Tilmeldt 7. Sep 08
Indlæg ialt: 60
Skrevet kl. 08:34

Diskussionen er temmelig gammel, og pointerne har været fremme tusindvis gange overalt på Internettet, så jeg vil ikke trætte nogen med værdien af kerner, der er kompileret til specifikt hardware, fordelene ved et UNIX-baseret styresystem, fuld journalisering mv.

Hvis I skal starte en virksomhed, og I ikke ved hvilket udstyr, I har brug for, så synes jeg, I skal sætte jer ned og blive enige om hvilke opgaver, I gerne vil løse med en computer. Vil I blot sende e-mails, måske kigge på leverandørers hjemmesider og skrive tilbud i Word, så er en computer med en Windows-variant på absolut tilstrækkelig.

Hvis I sidder med følelsen af gerne at ville lave så meget af jeres præsentationsmateriale selv som overhovedet muligt, kan jeg kun anbefale jer at benytte Mac. Der findes mange gode programmer til udarbejdelse af brochurer, plakater, salgsopstillinger og hvad I ellers har behov for, som ikke findes til Windows - fx iWork-programpakken. I vil sikkert få at vide at en programpakke som Adobe Creative Suite 3 findes til både Mac og PC, og at den er rigtig god og tilstrækkelig. Dét er den helt afgjort også, men derfra og til at kunne finde ud af at anvende softwaren fra dag 1, er der alligevel en afstand...

Afklar jeres behov, så skal jeg gerne give input til hvordan en Mac-variant eventuelt kan opfylde jeres behov.

Alt det bedste,

Kasper.

Tilmeldt 22. Feb 07
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 13:16

Ronnikc:

Den med at der ikke findes virus til mac er vist en gammel skrøne efterhånden ;)

Der angribes mac maskiner hver dag og macs har også spyware, trojanere, virus osv.

Kan du så ikke komme med et par eksempler. Jeg har haft mac i 8 år nu. Jeg har aldrig haft et antivitusprogram på min maskine og jeg har aldrig haft noge som heslt ondsindet på den. Prøv det med windows. Det er vist mest antivirus-producenterne der bliver ved med at sige at der findes virus til mac. En af forskellene er, at på win kan en virus sprede sig  selv, mens det på mac kræver handling fra brugerens side. Selvfølgelig kan man lave ondsindende programmer (der giver sig ud for at være noget andet), men det har jo intet med virus at gøre. Det med at man skal være bange for at åbne vedhæftede filer i mails eller besøge hjemmesider kan man glemme alt om. Det sker der intet ved.

Jeg har lige genstartet min 5 år gamle PowerBook G4 efter at den har stået tændt uafbrudt i over et år uden en eneste genstart. Prøv det med en windows-pc. Det skal siges, at jeg ikke har haft pc på hverken Vista eller Xp så jeg ved ikke om stabiliteten er bedre end dengang. Der skal i hvert fald ikke mange nedbrud med mistet data til følge, før det er træls.

Det med at en pc giver tre gange ydelsen ift. en mac pr. kr, må du også gerne dokumentere. Du skal selvfølgelig ikke sammenligne mac med en bambus pc. Prøv at sammenligne f.eks. Dell og mac. Og husk at ydelse ikke handler om clockfrekvens. Vi skal faktisk ikke så lang tid tilbage før PC World kårede en MacBook pro til verdens hurtigste bærbare windows-maskine i test. Det synes jeg siger en del; en maskine der er designet til at køre et helt andet operativsystem, er den hurtigste til windows.

Som en anden er inde på, handler det ikke kun om kroner og øre i anskaffelsespris, men også hvilke omkostninger der er rent tidsmæssigt. Skal du bruge eksempelvis halvanden time ugentligt ekstra på at sørge for antivirus, systemnedbrud osv. er det pludselig et ret god forretning at vælge en lidt dyrere computer.

Når man skal købe en ny computer skal man tage med i sin beslutning, ud over prisen, hvordan den er at bruge til daglig. Giver den en, en nem og smertefri arbejdsprocess? Nogle foretrækker windows andre foretrækker OS X og noget er delvist dikteret af programkrav. Det er smag og behag. Synes man at windows er det bedste, så skal man ikke købe en mac, man bliver bare skuffet - når man finder ud af at OS X er meget bedre... :-)

/martin

Ferie i Grækenland til sommer? Overvej Sifnos - en autentisk og charmerende perle i Det Græske Øhav. Tjek denne rejseguide: Sifnosguide.dk

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 13:42

Også kom der et indspark fra en OS fanatiker :P

Du kan slet ikke sammenligne en Mac med en PC ydelsesmæssigt per krone brugt - det ret lige til.

Et setup til 5k hardware mæssigt på en PC koster 10-15k på en mac for at kunne levere samme ydelse på rendering / billedbehandling i batches osv. Altså snakker vi RÅ REN YDELSE.

En PC til 5k kan trække 2 x monitorer i 2500x2000 i max farver med et funktionelt desktop area på 5000x4000 og 5 x renderingskapacitet af en mac til noget der bare ligner det prissegment.

Du får altså voldsomt meget mindre for pengene og skal bruge voldsomt mere tid på den slags performance opgaver.

Og hvis dit behov er internet og office - så kan det vist heller ikke svare sig at hælde penge ud på en mac.

Folk køber primært mac pga. designet (tjaee...) specifik software, branche tradition (hvem sagde reklamebureauer) men ydelsesmæssigt kan det aldrig blive en fordel.

Derudover så findes der såvel virus, spyware, trojans osv. til Mac - Chokket kom for 2 år siden.

http://www.sophos.com/pressoffice/news/articles/2006/02/macosxleap.html

Der er mange i dag.

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)