Den med at der ikke findes virus til mac er vist en gammel skrøne efterhånden ;)
Der angribes mac maskiner hver dag og macs har også spyware, trojanere, virus osv.
Kan du så ikke komme med et par eksempler. Jeg har haft mac i 8 år nu. Jeg har aldrig haft et antivitusprogram på min maskine og jeg har aldrig haft noge som heslt ondsindet på den. Prøv det med windows. Det er vist mest antivirus-producenterne der bliver ved med at sige at der findes virus til mac. En af forskellene er, at på win kan en virus sprede sig selv, mens det på mac kræver handling fra brugerens side. Selvfølgelig kan man lave ondsindende programmer (der giver sig ud for at være noget andet), men det har jo intet med virus at gøre. Det med at man skal være bange for at åbne vedhæftede filer i mails eller besøge hjemmesider kan man glemme alt om. Det sker der intet ved.
Jeg har lige genstartet min 5 år gamle PowerBook G4 efter at den har stået tændt uafbrudt i over et år uden en eneste genstart. Prøv det med en windows-pc. Det skal siges, at jeg ikke har haft pc på hverken Vista eller Xp så jeg ved ikke om stabiliteten er bedre end dengang. Der skal i hvert fald ikke mange nedbrud med mistet data til følge, før det er træls.
Det med at en pc giver tre gange ydelsen ift. en mac pr. kr, må du også gerne dokumentere. Du skal selvfølgelig ikke sammenligne mac med en bambus pc. Prøv at sammenligne f.eks. Dell og mac. Og husk at ydelse ikke handler om clockfrekvens. Vi skal faktisk ikke så lang tid tilbage før PC World kårede en MacBook pro til verdens hurtigste bærbare windows-maskine i test. Det synes jeg siger en del; en maskine der er designet til at køre et helt andet operativsystem, er den hurtigste til windows.
Som en anden er inde på, handler det ikke kun om kroner og øre i anskaffelsespris, men også hvilke omkostninger der er rent tidsmæssigt. Skal du bruge eksempelvis halvanden time ugentligt ekstra på at sørge for antivirus, systemnedbrud osv. er det pludselig et ret god forretning at vælge en lidt dyrere computer.
Når man skal købe en ny computer skal man tage med i sin beslutning, ud over prisen, hvordan den er at bruge til daglig. Giver den en, en nem og smertefri arbejdsprocess? Nogle foretrækker windows andre foretrækker OS X og noget er delvist dikteret af programkrav. Det er smag og behag. Synes man at windows er det bedste, så skal man ikke købe en mac, man bliver bare skuffet - når man finder ud af at OS X er meget bedre... :-)
/martin